Långfärd med småbarn

Förra sommaren cyklade jag och sambon kattegattleden vilket jag tyckte var fantastiskt och gett mig blodad tand.
Redan på tåget hem från Göteborg började jag fantisera om att fortsätta från Göteborg upp mot Oslo och kanske ännu längre.
Denna sommaren ska vi bli föräldrar vilket gjort att cykelplanerna ligger på is. Men inför sommaren 2018 skulle jag verkligen vilja fara ut på långfärd med hela familjen och detta leder mig till frågan.

Vad är den bästa cykeltransporten i norden med plats för en ettåring?

Tanken är att det blir någon form av lugn kontokortssemester där vi tar tåget till Göteborg, cyklar norrut och sedan tåget hem. Vi bor på vandrarhem eller någon camping. Jag antar att tält måste tas med när vi inte hittar vandrarhem.
Det lilla jag hittat är att de flesta som tar med småbarn på långfärd verkar använda cykelvagn. http://travellingtwo.com/15693

En vagn som marknadsförs för långfärdscykel är denna:
https://www.thule.com/sv-se/se/bike-trailers/multisport-trailers/thule-chariot-corsaire-2-_-10100237

Fördelar med en sådan vagn är när vi stannar till och provianterar m.m. har vi en barnvagn med oss vilket gör det lättare att få med barnmat, värdesaker etc.
Finns det någon bättre vagn/kärra än Thules?

Det andra alternativet jag funderat på är att använda en lådcykel med tre hjul från exempelvis Nihola.
http://www.nihola.com/products/family.html
Anledningar till att jag funderar på detta är att jag inbillar mig att det känns tryggare att alltid ha ett öga över barnet men framför allt att en lådcykel är perfekt till vardags när man inte vill använda bil.
Uppenbara nackdelar jag kan komma på med lådcykel är att jag inte hittat någon med ett lämpligt växelsystem, jag har inte hittat information om hur pakethållare monteras och såklart vikten. Detta alternativ verkar klumpigare för långfärd helt enkelt.

Har någon här erfarenhet av vagn eller lådcykel för långfärd?
Har jag missat något, exempelvis en tandem trike eller liknande?
 
Ingen erfaranhet, men jag skulle fundera skarpt på en lådcykel med elassist om inte priset avskräcker, t.ex. http://www.lastcykel.se/store/p/3-hjulingar-224229/babboe-big-e-475544 .

Då kan den som cyklar på den ta ungen och all packning och ni rör er lätt. Sedan har ni ett jättebra fordon för skjutsande till dagis, veckohandling, åka till återvinningen, få hem möbel från IKEA, utflykter med flera barn o.s.v. utan att att behöva ta till bil.

Men det är jag det.
smilie.gif
 
Elmotor hade jag inte ens tänkt på.
Det borde ju gå att ladda batteriet på vandrarhemmen/campingarna vilket gör vikten irrelevant.
Det är väl möjligtvis det här med smidigheten vid grindar och liknande.
Riktigt bra tips!
 
Glad att du tyckte det. Skulle som billös gärna ha en sån där själv för transporter, men kan inte riktigt motivera det ekonomiskt.

Ladda kan du nog eftersom ni tänker bo på vandrarhem. Fast man behöver ju juice nog för att att klara dagen. Får kolla räckvidden. Kanske behöver ett extrabatteri.

Kostar ju lite mer, men eftersom lådcykel ändå var på tapeten så... Och så har man ju mervärdet i att den är jäkligt användbar sen också. Tänk bara när du får stuva ner din 3-åring och 5 av hens kompisar i lådan och fara på picknick. ;-) Fast det är ju en lådcykel utan motor också. Tänkte väl mest på att det skulle bli väldigt lättrampat för båda.

Finns ju många märken, men har från säker källa att Babboe är bra och stabila cyklar, prisvärda. Tar ju mycket last också, 180 kg plus cyklisten om jag fattar specet rätt.
 
Ja det är ju en stor fördel att den kan användas till mycket mer än semester. Får räkna på om det blir så fasligt mycket mer än att köpa kärra och en långfärdscykel. Men ja du har rätt, det kostar ju motsvarande en begagnad bil.
Hur är tågen inställda till dessa cyklar? Får de plats, då de är ganska mycket större än vanlig cykel med kärra/vagn?
Hur är stöldsäkerheten på lådcyklar?
Jag skulle aldrig låsa bilen med ett vanligt bygellås :)
 
Har kört ett antal cykelsemestrar med barn (långfärdscykling är nog att ta i...) Körde för första gången med en 4 månaders i en chariot (nu thule) Cougar. Nu är barnen snart 6 och 3 och vi har cyklat nästan alla sommrar.

Så länge barnen är små går det att cykla ganska långt, men ju äldre dom blir desto mer krav ställs på icke cykling.
Vi har altid tältat på campingplatser och det har gått bra. det kan vara bra att ha en ganska tydlig rutt med korta dagsetapper till att börja med.
Att cykla i trafik med barn kan ju kännas lite otryggt. men överlag tycker jag att folk är väldigt hänsynsfulla när man kommer med barnvagn.

Lådcykel i all ära, men det är inte något jag skulle vilja långcykla med.
 
Vet tyvärr inte med tåg, men har funderat mycket själv (kör trike, trehjulig liggcykel). Blir förvirrad av alla olika tågbolag och olika regler och lyckas aldrig reda ut det. Men i värsta fall måste man ju kunna skicka cykeln som gods. Blir så klart dyrt det med, särskilt om man inte vill montera ner den.

Har ju samma problem med rädsla för stöld och skadegörelse jag med. Min hoj är ännu mycket dyrare än en babboe och lättare och smidigare att stjäla. Men hittills har det gått bra. Bygellås går inte att använda som de är avsedda att använda så jag kör med ett ledat lås på cykeln och vajer runt nåt fast föremål. Jag tar inte cykeln till puben en fredagskväll, om man säjer så. Men den är mitt transportmedel, så jag vill ju använda den för att handla och göra andra ärenden. Jag ser till att ställa den där det är så öppet som möjligt, gärna nära ingången där folk rör sig, och struntar i var cyklar egentligen ska parkeras. I skogen får jag chansa. Men där är jag mer rädd att få väskor och sånt som ligger i dem snodda. Kan ju inte bära med mig allt. Det problemet har väl alla, oavsett cykeltyp. Hemma bor den i mitt källarförråd, aldrig ute över natten. Det är ett pyssel.
 
Ja cykelsemester är nog mer rätt ord, men ur forumets indelning är det ganska likställt här.
Vad är de viktigaste anledningarna till att undvika lådcykel?
Tack för att du bidrar med dina erfarenheter. Det är guld värt när man själv är novis inom både cykling och barn.
 
Jag har inte jätte mycket erfarenheter av lådcyklar på långa sträckor, så jag är beredd att överbevisas... Men för oss har altid cykelvagn varit naturligt. Vi cykelsemestrade redan innan barnen, så det var enkelt att bara koppla på en vagn. Efter som vi tältar har vi ganska mycket packning med oss 4 packväskor på varje cykel en chariot cougar 2 och en bob yak (vagn). Jag upplever cyklingen (för den vuxna) som friare på cykel med vagn. Ofta hamnar man på konstiga grusvägar, man ska förbi bommar, betongsuggor mm. vi har i vissa fall varit tvungna att koppla isär och bära över vagn för att komma fram. det tänker jag kan vara svårare med lådcykel. Senaste åren har vi dessutom börjat våra turer i bil, cyklar på taket, vagn och packning i bilen. Det tror jag kan vara svårare med lådcykel.

Att åka på utflykter, storhandla mm tror jag är oslagbart med lådcykel. Men dagislämningar är oslagbart med vagn för då lämnar du bara vagnen där så kan den andra föräldern haka på den på eftermiddagen!

Du kan kolla lite på hur det ser ut när vi kör på: www.vartvivill.wordpress.com
 
Liggläge

Tänk på att en ettåring bara är ett år. De orkar inte sitta några längre sträckor, så jag skulle leta efter en vagn med liggläge. Vi var på lång cykling när våra var 1+2 år, men då fuskade vi. En vuxen cyklade, en tog bilen med barnen. Vid lunch bytte vi. Blir en helt annan sorts resa, men vi hade det bra alla fyra.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...