Lantmäteriets ligger nere

Hej!

Idag skulle jag använda en Kartapp som hämtar kartinformation från Lantmäteriet, men appen funkade inte. Då försökte jag gå in på Lantmäteriets hemsida, men det går inte. Är det någon annan som har råkat ut för det här idag?

Mvh
Malin
 
Lantmäteriet har från och med i dag, lördagen den 18 februari, klockan 06:00 till och med i morgon, söndagen den 19 februari, klockan 18:00 något som kallas "systemhelg" och som i detta fall innebär att all information från dem är oåtkomlig under denna tid.

/Birger
 
Vill inte låta som en bakåtsträvare men såna saker händer aldrig med karta och kompass varken på landbacken eller på sjön!
Det är just därför som GPS inte är godkänt som primärt navigeringssystem iaf på sjön utan enbart som ett komplement till sjökort och kompass och samma borde gälla på landbacken.

För den som undrar så kan jag säga att jag kör med båda sätten men i första hand karta och kompass så slipper jag komma vilse pga GPS.en lurar mig eller någon app ligger nere ;-(
 
Vill inte låta som en bakåtsträvare men såna saker händer aldrig med karta och kompass varken på landbacken eller på sjön!
Det är just därför som GPS inte är godkänt som primärt navigeringssystem iaf på sjön utan enbart som ett komplement till sjökort och kompass och samma borde gälla på landbacken.

Men tänk om din karta fattar eld, eller du tappar den överbord? :eek: ;) Kartor kan man ofta ladda ner i förväg och då är man inte beroende av någon site. Sedan är det ju så att om lantmäteriverket ligger nere (som man mig veterligen inte använder som karttjänst ute på tur) så finns ju eniro och andra karttjänster - alla är förhoppningsvis inte nere samtidigt.
(Fast även jag har i de flesta fall en papperskarta och kompass med mig på längre turer vill jag tillägga).
 
Men tänk om din karta fattar eld, eller du tappar den överbord? :eek: ;) Kartor kan man ofta ladda ner i förväg och då är man inte beroende av någon site. Sedan är det ju så att om lantmäteriverket ligger nere (som man mig veterligen inte använder som karttjänst ute på tur) så finns ju eniro och andra karttjänster - alla är förhoppningsvis inte nere samtidigt.
(Fast även jag har i de flesta fall en papperskarta och kompass med mig på längre turer vill jag tillägga).

Visserligen men så var det då batterieländet som måste vara i skick för att de nedladdade kartorna kunna visas men det vet ju alla att Myrphy ser till att batteriet dör vid sämsta tänkbara tillfälle ;-(

Jo eld ombord är en mardröm men då har man sannolikt större problem än att navigera tex överleva, men det är ju OT i denna tråd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jffoto Vart ligger denna tjärn i Grövelsjön, Båthusberget Vandringsleder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.