Skaljackor 20 000 mm vattenpelare 2023?

Söker exempel på skaljackor med minst 20 000 mm vattenpelare. Evigt letande på tillverkarnas hemsidor, ibland står det bara vilken teknologi de använder, så får man motläsa i nån teknik översikt. Ibland använder de samma namn på flera olika kvaliteter (sämst är väl Helly och North Face).

Bryr mig personligen inte om andningsförmågan, räknar med att bli blöt av svett, men vill inte bli regnvåt.

Ska försöka dela de jag hittat hittills, fyll gärna på (+ om ni har liten recension också om passform, fickor, huvan m.m.)
 
Den här sidan brukar vara föredömlig med överskådlig redovisning av VP och andra vitala värden. Tyvärr bökigt att handla därifrån efter Brexit, men man får en bra överblick av många (dock långtifrån alla) kvalitetsmärken.
Du kan sortera på bl a vikt, och filtrera på bl a material/skiktuppbyggnad.
 
Senast ändrad:
Här kommer några exempel från addnature.se, där de faktiskt redovisar vattenpelare. Finns många 3L-jackor som kanske håller måttet, om man orkar kolla på tillverkarens hemsida, men en del 3L klarar bara 10.000, så det är ingen garanti.

20.000 mm vattenpelare
Haglöfs L.I.M Proof
Marmot Phoenix
Lundhags Lo

28.000 mm vattenpelare
Haglöfs Roc GTX
Haglöfs Elation GTX
Haglöfs L.I.M GTX II
 
Den här sidan brukar vara föredömlig med överskådlig redovisning av VP och andra vitala värden. Tyvärr bökigt att handla därifrån efter Brexit, men man får en bra överblick av många (dock långtifrån alla) kvalitetsmärken.
Du kan sortera på bl a vikt, och filtrera på bl a material/skiktuppbyggnad.
Tack @joanna , såg din länk dit i annan tråd, men tänkte att märken i U.K. inte alltid finns i Sverige. Ska ge den en andra chans😀
 
Tack @joanna , såg din länk dit i annan tråd, men tänkte att märken i U.K. inte alltid finns i Sverige. Ska ge den en andra chans😀
Synd att man inte kan filtrera på VP dock.

Kollade de märken som säljs i Sverige, men tyvärr återigen inte alltid med VP-info, bara reklamspråk, ex:
Patagonia's trusted Torrentshell 3L Jacket uses 3-layer H2No Performance Standard technology for exceptional waterproof/breathable performance

Jakten fortsätter...

/ "gnällKjell"
 
De flesta av den websidans märken återfinns även hos säljare inom EU. Stämmer att Patagonia (m fl) aldrig anger VP-värden; där får man tyvärr leta efter test på nätet. Synd, för deras egna membran verka hålla för mycket, men de påstår att de standardiserade testerna inte är rättvisande.

Mina Berghaus- och nu sist BD Stormline Stretch byxor med formellt 10 000 VP har hållit alldeles utmärkt i heldygns ösregn, men jacka vill jag också ha minst 20 000 på. Samt ovillkorligen vattentäta blixtlås på allt och fullvärdiga reglage kring huva och ärmslut.

Montbell har jackor med skyhöga värden, men jag har inte testat själv. Man kan ju söka på ett specifikt membrannamn som man vet VP-värdet på, t ex Goretex Paclite Plus som verkar lovande (fast jag själv försöker hitta ngt med ett hydrofilt membran).

/gnäll-Joanna :)
 
Senast ändrad:
bergfreunde.se

20.000 mm vattenpelare
JACK WOLFSKIN - Go Hike
JACK WOLFSKIN - Emberberg 3L
MONTANE - Minimus Jacket

25.000 mm vattenpelare
THE NORTH FACE - Antora

28.000 mm vattenpelare
MONTANE - Spirit
MAMMUT - Convey Tour HS Hooded (trots "bara" 2,5L)
 
skistar.com

20.000 mm vattenpelare
BRIGHT EQUIPMENT ENIGMA 3-L
Sail Racing Spray Jacket
(Klättermusen Allsvinn, slutsåld)
(Sweet Protection Hunter Rain Jacket, utan huva)
Bergans Skar Light 3L Shell Jacket

28.000 mm vattenpelare
Haglöfs Elation GTX Jacket
Haglöfs Astral Gtx

OBS!
Begränsat mig här till herrmodeller, borde finnas motsvarande för dam.
Inte kollat så noga om de har huva, känns som ett måste, en sydväst tar ju inte så bra regn från sidan.
Fickor och andra detaljer blir väl nästa steg i sållningen - för att inte tala om passform, som nätet ju inte är så bra för att avgöra
.
 
Tack för att du utreder och tipsar, jag är lite på jakt själv om än inte helt akut. Verkar hända lite på materialfronten med bl a väldigt lätta trelagerskonstruktioner, och jag har inte bråttom. Min Montane Minimus uppfyller alla mina krav och den senaste upplagan (som jag fick i ersättning efter en plötslig delaminering) verkar hålla, men min tillit är naggad i kanten och jag vill inte stå där med ett nytt haveri i skarpt läge.

Ska fortsätta lägga ut mina spaningar i denna tråd, men utan uppbackning av någon praktisk erfarenhet duger de ju enbart till grovsållning .

PS Bergans Dermizax har jag positiv egen erfarenhet av (nödlån i Norge efter Montanehaveriet, fixade galant heldygns ösregn trots att jackan var rejält välanvänd).
 
Senast ändrad:
Montbell Torrent Flier, med recension.
Denna nya sorts "tvålagersmembran" kanske man kan lita på?
För bra värden för att vara sant?
Dyr, fula färger, liten ficka, onödigt med pit zips om värdet på ångdiffusion stämmer...

Men också Rab har paclite plus-jackor, med mer genomtänkta detaljer.
 
Senast ändrad:
Montbell Torrent Flier, med recension.
Denna nya sorts "tvålagersmembran" kanske man kan lita på?
För bra värden för att vara sant?
Dyr, fula färger, liten ficka, onödigt med pit zips om värdet på ångdiffusion stämmer...

Men också Rab har paclite plus-jackor, med mer genomtänkta detaljer.
Har ingen erfarenhet men har sett att många tycker torrent filer är super och mer pålitlig än versalite. Folk som ändå verkar ha lite krav på regnkläder utöver fin spec.

Istället snubblade jag över Montane Minimus till ett väldigt bra pris, så det var värt en chansning trots din tveksamma recension. Den blev rätt blöt efter tio min i ösregn så jag ska försöka returnera den. Om den är blöt på utsidan och jag stryker med fingret över utsidan syns det på insidan var jag strök fingret för det blir mörkt av fukt där.
Byxorna ser annorlunda ut på insidan och de är supersköna och har hållit mig torr i massa regn nu.

Gissar att det kan skilja en del på membranen även när de heter samma.
 
(...) Istället snubblade jag över Montane Minimus till ett väldigt bra pris, så det var värt en chansning trots din tveksamma recension. Den blev rätt blöt efter tio min i ösregn så jag ska försöka returnera den. Om den är blöt på utsidan och jag stryker med fingret över utsidan syns det på insidan var jag strök fingret för det blir mörkt av fukt där.
Byxorna ser annorlunda ut på insidan och de är supersköna och har hållit mig torr i massa regn nu.
Gissar att det kan skilja en del på membranen även när de heter samma.
Det var som fan, så har ingen av mina Minimusjackor betett sig. De har hållit tätt och pärlat av fint ända till det plötsliga delamineringshaveriet.
Du kanske har råkat ut för ett måndagsbatch, som butiken försöker bli av med? Fult i så fall. Klart du ska reklamera, direkt till Montane om inte försäljaren tar sitt ansvar - de svarar snabbt och det är ju livstidsgaranti på jackan.
Info@montane.co.uk

Det här kan kanske förklara varför mina jackor, både ursprunglig och ersatt, betett sig så pass olika (fast det gällde som sagt inte vattentätheten så länge membranet var helt). Jag trodde det bara berodde på att Montane till den senare skippat Pertex Shield+ och återgått till det ursprungliga (?) Pertex Shield (utan "plus"), tydligen efter just dåliga erfarenheter med det förra. Vad står det på din?

Eller så är det helt enkelt så att Pertex inte håller någon jämn, pålitlig kvalitet i sin tillverkning. Jag har i alla fall skippat alla tankar på det materialet i min nästa jacka.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.