Förvaring av gasbehållare

Hej!

Frågan kanske har varit uppe förr men hittar ingen info om den specifika frågan. Inte heller på MSB:s hemsida eller krisinformation.se

På ovan hemsidor står det tydligt att i flerfamiljshus får max 10 liter brandfarlig vätska förvaras. De nämner även att det normala anses då vara en 5-lites behållare i drift och en i reserv.

Men 5-litersbehållare är inte särskilt praktiska att ha med i ryggsäcken till sitt lilla gaskök, och att ha en 100g gasbehållare i drift och en i reserv känns extremt fjuttigt om elen går och man behöver laga all mat inkl kokning av allt vatten på primusköket. Klarar man sig ett dygn ens för en hel familj?

Så till frågan:
När det kommer till små gasbehållare (100g, 230g samt 450 g), gäller regeln om total volym (10 liter) eller gäller regeln om antal flaskor (2 st)?

Mycket tacksam för svar!


Mvh
Slif
 
Ja lite rörigt. Dom pratar mest om gasol, dvs stora trycksatta behållare med regulator, på 5-30 liter, för husvagn, grill el gasolkamin el odyl. För sådana flaskor är det max 2 som gäller.
Sen står det att inomhus får man bara ha behållare mindre än 5 l. Och max 60 l gas totalt utan tillstånd. Jag tolkar det som att man kan ha en massa små engångs campinggas-behållare utan problem.
 
Senast ändrad:
Jag tror lite på samma, det är ganska orimligt att någon maximerar sitt "kris"-lager hemma med småflaskor så man har givit riktlinjer på mer troliga scenarion.
 
Jag tror lite på samma, det är ganska orimligt att någon maximerar sitt "kris"-lager hemma med småflaskor så man har givit riktlinjer på mer troliga scenarion.
Hehe, det är just därför jag vill vad som gäller även i dessa specifika men mindre vanliga fall. Själv anser jag till exempel att det inte alls är orimligt att ha 4 st 450g behållare för att täcka säg 1-2 veckors krisbehov. Lägg till två 100g flaskor till miniköket som förbrukas löpande samt två 230g-flaskor till primusköket och det blir snabbt ganska många flaskor i olika storlekar :giggle:
 
Hehe, det är just därför jag vill vad som gäller även i dessa specifika men mindre vanliga fall. Själv anser jag till exempel att det inte alls är orimligt att ha 4 st 450g behållare för att täcka säg 1-2 veckors krisbehov. Lägg till två 100g flaskor till miniköket som förbrukas löpande samt två 230g-flaskor till primusköket och det blir snabbt ganska många flaskor i olika storlekar :giggle:

Samma här, har kanske 15 små gasbehållare, och några liter Tsprit.
 
Är det inte så att förvaringesreglerna gäller bostadshuset/villan samt eventuellt sammanbyggt garage.
Ännu striktare relger för lägenheter om jag minns rätt.
Det känns ju rimligt för där är det människor, ibland sovande.

Har man ett fristående uthus (där ingen bor) på tomten, är det inte mindre strikta regler(större tillåtna volymer) då?

Här har vi nog facit:

/Patrik
 
Är det inte så att förvaringesreglerna gäller bostadshuset/villan samt eventuellt sammanbyggt garage.
Ännu striktare relger för lägenheter om jag minns rätt.
Det känns ju rimligt för där är det människor, ibland sovande.

Har man ett fristående uthus (där ingen bor) på tomten, är det inte mindre strikta regler(större tillåtna volymer) då?

Här har vi nog facit:

/Patrik
Jo precis så är det, att det är striktare i flerfamiljshus. Har lusläst all info på MSB och krisinfornation.se som jag skrev i trådstarten men inte hittat svaret på om det är tillåtet att ha totalt 10 liter volym ELLER om max tillåtna volym är två stycken gasflaskor (oavsett storlek, men max upp till 5 liter styck).
 
Är det inte enklast att ringa MSB och fråga? 0771-240 240

De har säkert ett bra svar - om de ens funderat över möjligheten...
/Odd
Tack, det tänkte jag inte på.

Ringde, men de två jag pratade med kunde inte svaret 😅. Får ringa någon annan dag och hoppas att någon mer insatt kan svara..
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.