Ultamid 4p Vinter Recension: Är det värt Hypen?

I den här videon tar jag en närmare titt på Ultamid 4P, det är ju ett ganska omtalat tält som många säger är boombproof. Tillverkaren säger att det klarar extremväder och klassar det som ett ultralätt 4-säsongs-tält.
Jag har testat och recenserat tältet inne i Sarek nu I februari.
Så om ni är nyfikna så kika gärna🙂
 
Tack vandrafjäll - som vanligt otroligt lärorikt.

Att du får så fin ventilation i ett pyramidtält är ju inte så konstigt med tanke på tältets form och höjd - det blir en rejäl skorstensverkan. Men det finns ett pris, och din film visar det tydligt.

Du är ju så skicklig och erfaren att du fixar att både förankra och få upp tältet trots de skyhöga punktlasterna, men dina speciallösningar skulle ju inte hjälpa mig på barmark, och jag är garanterat inte lika stark heller. Så även utan tveksamheterna kring vävens egenskaper faller själva tältarkitekturen utanför min horisont.

Men ingen aldrig så betongsäker förankring och fiffig stångresningsmanick löser ju det strukturella grundproblemet, om inte tältväven också tål att ta vidare och fördela lasterna. Och här verkar det som inte ens DCF fixar det - tvärtom kan dess brist på elasticitet vara till nackdel.

Har varit med om att försöka hjälpa stora starka killar få upp ett betydligt mindre pyramidtält i ganska, men inte extremt, hård vind uppe i Pyrenéerna. Redan det var en pärs och jag skulle aldrig fixa det ensam, särskilt som det kan blåsa mycket värre än det gjorde. Mitt eget lilla enbågstält hade jag då redan fått upp själv utan att ens tänka på saken.
(Vet ej hur det gick för dem över natten, de var inte kvar när jag vaknade).

Jag tänker ändå att det är lite synd att du inte får chansen att testa tältet i riktigt hård vind, nu när du lärt dig dess styrkor och svagheter och skulle kunna rigga det på ett optimalt sätt. Känner du dig inte sugen på det ändå? Det behöver ju inte vara långt bortom civilisationen, och hörnet går ju att laga så det blir (minst) lika starkt som original.

Skulle också vara intressant med den samlade vikten av dina förstärkningar - den extra kraftiga stången, "skidan", etc.

(skrivit samma i en FB-grupp, men kopierar till Utsidan, som till skillnad från gruppen är sökbar och öppen att läsa för alla)
 
Jättebra genomfört och redovisat test! En besvikelse att Hyperlite Mountain Gear inte bättre tog till sig slutsatserna. Det brukar ju heta att det nästan inte spelar nån roll vilken dynga man säljer, i det långa loppet är det hur man tar hand om klagomål och returer som räknas.
 
Senast ändrad:
I den här videon tar jag en närmare titt på Ultamid 4P, det är ju ett ganska omtalat tält som många säger är boombproof. Tillverkaren säger att det klarar extremväder och klassar det som ett ultralätt 4-säsongs-tält.
Jag har testat och recenserat tältet inne i Sarek nu I februari.
Så om ni är nyfikna så kika gärna🙂
Hej, mycket bra film och lärorik, var har du köpt vindmätaren
 
(...) En besvikelse att Hyperlite Mountain Gear inte bättre tog till sig slutsatserna. (...)
Ja, det borde ju vara i deras eget intresse. Efter att ha sett närbilder från filmen om Anders moddning av tältet, och närbilder av hur hörnet gått sönder, är jag mer säker än Anders på att rupturen inte beror på de påsydda snökjolarna.
 
Jag är lite svagsint och kan inte se när man skulle föredra den här tälttypen. Om man inte har nåt annat kanske. Viktmässigt är det testade tältet rätt fantastisk. En snabbkoll på Naturkompaniet ger:

¹Hyperlite Mountain Gear ULTAMID 4 Unisex² Tältkåta WHITE. 13 999 kr + halvt innertält 6399 kr = 20 398 kr. Vikt är svårt att säga, gissningsvis 1 kg med pinnar, stolpe och innertält. TS nämner att fyra pers får det trångt så låt säga att det i praktiken är ett 3p-tält.

Jämför det med tex ett ³Hilleberg Nammatj 3 GT (4,1 kg, 14200 kr) så är HMG:n 3,1 kg lättare och 6200 kr dyrare. Fast Hillebergarn kräver ingen moddning, pajar inte och går att sätta upp i dåligt väder.
... många säger är boombproof. ...
'Bombproof' är inget att ha. Dom skulle sagt 'Rock Solid', 'Unbreakable' eller 'Best Hands Down'. Då hade allt funkat klockrent :)

¹ https://www.naturkompaniet.se/hyperlite-mountain-gear-taltkata-unisex-ultamid-4-white-2112088/
² Unisex?
³ https://hilleberg.com/eng/tent/3-person-tents/
 
Senast ändrad:
Tack vandrafjäll - som vanligt otroligt lärorikt.

Att du får så fin ventilation i ett pyramidtält är ju inte så konstigt med tanke på tältets form och höjd - det blir en rejäl skorstensverkan. Men det finns ett pris, och din film visar det tydligt.

Du är ju så skicklig och erfaren att du fixar att både förankra och få upp tältet trots de skyhöga punktlasterna, men dina speciallösningar skulle ju inte hjälpa mig på barmark, och jag är garanterat inte lika stark heller. Så även utan tveksamheterna kring vävens egenskaper faller själva tältarkitekturen utanför min horisont.

Men ingen aldrig så betongsäker förankring och fiffig stångresningsmanick löser ju det strukturella grundproblemet, om inte tältväven också tål att ta vidare och fördela lasterna. Och här verkar det som inte ens DCF fixar det - tvärtom kan dess brist på elasticitet vara till nackdel.

Har varit med om att försöka hjälpa stora starka killar få upp ett betydligt mindre pyramidtält i ganska, men inte extremt, hård vind uppe i Pyrenéerna. Redan det var en pärs och jag skulle aldrig fixa det ensam, särskilt som det kan blåsa mycket värre än det gjorde. Mitt eget lilla enbågstält hade jag då redan fått upp själv utan att ens tänka på saken.
(Vet ej hur det gick för dem över natten, de var inte kvar när jag vaknade).

Jag tänker ändå att det är lite synd att du inte får chansen att testa tältet i riktigt hård vind, nu när du lärt dig dess styrkor och svagheter och skulle kunna rigga det på ett optimalt sätt. Känner du dig inte sugen på det ändå? Det behöver ju inte vara långt bortom civilisationen, och hörnet går ju att laga så det blir (minst) lika starkt som original.

Skulle också vara intressant med den samlade vikten av dina förstärkningar - den extra kraftiga stången, "skidan", etc.

(skrivit samma i en FB-grupp, men kopierar till Utsidan, som till skillnad från gruppen är sökbar och öppen att läsa för alla)
Skulle vara väldigt intressant att ha det rest i riktigt hög storm för att se hur det beter sig. Resa det är ju otroligt svårt när vinden pressar på. Jag ska absolut laga tältet så kanske tillfälle att testa det igen dyker upp👍

Här kommer vikterna

Original:
Innertält 535 gram
Yttertält 770 gram
Tält stång 269 gram
Markpinnar 242 gram
Totalt utan markpinnar 1574 g

Vinteranpassat
Innertält 535 gram Original.
Yttertält 989 gram
Tält stång 418 gram
Tillagt platta(skidan) för tältstång 360 gram
Tot utan markpinnar 2311 g, skillnad 737 gram.

Jag är bortrest nu och får återkomma om markpinnarna då jag inte vet vad de väger. Men det är Helsports 50cm långa, det jag kan läsa om dom är att de väger ca 70g /styck. Normalt har jag 16 stycken med mig (1120g)
Den här turen hade jag bara 10 stycken(700g)

Hoppas att jag fick med allting
 
Jättebra genomfört och redovisat test! En besvikelse att Hyperlite Mountain Gear inte bättre tog till sig slutsatserna. Det brukar ju heta att det nästan inte spelar nån roll vilken dynga man säljer, i det långa loppet är det hur man tar hand om klagomål och returer som räknas.
Jag håller verkligen med, supporten är grymt viktig
 
Ja, det borde ju vara i deras eget intresse. Efter att ha sett närbilder från filmen om Anders moddning av tältet, och närbilder av hur hörnet gått sönder, är jag mer säker än Anders på att rupturen inte beror på de påsydda snökjolarna.
Jag ska nog prova att mejla dom igen och hoppas på bättre tur. Skulle vara väldigt intressant att få höra om vad de tror skadan beror på
 
... Efter att ha sett närbilder från filmen om Anders moddning av tältet, och närbilder av hur hörnet gått sönder, är jag mer säker än Anders på att rupturen inte beror på de påsydda snökjolarna.
Håller med. Bild från förra sommarn på en bekants nya tält (inte samma modell som TS men dcf-tyg). Shit happens.
tältreva.jpg


Tycker TS tält trots allt är lite ballt. Känns som ett tältens Lamborghini -- låg vikt och svindyrt med tveksam kvalitet och användbarhet. Nischat mot de som uppskattar höga signalvärden.
 
Håller med. Bild från förra sommarn på en bekants nya tält (inte samma modell som TS men dcf-tyg). Shit happens.
Visa bilaga 43965

Tycker TS tält trots allt är lite ballt. Känns som ett tältens Lamborghini -- låg vikt och svindyrt med tveksam kvalitet och användbarhet. Nischat mot de som uppskattar höga signalvärden.
Får jag hänvisa till din bild i en FB-grupp som verkligen snöat in på DCF+stavkonstruktion...? :devilish:
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.