Era favoriter i Jämtland

Jag har planerat att gå min första ensamma fjälltur i sommar just i Jämtland eftersom jag lätt kan ta mig dit. Har läst lite om olika leder här på utsidan samt stfs hemsida men det är svårt att välja. Behöver därför era favoritplatser, leder och ev toppar i jämtland.
Tänker bo i tält men vill helst gå längs lederna (detta eftersom jag är typ 1 diabetiker, alltså insulinbehandlad, så av säkerhetsskäl om det händer något, men kan absolut gå av för fina tältplatser eller toppar). Har inget emot att gå på någon topptur heller. Vart tycker ni att det är fint?
 
En jättefin topptur är att gå upp på Västra Bunnerstöten, det är lätt att ta sig upp där men kräver nästan övernattning en bit från leden. Närmare led har du Gåsen, har dock inte varit uppe där själv...

Leden från Gåsenstugorna genom Härjångsdalen tycker jag är mycket fin med sin långa rad av småsjöar som uppträdda på ett pärlband, ganska kargt och ödslig känsla men jag gillar det! Jag har tältat i höjd med sjön 980, där var fint då.

Och så den orösade men tydliga stigen från Gåsåns vindskydd längs Gåsån (brukar kallas Holkendurrie) mot Ljungans vindskydd, fint och lättvandrat!

Av stugplatser tycker jag kanske allra bäst om Lunndörrsstugan, ligger så fint precis vid sjön.

Hoppas du får en fin tur!
 
En jättefin topptur är att gå upp på Västra Bunnerstöten, det är lätt att ta sig upp där men kräver nästan övernattning en bit från leden. Närmare led har du Gåsen, har dock inte varit uppe där själv...

Leden från Gåsenstugorna genom Härjångsdalen tycker jag är mycket fin med sin långa rad av småsjöar som uppträdda på ett pärlband, ganska kargt och ödslig känsla men jag gillar det! Jag har tältat i höjd med sjön 980, där var fint då.

Och så den orösade men tydliga stigen från Gåsåns vindskydd längs Gåsån (brukar kallas Holkendurrie) mot Ljungans vindskydd, fint och lättvandrat!

Av stugplatser tycker jag kanske allra bäst om Lunndörrsstugan, ligger så fint precis vid sjön.

Hoppas du får en fin tur!
Ja jag har funderat på gåsen också, låter lovande att det är fint där omkring
 
Hej
Om du åker tåg och buss kan ja rekommendera att gå från Ramundberget till sturulvån / vålådalen.

Från tex stockolm tåg och sen buss till ramundberget tar typ en hel dag. Kommer fram så att man kan gå upp äver trädgränsen oc slå läger med fin utsikt. Gå sen till Helags. Kanske passa på att äta upp dig med helpension. Topptur upp på Helags och sveriges sydligaste glaciär - det lilla som finns kvar av den...
Gå sen österut till rastskyddet vid Ljungan. Välj sen om du vill gå till vålåstugorna eller till Gåsen (via Holken som nämnts ovan).
Från Vålåstugorna kan man gå direkt till Vålådalen eller via stensdalen. Eller till Gåsen.
Från Gåsen till Storulvån eller via stensdalen till Vålådalen.
Alla fina sträckor.
Härjångsstöten och Gåsen om man vill ha utsikt. Gåsen i särklass lättast från stugan.

Ovan sträckningar är lite mindre besökta och lederna inte så söndergågna som sylarna / blåhammaren och storulvån.

Är lite enklare att a sig från Storulvån hmf med Vålådalen.

Personligen gillar jag inte Sylarna alls...

Fina tältställen finsn det gott om. Tex om du går genom Holken upp mpot Gåsen så halvvägs upp i stigningen mot Gåsen går du förbi väldigt fina ställen. Men duschen på Gåsen är lite speciell...

Go tur

Peter
 
Hej
Om du åker tåg och buss kan ja rekommendera att gå från Ramundberget till sturulvån / vålådalen.

Från tex stockolm tåg och sen buss till ramundberget tar typ en hel dag. Kommer fram så att man kan gå upp äver trädgränsen oc slå läger med fin utsikt. Gå sen till Helags. Kanske passa på att äta upp dig med helpension. Topptur upp på Helags och sveriges sydligaste glaciär - det lilla som finns kvar av den...
Gå sen österut till rastskyddet vid Ljungan. Välj sen om du vill gå till vålåstugorna eller till Gåsen (via Holken som nämnts ovan).
Från Vålåstugorna kan man gå direkt till Vålådalen eller via stensdalen. Eller till Gåsen.
Från Gåsen till Storulvån eller via stensdalen till Vålådalen.
Alla fina sträckor.
Härjångsstöten och Gåsen om man vill ha utsikt. Gåsen i särklass lättast från stugan.

Ovan sträckningar är lite mindre besökta och lederna inte så söndergågna som sylarna / blåhammaren och storulvån.

Är lite enklare att a sig från Storulvån hmf med Vålådalen.

Personligen gillar jag inte Sylarna alls...

Fina tältställen finsn det gott om. Tex om du går genom Holken upp mpot Gåsen så halvvägs upp i stigningen mot Gåsen går du förbi väldigt fina ställen. Men duschen på Gåsen är lite speciell...

Go tur

Peter
Det låter som en perfekt tur! Vart man startar/ avslutar spelar ingen roll då jag bor i länet brevid och lätt kan få sjuss och hämtning vid bästa möjliga bilväg. Helags låter väldigt intressant, tack för många bra tips!
 
En väldigt fin tur är att gå från Höglekardalen längs Storån via Hosjöbottnarna till Anarisstugan. Vidare över Stor-Anahögen till Lunndörrsstugornan. Sedan avslut mot Vålådalen eller vidare via Vålåstugorna, Gåsen och sedan antingen Helags eller Sylarna eller Storulvån. Se de övriga kommentarer.
Turen kan förstås gås åt bägge håll.
 
Åker man tåg kan man stiga av i Enafors. Leden startar inte långt i från stationen. Man går söderut mellan Getvalen och Snasahögarna och vidare mot Ulvåtjärn, Enkälen och Sylarna. Vid Sylarna kan man följa med en guidad tur upp till toppen på Storsylen. Från sylarna kan man sedan gå till storulvån där det brukar finna möjlighet till transfer till baka till Enafors station. Man går längs välbesökta leder och det är lättorienterat och bra skyltat längs lederna. Det finns mobiltäckning och möjlighet att ladda mobilen vid Spåjme, kanske också vid Enkälen.
 
Bästa turen i Jämtland

Från Vålådalen till Vålåstugorna (20 km). Härlig vandring i fjällnära urskog upp på kalfjället. Sista 8 km på fjällplatå fram till stugorna som har Jämtlandsfjällens finaste läge. Tycker jag som bor i Jämtland och har gått här i 30 år. Fortsätt sedan mot Gåsen stugorna i dalen som har fina drag av en Sarek-dal. Alternativ går du upp på gruvfjället fortsätter bort mot Vuelie Livkiesåajja, härlig höghöjdsvandring. Därefter diagnolar du ner mot leden igen. Vid Gåsen som du kan övernatta två nätter tar du Jämtlands enklaste fjälltopp Gåsen och Kleavtje och sedan tar du leden mot Stensdalsstugan. Två toppturer finns efter leden några kilometer innan stugan bl a Tobbege. I Stensdalen, fjällens bästa bastu. 13 km hem till Vålådalen är enkla och med bra utsikt över Lunndörsfjällen, Ottfjället och Anahögen.
/Håkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Era bästa tips och turförslag för jämtlandsfjällen Fjällvandring 11
Elin75 Hur ser era matlistor ut? Fjällvandring 28
HerrH Hur packar ni era ryggsäckar? Fjällvandring 27
valtteri Era favoritställen i Jotunheimen Fjällvandring 0
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
HansViktor Erfarenhet av Härjångsfjällen Fjällvandring 5
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
Mperorpalpatine Flerdagarstur i Jämtland i Juni Fjällvandring 11
Picea När är hösten vackrast i Jämtland? Fjällvandring 18
Robinster Soluppgång Åre/västra Jämtland Fjällvandring 3
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
mindful Oledat i Jämtland Fjällvandring 0
mkruse Toppbestigningar i Jämtland/Härjedalen Fjällvandring 0
sanoj89 Skogsbränder i Jämtland. Fjällvandring 19
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Per-Tommy Vandring i Jämtland till sommaren Fjällvandring 11
annado1 4 dagar i Jämtland - tips? Fjällvandring 4
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
Houdan Stugtur Jämtland/Härjedalsfjällen 3-4 dgr Fjällvandring 7
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
Noatun. Tips på tvådagars fjällvandring Jämtland Fjällvandring 1
Sentient6 Jämte leden i Jämtland Fjällvandring 7
camoscio Jämtland, slutet av juli Fjällvandring 5
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
Vindskydd Jämtland Fjällvandring 27
Valpish Vandringskompis/ar sökes i Jämtland. Fjällvandring 0
fjellinden Vandringskompis till jämtland? Fjällvandring 2
Moh Kort stugtur med barn i Jämtland Fjällvandring 4
89377 1:a besök i Jämtland, feedback på vandringsplan Fjällvandring 14
Phyllobates Stugtur i Jämtland eller Fjällräven Classic? Fjällvandring 2
virre-valle Gena mellan lederna i Jämtland? Fjällvandring 3
tomhylsan Bo obokat på fjällstationer i Jämtland? Fjällvandring 6
piaea Övernattning Tossåsen? Jämtland Fjällvandring 2
Tikaren Inte så turistigt Jämtland!? Fjällvandring 7
brorgustav Nybörjarvandring i Jämtland Fjällvandring 5
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
camoscio Jämtland Fjällvandring 11
Boullan Rekommendera stugtur, i Jämtland eller i närheten av Trondheim, 3-4 dagar, juni 2014! Fjällvandring 6
CathrineC Dromskåran Jämtland v.22 kristihimmel Fjällvandring 14
Fantomax Tips på bra leder runt åre/jämtland Fjällvandring 16
Emmma Jämtland midsommar Fjällvandring 2
Fredrik85 Fjällvandring Jämtland Fjällvandring 7
Kaleidoskop Järvbäckvallen/Blåhammaren/Storlien - Jämtland Fjällvandring 3
Mopsy Läget i Jämtland Fjällvandring 17
flamingoe Vandra i Jämtland nästa vecka!? Snabba svar Fjällvandring 15
bfia73 tips Jämtland Fjällvandring 2
kalalokki Jämtland-vandra och fiska. Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.