Gps

Våren nalkar och med den nya roliga inköp. Denna gång finns suget efter en smidig handhållen gps. Mina krav är vattentät, gärna flytande, hyggligt stor skärm som är lättläst i ljusa förhållanden.

Så bomba på med tips. Vad ska jag köpa?

Vänligen
Johan
 
Garmin Etrex

Nej den flyter inte.
Men annars har den mycket bra batteritid och lätt att se även i stark solljus.
Vattentät typ 30min på 1m tror jag.
Jag har min hängande runt halsen.
Jag rekommenderar knappstyrd modell, hanteras med en hand.
Tex Etrex 30x som just nu kostar 1889 SEK på XXL.
Och nej, inte särskilt stor skärm.

Tror ingen annan GPS spöar batteritiden och en-hands-hanterbarheten.

mvh thomas
 
För mig räcker den. Jag brukar ha med en översiktskarta i tyvek från Calazo också. Bra för planering å så.
Men i kajaken använder jag bara GPS:en. Riktar in mig, tar ett synligt märke, och paddlar på mot det.
GPS:en är riktigt bra på öppet vatten, när blir ont om andra riktmärken, typ sjömärken, fyrar, hus och sånt.
Eller när sikten är dålig pga mörker å dimma (särskilt då i trånga vatten).

Lägger man in en waypoint på en planerad natthamn och "kör" mot den, så får man riktning och distans direkt i GPS:en.

mvh thomas
 
Jag kan starkt rekommendera garmin gps map 62, använder den till såväll vandring som på havet med havskajaken. Den är väldigt robust och har enligt mig en klar och tydlig skärm.

Hade innan en dakota 20 (med touch) och det var skönt att bli av med det.
Vet inte om det finns någon som är flytande men det är snabbt löst antingen med en liten slinga. Jag har även ägt men tyvärr glömt bort vad den hette, men det var en liten pryl som man kunde koppla ihop med t.ex. gpsen som reagerade på om den blev nedsänkt i vatten. Då blåste den upp sig och tog sig till ytan (en gångs pryl).
 
Jag kan starkt rekommendera garmin gps map 62, använder den till såväll vandring som på havet med havskajaken. Den är väldigt robust och har enligt mig en klar och tydlig skärm.

Använder mig av en Garmin 64s (lite upphottad 62:a) både ute på vandring och ute med kajaken. Fungerar mycket bra.


Vet inte om det finns någon som är flytande men det är snabbt löst antingen med en liten slinga.

Garmin har ju 78:an (både med och utan tillägget s i modellbeteckningen) som är både är flytande, vattentät och har rejäla knappar att hantera GPSen med.
 
Garmins 7x serie är marina flytande varianter av 6x serien.
6x serien är också vattentät men riskerar att få sova med fiskarna då den sjunker....
 
Jag har en gammal 76:a oxå. Vattentät och flyter. Men den blev inte den favorit jag hade väntat mig. Etrexen är smidigare att ha runt halsen och absolut enklare att hantera med en hand. 60-serien har jag inte provat men dom ser också fina ut.
Vad är egentligen skillnaden på Etrex och 60-serien?
 
Jag har kört med etrex och friluftskartan. Skärmen funkar i solljus och i många fall utan eller med svag bakgrundsbelysning. Knappar funkar trots att de är blöta.
Jag har också en Oregon med touch och större skärm, men den fick stanna på land och MC. Touch och vatten är svårt att hantera samt att skärmen var mer svårläst ute och krävde betydligt mer bakgrundsljus.
Jag har inte "hängt med" på de senaste modellerna, men etrex har väl lite färre dedikerade knappar än 60/70-serien. Tekniskt sett är de väl ganska lika på motsvarande nivå. Mottagningen är det inga problem med i kajak.
Papperskarta för översikt är svårslaget.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.