Start Sjaunja

Planerar att skida genom Sjaunja mot Kaitumstugan och sedan Vakkotavare. Planen är att ta tåget till Gällivare, men vilken är bästa startpositionen?

-Direkt från stationen i Gällivare
-Taxi till Latnivaara
-Taxi, buss? längs E45 och gå av vid Stubba
-?

Och hur är snöläget just nu? Smhi:s snörapport är lite bristfällig i området
 
Finns tåg som stannar i Fjällåsen och Kaitum. Finns också busslinje till Harrå. Går ej alla dagar, tror jag.
 
Tågen till Kaitum har jag sett, går dock bara kl 18:51 vilket innebär 6 timmars väntan i Gällivare...
Bussen till Harrå hade jag missat, den går kl 14 onsdag och fredag, bara en dryg timme att vänta om nu SJ håller tidtabellen, annars kan det bli en lång väntan
 
Kanonfin tur!!

Hejsan,

Vad det gäller snön tror jag inte att du behöver vara det minsta bekymrad. Åtminstone inte att det skulle vara för lite snö. Däremot kan ju snön vara ganska djup och mjuk beroende på hur vintern varit där uppe den senaste månaden.

Har skidat genom Sjaunja två gånger. Första gången tog vi taxi från Gällivare upp till Allavaara. Andra gången kom vi från Muddus och passerade 45:an just vid Stubba. Gillade den andra sträckningen bäst, men det påverkas även av att vi då hade bättre väder och tillika skidförhållanden.

Men hade jag valt mellan Stubba och Harrå hade jag nog valt Stubba. Detta förutsätter dock att det finns någon bra plats för en taxi att parkera. Anledningen är att jag gillade att skida över de stora myrarna i hjärtat av Sjaunja.

/ Stefan
 
Det hade varit fint att ta starta i Muddus men det får räcka med Sjaunja. Tror det finns plats för en taxi längs E45, stod parkerad några dagar lite längre söderut för ett par år sedan.

Vad gäller skidval, har ett par Tegsnäs 250 cm och ett par vanliga turskidor med stålkant, 210 cm. Bärigheten är såklart bättre med Tegsnäs men å andra sidan är de ett sämre val längre fram när det blir mer åkning på bart kalfjäll. Några synpunkter här? Tänker mig avfärd i början av april.
 
Alltid en avvägning, men....

Jag har valt Tegsnäs bägge gångerna jag skidade genom Sjaunja. Första gången följde vi Kungsleden söderut från Kaitum och senast fortsatte vi upp till Abisko. Så det blev en hel del kalfjäll, men var nöjd med Tegsnäsarna vid bägge tillfällena.

/ Stefan
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...