Packning. Viktmani.

Ibland blir jag lite förundrad över jakten på de kilon och gram som packningen väger. All uppmärksammhet på lightweight produkter och smaklös frystorkad mat. Är det inte ibland viktigare att ha med de saker/mat/prylar man vill ha för att få den bästa upplevelsen och njutningen än att kunna gå längre med lättare vikt? Ta det lungt på vandringen. Det är ju ingen tävling i vem som kommer längst. Om du går en mil kortare än du bestämt spelar det kanske inte så stor roll. Det viktigaste är väl vägen, inte målet. Det är väl bra att tänka på packningens vikt så man orkar gå utan att skada eller ta ut sig alldeles för mycket. Men där går min gräns. Som sagt. Vägen, inte målet. vad tycker ni?
 
Jag jagar inte minskad packvikt för att gå längre, det är en missuppfattning, åtminstone för mig.

Det är för att jag upplever så mycket mer medan jag går när jag har en lätt ryggsäck. Utan att ge avkall på säkerheten eller något som är betydelsefullt för mig att ha när jag slagit läger.
 
Jag är kronisk tungpackare men har artros i ena foten så jag kommer att försöka tänka mycket mer på vadå jag stoppar i säcken. Inte roligt att få ont även om jag inte undviker det helt även med lätt säck heller.
 
För mig handlar den minskade vikten om komfort. Det är en balansgång mellan låg vikt för att ha komfort under själva vandringen utan att vara en asket och göra avkall på komforten vid lägret för att spara vikt. Men att ha låg vikt gör att jag njuter mer av naturen och turen.
 
Vad många inte tänker på är att man kan ha ultralätt utrustning och samtidigt bära tungt.

Om man tänker sig tre vandrare som startar med 20 kg på ryggen, så kan deras vandring se mycket olika ut. För enkelhetens skull så äts det 1 kg mat per dag i det här tankeexemplet.

Den första vandraren tycker om att campa och har med sig 15 kg utrustning och 5 kg mat.

Den andre gillar att skåda natur och har med sig 5 kg UL utrustning, 10 kg mat samt 5 kg kikare, floror och jordartskartor. Den geologiska stensamlingen utökas med ett kilo mineraler och bergarter som stoppas ner i ryggsäcken varje dag.

Den tredje tycker om att vandra och har med sig 5 kg UL utrustning och 15 kg mat.

För den förste varar vandringen i 5 dagar och slutvikten är 15 kg. För den andre varar vandringen i 10 dagar och slutvikten är 20 kg. För den tredje varar vandringen i 15 dagar och slutvikten är 5 kg.

Själv har jag varit vandrare 1,2 och 3 i verkligheten och kan inte säga vilket som är rätt eller fel för mig. Jag tycker alla tre sätten att vandra har varit kul på sitt sätt.

Ännu mindre kan jag säga vad som är kul och rätt eller fel för någon annan, lika lite som andra ha rätt att stereotypa den de möter på fjället. Vi är alla där för att ha kul på vårt alldeles egna speciella sätt.
 
Det fina med friluftsliv är att det inte finns några regler; man får skapa sina egna utmaningar. Jag tycker att det är roligt att optimera packningen, och sen leder det till mindre påfrestning på kroppen när jag är ute.

Samma sak gällande etapplängd. Det är klart att det är gött att sitta vid vindskyddet hela dagen och njuta av utsikten och kaffet. Men samtidigt är det otroligt givande att pressa sig så hårt man bara kan ibland.

Alla har inte samma syfte med sitt friluftsliv och samma person har inte alltid samma syfte med dito från en tid till en annan. Därför väljer vi olika utrustning.
 
Även en och samma person kan gilla olika typer av vandring. Ibland är det härligt med färska ägg och bacon som frukost, med en halv liter Norrlands guld efter vandringen, en extra tröja att sova i och med två liggunderlag.

Samtidigt är det spännande att känna sig på en fjällvandring som på en promenad hemma: med löparskor på, utan tunga prylar.
Bara en lätt ryggsäck med säkerhetsutrustning. Så kan man hoppa från sten till sten, klättra upp vilken kulle som helst för att njuta på utsikten, kanske även springa när man känner för det.


Så även lättpackning kan handla om vägen och inte om målet.
 
Vad många inte tänker på är att man kan ha ultralätt utrustning och samtidigt bära tungt.

Om man tänker sig tre vandrare som startar med 20 kg på ryggen, så kan deras vandring se mycket olika ut. För enkelhetens skull så äts det 1 kg mat per dag i det här tankeexemplet.

Den första vandraren tycker om att campa och har med sig 15 kg utrustning och 5 kg mat.

Den andre gillar att skåda natur och har med sig 5 kg UL utrustning, 10 kg mat samt 5 kg kikare, floror och jordartskartor. Den geologiska stensamlingen utökas med ett kilo mineraler och bergarter som stoppas ner i ryggsäcken varje dag.

Den tredje tycker om att vandra och har med sig 5 kg UL utrustning och 15 kg mat.

För den förste varar vandringen i 5 dagar och slutvikten är 15 kg. För den andre varar vandringen i 10 dagar och slutvikten är 20 kg. För den tredje varar vandringen i 15 dagar och slutvikten är 5 kg.

Själv har jag varit vandrare 1,2 och 3 i verkligheten och kan inte säga vilket som är rätt eller fel för mig. Jag tycker alla tre sätten att vandra har varit kul på sitt sätt.

Ännu mindre kan jag säga vad som är kul och rätt eller fel för någon annan, lika lite som andra ha rätt att stereotypa den de möter på fjället. Vi är alla där för att ha kul på vårt alldeles egna speciella sätt.

Otroligt bra inlägg som tyvärr ofta saknas i dessa diskussioner!
 
Är det inte ibland viktigare att ha med de saker/mat/prylar man vill ha för att få den bästa upplevelsen och njutningen än att kunna gå längre med lättare vikt?

Det är just därför man vill minska på vikten på den övriga packningen.

Som nån brukar säga, varje sparade 200 g i packvikt är en extra stor chokladkaka jag kan ta med mig.
 
Vad många inte tänker på är att man kan ha ultralätt utrustning och samtidigt bära tungt.

Om man tänker sig tre vandrare som startar med 20 kg på ryggen, så kan deras vandring se mycket olika ut. För enkelhetens skull så äts det 1 kg mat per dag i det här tankeexemplet.

Den första vandraren tycker om att campa och har med sig 15 kg utrustning och 5 kg mat.

Den andre gillar att skåda natur och har med sig 5 kg UL utrustning, 10 kg mat samt 5 kg kikare, floror och jordartskartor. Den geologiska stensamlingen utökas med ett kilo mineraler och bergarter som stoppas ner i ryggsäcken varje dag.

Den tredje tycker om att vandra och har med sig 5 kg UL utrustning och 15 kg mat.

För den förste varar vandringen i 5 dagar och slutvikten är 15 kg. För den andre varar vandringen i 10 dagar och slutvikten är 20 kg. För den tredje varar vandringen i 15 dagar och slutvikten är 5 kg.

Själv har jag varit vandrare 1,2 och 3 i verkligheten och kan inte säga vilket som är rätt eller fel för mig. Jag tycker alla tre sätten att vandra har varit kul på sitt sätt.

Ännu mindre kan jag säga vad som är kul och rätt eller fel för någon annan, lika lite som andra ha rätt att stereotypa den de möter på fjället. Vi är alla där för att ha kul på vårt alldeles egna speciella sätt.

Mycket intressant svar. Jag tänker på de "hiking" och vildmarkskanaler på youtube som jag med intresse följer. Många av dom har videor där man gång på gång tar upp det här med vikt. Blir lite trist i längden. Sen de diskussioner om vandringsprylar och vandring i allmänhet som uppkommer i forum eller med vänner. Allt känns ibland som om vikt är det ända att tänka på. Det ska vägas, plockas bort, bytas ut, ransoneras och så vidare. Lättast packning vinner liksom. Haha! Men jag förstår ditt inlägg och jag menade inte att mina tankar är de rätta även fast det kanske såg ut så. Jag ville mest höra vad andra tycker.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.