Vad väger din touringcykel olastad

Har en Specilaized Awol evo tycker att den är tung hade en liknande cykel för 25 år sedan men minns inte hur den var.
Vad väger en bra touringcykel?
 
Jag hade en cykel för 30år sedan. Jag körde den i 10år innan den tog helt slut på grund av dåliga kunskaper och ointresse från min sida, den vägde säkert 15kg

Nu 20 år senare har jag köpt mig en ny cykel för att campa med, den väger 35kg med den utrustning jag lagt till. Cykeln har alltså den vikten utan packning. Jag uppfattar inte cykelns vikt som ett problem då jag fortfarande kan hålla mina 70-80 kadens när jag cyklar. Däremot kan hastigheten vara störande för de som heller vill cykla fort. Det stör inte mig då jag vet av egen erfarenhet att snabbare cykling flyttar bara mitt fokus från njutning av min ledighet till att avverka dagsetapper. Jag vet också att båda cykelmetoderna har sin njutning. Jag nöjde mig dock med 42 växlar trotts att mina första tankar var att skaffa mig 81, jag ändrade mig tack vare att mina 42 bygger på ett annat växelsystem som jag föredrar. Jag har däremot tankar på att skaffa 252 växlar. Jag måste först ta reda på vilka utväxlingar jag får med detta system.

Du frågade vad en bra touringcykel väger. Det kan alltså mer bero på vad du tycker är en bra touringcykel. Jag är helt säker på att jag aldrig kommer hitta en som är bättre än den jag har nu. Om du gillar din cykel och är nöjd med den för övrigt, kolla då vad du kan göra åt växlarna. Den vikt jag cyklar med håller 200kg. Jag har inga som helst problem med denna vikt, jag kan även snitta 20km/h om dagsetappen är utan backar. Jag kan bara inte se poängen med det. Under mina första år cyklade jag 10 till 20 mil per dag. Även om jag råkat cykla 10 mil på en dag med 180kg, ser jag de mer som ett misstag, då får jag känslan av att istället ta bilen mellan platserna jag vill se.
Jag vet de var lite hårt, det är faktiskt roligt att cykla också, det är även roligt att pressas sig något. Jag har dock upptäckt att motsatsen till att pressa sig, ger trevligare upplevelser när jag cyklar, de höjer närvaron och tar bort tankarna på att avverka sträckor.

Vi uppfattar verkligheten olika, jag har inte sett många som jag, men känner dock till några så jag är inte ensam :)
 
Touring Vikt

Min cykel väger ca 350 kg (inklusive ringklocka). Det kan låta lite tungt på pappret men jag har 425 växlar så det är inte allt för tungt i uppförsbackarna. Funderar på att uppgradera till 426 växlar inför nästa Spanienresa.

Skämt å sido. Har en Surly LHT storlek 54. Den väger ganska exakt 15 kg med pakethållare fram/ bak samt flaskhållare.
 

Bilagor

  • DSC00370.jpg
    DSC00370.jpg
    59.1 KB · Visningar: 627

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.