Trendspaning sommaren 2024

Här är min spaning inför 2024:

  • Sommaren då fjället färgades i dassturkos och vitt av alla dyneema-tält. (Är rusningen till Durston X-mid en ekonomisk bubbla..? - återstår att se på begagnatmarknaden 2025)

  • Sommaren då flest fjällvandrare köpte enkelresor till fjällen (Given! Fan också att jag var snabb att boka flygbiljetter när priserna var låga och alla satt och väntade på tågen, det är bara att svälja åter-på-jobbet-ångesten i augusti när alla lyckliga SJ-resenärer njuter av sin öde ö i Norrland)

  • Sommaren då ett nytt begrepp myntades - från flygskam till stugskam. Har du köpt 3-rätters på Helags kanske?!

Varsågoda att brainstorma och fylla på listan med era mer eller mindre galna trendspaningar inför årets vandringssäsong, så får vi göra bokslut i november hur nära vi kommit! :)
 
Senast ändrad:
Jag tror minnet av hemesterboomen till fjällen finns kvar och att många nu vet vad en fjällsemester är. Jag kan därför tänka mig en uppåtgående trend för allt friktionslöst, tex 'all-inclusive'-semestrar till Spanien, Grekland och Turkiet.

Jag tror att färre kommer att besöka fjällen än för några år sen men att de som gör det kommer stanna längre tid. Tippar också att en större andel av besökarna kommer att pröva långturer eller nåt annat extremt med all vad det innebär (fler instagraminlägg på det temat, större andrahandsmarknad, etc).
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
desireman Vandring/äventyr sommaren 2013? Allmänt om friluftsliv 51
krokben Bo i skogen under sommaren Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.