Vilken sträcka för 8 dagar? (Inte Abisko - Keb)

Hej,

jag har möjligheten att flyga upp till Kiruna från den 06. till den 15. mars. Ska gärna gå en stugtur men inte Abisko till Nikkaluokta, för det har jag redan gjort 4 gånger och jag är helt färdigt med det.

Tänkte kanske Nikkaluokta till Vakkotavare, men det är bara fem dagar. Annars väl en fin tur? (Har bara gått där på sommaren)

Hur är Salto till Kvikkjokk på vintern?

Hade varit riktigt sugen på Sulitjelma till Kvikkjokk över Muorkihytta (har jag gjort sommartid), men jag är lite rädd att det är alldeles för ensamt där och vädret kan ju bli ganska tufft där i Norge med dimman.

Några idéer?
 
I höstas hade jag faktiskt planerat att gå en vintertur i Muddus, men jag tappade suget lite. Vet inte riktigt varför...
Jag har lust på stora vyer och kalfjället.

Just nu ser det även så ut som vi kunde få ännu mer tid - min kille ska kanske byta Vasaloppet mot Öppet Spår.

Tänkte kanske på Nikkaluokta till Vakkotavare och sen en tur på Finnmarksvidda. Ravna - Mollisjok - Jotka - Bojobeaski - Jotka och sen till Alta?
 
Hej,

jag har möjligheten att flyga upp till Kiruna från den 06. till den 15. mars. Ska gärna gå en stugtur men inte Abisko till Nikkaluokta, för det har jag redan gjort 4 gånger och jag är helt färdigt med det.

Tänkte kanske Nikkaluokta till Vakkotavare, men det är bara fem dagar. Annars väl en fin tur? (Har bara gått där på sommaren)

Hur är Salto till Kvikkjokk på vintern?

Hade varit riktigt sugen på Sulitjelma till Kvikkjokk över Muorkihytta (har jag gjort sommartid), men jag är lite rädd att det är alldeles för ensamt där och vädret kan ju bli ganska tufft där i Norge med dimman.

Några idéer?

Vakkotavare-Nikkaluokta men istället för att gå via Keb fortsätt till Sälka, Nallo och Vistas.

Sista sträckan är lång men fullt görbar på en dag. Flera andra av sträckorna går att klara två stugor på en dag vid fint väder om man vill det.

När jag åkte den här sträckan stannade jag två nätter i Nallo och tog en dagstur till Unna Reitastugan.

Det som jag tycker är lite tråkigt är att behöva sova över i Vakkotavare vilket man behöver om man kommer med den sena bussen. Jag har gjort två försök att starta på kvällen. Första gången insåg jag det dåliga i idén innan start, andra gången var jag 5 km bort när jag tvingades vända.
 
Starta i Katterat, gå t Hunddalshyttan. Sedan Unna Allakats o Ales. Ta glaciärvägen t Nallo. Gå via Unna Räitavagge o glaciären t Sälka. Från Sälka antingen Kuopervagge eller Rabots glaciär t Svarta sjön o ner t Tarfala. Avsluta i Nikka. Får du nån dag över så finns det massor av fina dagstursmål längs vägen. God tur!
 
Hade varit riktigt sugen på Sulitjelma till Kvikkjokk över Muorkihytta (har jag gjort sommartid), men jag är lite rädd att det är alldeles för ensamt där och vädret kan ju bli ganska tufft där i Norge med dimman.

Några idéer?

I alla fall på leden mellan Pieskehaure och Kvikkjokk är man inte ensamt under vintern, det är en del skotertrafik på den sträckan.
 
Senast ändrad:
Vi har nu gjort lite brainstorming och bestämt oss att börja i Kvikkjokk och skida norrut på Kungsleden.
Sen ska vi se vad det blir. Jag följer oftast rätt spontant idéer under en resa.
 
Vi har nu gjort lite brainstorming och bestämt oss att börja i Kvikkjokk och skida norrut på Kungsleden.
Sen ska vi se vad det blir. Jag följer oftast rätt spontant idéer under en resa.

Det är en sträcka som jag skulle vilja gå men jag strandar på att det är så himla knöligt att ta sig till Kvikkjokk. Hur tänker ni ta er dit?
 
Bil från Mora till Arlanda, flyg till KRN, tåg till Gällivare, buss till Kvikkjokk. Vi får sova över i Kiruna. Inte direkt snabbt men det gör inget.

Bättre att göra den långa resan i början och sen till slut kommer vi väl ut i Nikkaluokta eller även Abisko och då är du ju helt okomplicerad att ta sig tillbaks till flygplatsen.
 
Bil från Mora till Arlanda, flyg till KRN, tåg till Gällivare, buss till Kvikkjokk. Vi får sova över i Kiruna. Inte direkt snabbt men det gör inget.

Bättre att göra den långa resan i början och sen till slut kommer vi väl ut i Nikkaluokta eller även Abisko och då är du ju helt okomplicerad att ta sig tillbaks till flygplatsen.

Och om ni inte tältar så behöver ni övernatta i Kvikkjokk också.

Min plan är att åka nattåg och då finns det ingen förbindelse med mindre än två timmars väntan i Jokkmokk. Vi Gällivare på dagen verkar väntan där vara under en timme.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
johan5588 Vilken bindningstyp är detta? Turskidåkning 9
wedlund Vilken sida av Sjpietjavjåhkå? Turskidåkning 3
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
vikke.royale Barnpulka - vilken är bäst? Turskidåkning 3
Davva2 Vilken längd/bredd på Rajdskidan? Turskidåkning 8
rispalt Vilken pulka för 7-10 dar på fjället? Turskidåkning 11
Skidkung Vilken bindning till dessa skor? Turskidåkning 4
Sjobbe Vilken bindning? Turskidåkning 3
Naturelover vilken stav tycker ni? Turskidåkning 6
Uboat Vilken telemarkspjäxa för turåkning? Turskidåkning 2
Jürgen Vilken vår! Turskidåkning 2
G.Stam Vilken klubb för Vasalopp Turskidåkning 0
majjen Vilken utrustning behöver jag? Turskidåkning 13
gundj Vilken Salomonbindning? Turskidåkning 3
rucka Vilken karta till Narviksfjällen+stugnyckel? Var köpa? Turskidåkning 6
skojten.net Vilken spade? Turskidåkning 4
udden Vilken andningsmask Turskidåkning 2
Franz321 vilken omrade är bäst för skidtur? Turskidåkning 11
Aragorn Stavar-vilken längd? Turskidåkning 10
Luffarn Vilken kabelbindning? Turskidåkning 10
Vilken skida Rago eller E99? Turskidåkning 2
Kogoyo Jämtlandstriangeln 6 dagar: vad gör man? Turskidåkning 3
vandrafjäll Sarektur som slutade med ca 8-10 dagar inblåst Turskidåkning 25
Linneagk Tur för ca 4 dagar, härjedalen, dalarna, jämtland? Turskidåkning 11
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Entertainer Åtta dagar på norra Kungsleden Turskidåkning 4
Viter Tur i Norge 4 dagar Turskidåkning 7
thureb Färdrapport sex älvar på fem dagar Turskidåkning 1
johan5588 "Grövelsjön och Rogen runt, 5 dagar" Turskidåkning 0
Turförslag 5 dagar. Toppturer! Abisko, Katterat-Nikaloukta/Abisko Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.