Vad är som Rondane men ändå inte?

Om man utgår från Göteborg, var är närmaste fjäll då? Vi fick ett himla bra tips sist jag frågade på detta forum, nämligen att åka till Rondane. Det blev en så otroligt fin tur ihop med sonen, att den ännu ligger mig mycket varmt om hjärtat!

Jag var lite paff över hur mycket folk det var där. De flesta vandrade mellan stugor och inte som vi, hade med all utrustning och rubbet. När vi väl kom bort från första huvudleden så var det dock härligt folktomt.

Vad finns som är fjäll, ligger hyfsat nära Göteborg och är i Norge? Vart kan man åka på vandring med eller utan avkomma (beroende på vem jag lyckas övertala)?

(Grövelsjönoch Fulufjället är motsvarighetens Sverige, det är fint men lite för långt för mig att köra)
 
Senast ändrad:
Hmm… då missar man ju den oslagbara känslan av att ligga och dra sig i tältet och samtidigt kika på utsikten.😍
Min första fjällvandring var i Jotunheimen 1994 -- jag hade dittills bara vandrat i Alperna, men ville fira min 50-årsdag med vandring. o
Och vid den tidpunkten (sena augusti) var Alperna för långt bort för mig. Det blev den gången hytter, mest betjente. 2002 revanscherade jag mig med en ren tältvandring (bilder finns på min sajt), och det var en enorm kvalitetsskillnad. På betjente hytter serveras frukost kl 8(!) så flertalet gäster kommer iväg först vid 9. Om man som tältare kommer iväg vid 6, kan det alltså gå 3 timmar, ofta mer, innan man stöter på andra,
 
Det transport- och tidsmässigt mest effektiva måste nog ändå vara Bergenbanan med avstigning i Finse eller någon av småstationerna runtomkring. Jag tyckte inte det var minsta problem att slippa folk; de flesta stugvandrar och än fler följer leder. Struntar man i dessa bägge saker har man fjället för sig själv även i sådana trakter.

Jag väljer i o f s gärna en sen tidpunkt, typ slutet av augusti, och det gör säkert sitt till.
 
Det transport- och tidsmässigt mest effektiva måste nog ändå vara Bergenbanan med avstigning i Finse eller någon av småstationerna runtomkring. Jag tyckte inte det var minsta problem att slippa folk; de flesta stugvandrar och än fler följer leder. Struntar man i dessa bägge saker har man fjället för sig själv även i sådana trakter.

Jag väljer i o f s gärna en sen tidpunkt, typ slutet av augusti, och det gör säkert sitt till.
Hej! Tack! Vart kommer man då, om man går av i Finse? Rondane eller något annat?
 
Omedelbart norr om Finse ligger Skarvheimen där man t ex på ett par dagar, och på två olika varianter, kan ta sig till Jotuneimen. Omedelbart söder om Finse ligger Hardangervidda. Rondane når man t ex med tåg till Otta och buss upp på höjden. Rondane gränsar i andra änden till Dovefjell som nås lätt med tåg till Hjerkinn eller Kongsvoll. (Skriver jag av mig själv nu?)
 
Omedelbart norr om Finse ligger Skarvheimen där man t ex på ett par dagar, och på två olika varianter, kan ta sig till Jotuneimen. Omedelbart söder om Finse ligger Hardangervidda. Rondane når man t ex med tåg till Otta och buss upp på höjden. Rondane gränsar i andra änden till Dovefjell som nås lätt med tåg till Hjerkinn eller Kongsvoll. (Skriver jag av mig själv nu?)
Aha! Tack!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.