Bästa nödlagningsgegga för kajak?

Fick tips av en annan paddlare att för att nödlaga större skada (hål) på glasfiberkajak så tar med bygglim/fogmassa eller vad man nu kallar det och limmar fast tex en bit plastad papp (typ mjölkpaket). Mindre hål kan man fylla igen med bygglimet/fogmassan.
Det ska ju vara lim/massa som går att använda på fuktiga ytor, dessutom på hyfsad hal glasfiber och sedan härda hyggligt snabbt. Vara lite flexibel och blir vattentät fog/skarv.
Hans tips var konstruktionslim PL400
https://www.byggmax.se/verktyg/lim-tejp-och-fog/lim/konstruktionslim-pl400-p18045
Jag for till bygghandeln och hittade istället tec7:
http://www.novatech.nu/Default.aspx?ID=367&ProductID=PROD501

Någon som kan säga vad som är bra och dåligt just för nödlagning av kajak? Jag vill ju ogärna ha sönder min kajak för att prova.
Funkar det på kajaken kan det nog funka hyggligt som nödlagning på lilla glasfiberbåten också.
Märk väl att jag pratar om nödlagning för att ta sig hem och inte några permanenta lagningar då man i lugn och ro hemma bör göra en rejälare glasfiberlagning.

/Patrik, som dock hoppas slippa använda
 
Det enklaste är att ha en bit vattentät pressning och en rulle lina sådan universal på ca 3mm som man kan kapa lämpliga bitar från, bara placera pressningen (på utsidan) så den täcker hålet med marginal och så bind fast den med linan så sköter vattentrycket utifrån tätningen och inflödet blir nästintill noll.

Samma metod funkar på båtar och jo jag har provat och det funkar för att ta sig till land där man kan torrsätta och laga bättre eller invänta assistans, även träpluggar är bra att ha och så en rulle silvertejp med dessa saker i nödkitet så klarar man de flesta läckagelägen.
 
Jag har varit med och lappat rätt stora hål med vanligt silvertejp. Ta med lite accetone och trasor så får man det torrt. 2-komponentslim, Loctite 2-komponents stavar och Ikeapåse löser de flesta problem.
 
Kladda inte med fogmassor. Det blir bara svårt att laga med glasfiber senare. Silvertejp fixar det mesta ute till fält. Det är också viktigt att det är torrt när du senare skall laga

Fast det är väldigt sällsynt med större skador jag har personligen inte varit med om något fall under min paddelkarriär. Fast jag brukar ha en rulle silvertejp med mig när jag paddlar längre sträckor
 
Tycker man att silvertejp känns tveksamt (det finns ju många sorter av rent ut usel kvalité) så kan man köpa segel/spinnakertejp i båttillbehörsaffärer, den är lite tuffare än vanlig silvertejp, dessutom finns den i fler färger så man kanske till och med kan matcha kajaken. :p
 
Kapar tråden lite, eller utvecklar den snarare; är det nån på Utsidan som har behövt nödlaga en kajak någon gång? Varför? Vad lagades den med?
 
Jo jag har tyvärr varit tvungen att laga lite hål i mina kajaker.. :)

1. Spricka i sittbrunnen när kajaken landade på stenar i svag dyning - silvertejp och aceton.
2. Litet hål i skrovet när kajaken blåste runt på land i halv storm - silvertejp och aceton.
3. Något större hål i botten när jag sidsurfade in i en annan kajak - silvertejp, Blekingetrafikens laminerade tidtabell och aceton.

I samtliga fall har det nödlagats på plats och jag har kunnat fortsätta turen..

/ Ulf
 
Kapar tråden lite, eller utvecklar den snarare; är det nån på Utsidan som har behövt nödlaga en kajak någon gång? Varför? Vad lagades den med?

En kurskamrat på rockhoppingkurs fick ett hål i aktern - lagades med någon form av lagningsgegga, tror inte det var större än att det räckte med geggan i sej själv.

/Patrik
 
Jo jag har tyvärr varit tvungen att laga lite hål i mina kajaker.. :)

1. Spricka i sittbrunnen när kajaken landade på stenar i svag dyning - silvertejp och aceton.
2. Litet hål i skrovet när kajaken blåste runt på land i halv storm - silvertejp och aceton.
3. Något större hål i botten när jag sidsurfade in i en annan kajak - silvertejp, Blekingetrafikens laminerade tidtabell och aceton.

I samtliga fall har det nödlagats på plats och jag har kunnat fortsätta turen..

/ Ulf

Låter som att silvertejp och lite aceton gör susen i de flesta fall :)
 
Rätt silvertejp iaf.Inte Biltemas standardrulle.

3M nr 6969 , en tunnare armerad med mycket högre vidhäftnimg.
Denna kan man även tejpa torrdräkter och goretex kläder med och lagningarna håller t.o.m massa tvättar.Tältduk funkar det oxå på.

Förutom allt annat man nu kan göra med det.

Jula har en Pattexsilvertejp som är som 3M 6969 fast dom har väl minirullar mest så skall ni köra med Costa concordia repor så är det 3ms jätterulle som gäller.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
Pertm Bästa kajaken - max 3 meter Paddling allmänt 9
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
MaritC Klepper - vad är bästa sättet att sälja faltkajak? Paddling allmänt 5
avslutat_17_06_20 Bästa sättet att fästa GoPro på kajak? Paddling allmänt 9
grix Tillbehör - måste ha/bästa tipsen Paddling allmänt 9
SafeSurfer Fötterna sliter på laminatet i botten av sittbrunnen, bästa förstärkningen? Paddling allmänt 20
Disco-Kaj Bästa surfspotsen, lekplatserna för rockhopping etc Paddling allmänt 16
knoddvar Inukshuk, den bästa kajak jag paddlat Paddling allmänt 2
jorbe911 Tips på bästa paddlingen på västkusten? Paddling allmänt 7
ala Sveriges bästa dagsturer för kajak Paddling allmänt 12
Superbatman Den bästa allround-kajaken för max 15000:- ? Paddling allmänt 3
jamo Bästa kajak-kartan för Åland? Paddling allmänt 8
Teknikern Bästa torrdräkten? Paddling allmänt 0
frostic Bästa vädret? Paddling allmänt 2
höjdrädd Bästa weekendpaddlingen i gbgområdet? Paddling allmänt 9
jamo Sveriges bästa älv/å för tältturer? Paddling allmänt 9
Virrhönan Vilket är bästa paddelområdet? Paddling allmänt 18
kajaken_yahoo.com Andras misstag de bästa Paddling allmänt 0
brascav Bästa forspaddeln Paddling allmänt 1
lazze Bästa Svenska notering på HBB Paddling allmänt 0
Mezzner Hur göra bästa solo-re-entry i keyholesittbrunn? Paddling allmänt 6
lskoog transport av kajak- bästa sätt Paddling allmänt 11
Superpuppan Kavu den bästa kepsen Paddling allmänt 10
jjjjy66 Bästa priset på Rainbow Oasis? Paddling allmänt 2
S/Y Norden Den bästa mässan på länge!!!!!!! Paddling allmänt 0
Strmbrg Mina bästa tips (som säkert alla redan provat...) Paddling allmänt 3
Bästa sättet att lägga på ny gelcoat?? Paddling allmänt 1
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...