Vandringskläder etc (lågbudget)

Hej! Jag ska upp och vandra längs kungsleden i 5-6 dagar på sensommaren och vill få tips på kläder, skor, tält, sovsäck osv som inte är så jättedyra. Det är första gången jag vandrar och har inte lust att lägga ut 25-30.000 kr. Alltså lågbudget tips på saker som jag kan behöva helt enkelt!


Tacksam för svar!
 
ITAB, Engelsons, XXL.
De har billiga och bra saker. Givetvis dyrare också, men för att prova på utelivet så duger t ex ITABS T&P-kläder bra.
En del av ITABS utbud finns under annat namn på XXL men fortfarande billigt.
 
lågbudget

Om man inte är van vid fjället och vill testa på utan att lägga ut massa pengar rekommenderar jag att gå mellan stugor. Då behöver man inte så mycket utrustning. Det viktigaste i sådant fall är en bra ryggsäck och bra vandringsskor.

Tält ska man aldrig snåla med om man ska sova på kalfjället.
 
mycket av det du redan har funkar säkert. löparkläder tex kanske? ofta utmärkt att fjällvandra i men sjölv föredrar jag luftiga vindbyxor iställer för tights.

jag tycker man helt kan prioritera bort tunga klumpiga och dyra friluftsbyxor (om du inte ska leka bushcraft och kravla runt mycket på marken)

Decathlon har billiga och helt ok kläder, men undvik deras egna skomärken och tält. Skor ska man inte snåla med och inte tältet heller.

Kök kan man komma undan billigt med genom att plocka ihop olika delar - en brännare där, ett kokkärl där osv - undvik färdiga set som ofta e dyra och innehåller mer än man behöver. På Aliexpress finns billiga köksgrejer. Spritkök kan du köpa på Öob, och vedkök kan du tillverka själv enkelt.
 
Hör med vänner och bekanta om dom har friluftsprylar att låna ut eller eventuellt du kan köpa billigt, kolla även diverse sälj sajter, man kan få mycket bra grejor för lite pengar genom sådana sidor, glöm inte bort att titta på utsidans prylsida.

Mvh troswe
 
Vanliga löpar eller trailskor utan membran funkar jättebra. Körde våta fötter-metoden ensam i Sarek i somras och det funkar superbra. Torra ombytesssockar och systemkassar på fötterna för lägerhäng är bra budget-tips. Rekommenderar också tunna löparkläder. Poncho istället för regnkläder verkar intressant men har aldrig prövat. www.andersj.se har bra info om lätt och billig hemmagjord utrustning.

Skickat från min F8131 via Tapatalk
 
Sök gärna i detta forum, frågan återkommer med jämna mellanrum. Se t ex inlägg 31, 57, 59, 66 och 75 i denna tråd (men läs gärna hela tråden, fast det krävs lite "silning").
En del tips på saker som både är billiga och lätta finns även i denna och denna tråd. Den förra av det mer humoristiska slaget, så läs med urskillning :)

Sen finns en massa trådar med packlistor och "nybörjar"-trådar, men din fråga handlar kanske inte om själva kunskapen.

Behöver du prioritera, så satsa på skor/kängor du verkligen trivs med. Var tidigt ute så du hinner gå in dem och testa var du ev. behöver förebyggande skavsårstejpning. Experimentera med olika innersulor.

Kläder har du, som flera är inne på, antagligen redan i skåpet, de behöver inte heta "frilufts" för att fungera. Efter ett antal decennier springer jag fortfarande helst omkring på berget i en gammal tunn herrskjorta i polyester/bomull (som fyller exakt samma funktion som något dyrt som kallas "vindblus" i fina butiken), M90 Värmetröja och 3/4 tunna cargobyxor från ett anonymt militärt överskott, köpta på loppis.

Stadium, Itab och Engelsons har helt OK prisvärda underställ, även i merinoull, om du vill lyxa dig lite. Jag tycker själv de är värda merkostnaden och användbara även till vardags, men det är många som tycker syntet har sina fördelar.

Har du mot förmodan inget regnställ så skaffa ett, man har ju nytta av det även till vardags. De flesta som säljs nuförtiden "andas" mer eller mindre, så det behöver inte vara något dyrt märke med trelagers Goretex. Regnjackan duger mycket väl som enda jacka, om du endast använder den när det regnar (eller blåser kraftigt), förutsatt då att du har något annat, inte lika "svettigt" men någotsånär vindtätt ytterplagg med dig - se "vindblus" ovan.

Sovsäckar av syntet är billigare, tunga, skrymmande och har kortare livslängd. Sovsäckar i dun är dyrare, lätta, mycket komprimerbara och håller i decennier om de inte direkt misshandlas. Jag använder själv polska Roberts.pl och Cumulus.pl, de håller hög kvalitet men är fortfarande relativt prisvärda jämfört med "väst"-märken.

Billiga gasbrännare som denna och dito kokkärl brukar dyka upp på Biltema, Överskottsbolaget m m - ofta är de "noname" men tillverkade i samma kinesiska fabrik som ett mer känt märke satt sin stämpel på (och tagit betalt för det).

Ryggsäckar finns det några tips om i den tråd jag länkar till, men det bästa du kan göra är att spana in en klassisk ramryggsäck från Haglöfs eller Fjällräven på något loppis/blocket/second hand. IMHO är de fortfarande oöverträffade för lite tyngre laster.

Tält är kanske den svåraste frågan, därför att det gärna får vara så pass bra att det känns säkert i busväder. Dvs inget "festivaltält" för 300 kr, även om man kan ha tur med ett sådant också :) (dvs väljer att ta in på en stuga de dagar det blåser/ösregnar). Men det finns också en massa annat att trivas/vantrivas med på ett tält, och felinvesteringen blir ju stor om man upptäcker att man vantrivs. Försök låna eller gå en stugtur första gången, sen vet du lite bättre hur du vill ha det.
Tältcentralen i Stockholm hyr fjälltält per vecka.
 
Senast ändrad:
Tack så mycket för bra svar!
Då jag ändå tror/hoppas på att det blir fler vandringar framöver så tänker jag köpa skor, ryggsäck och kläder. Min budget för det tror jag, efter att ha läst runt lite,blir på ca 2500 kr för skor, 3000 kr för ryggsäck och 1500 för kläder.
Någon som har bra tips på ryggsäckar osv inom den budgeten?
 
Tack så mycket för bra svar!
Då jag ändå tror/hoppas på att det blir fler vandringar framöver så tänker jag köpa skor, ryggsäck och kläder. Min budget för det tror jag, efter att ha läst runt lite,blir på ca 2500 kr för skor, 3000 kr för ryggsäck och 1500 för kläder.
Någon som har bra tips på ryggsäckar osv inom den budgeten?

3000 är en ganska generös budget för ryggsäcken. Osprey är populära nuförtiden och gör många olika modeller och storlekar. Jag skulle absolut rekommendera dig att gå till en friluftsbutik och prova. Be personalen att packa ryggsäcken tungt. Hur stor ryggsäck du behöver är ju också lite beroende av hur din övriga utrustning ser ut och hur skrymmande den är.

Ryggsäcken ska kännas bekväm även när den är tungt lastad, det är anledningen till att prova sig fram.
 
Det är ju väldigt svårt att säga vad du ska köpa, utrustning är så individuellt.

Skor: Man skulle kunna kondensera begreppet "skor" och säga att det finns 3 typer av skor. Lågskor/gympaskor, membrankängor (meindl, haglöfs, viking etc) och skalkängor (lundhags, jörn). Vad som passar dig är svårt att säga, men de flesta går i membrankängor eller skalkängor. Membrankängor har ett foder av goretex och är ofta mycket bekväma men svåra att torka om man är på fjället. Skalkängor är helt ofodrade och kan kännas lite stela och obekväma till en början innan man vant sig, men torkar mycket fort då "fodret" består av strumpor som är lätta att torka. Vad du ska ha är som sagt var omöjligt att svara på, men utifrån mina krav och form på fötter så går jag i skalkängor av enlagersmodell.

Ryggsäck: 3000 kronor för ryggsäck är som tidigare nämnts en relativt generös budget. Vilken ryggsäck du ska ha beror på hur mycket packning och hur tungt du ska bära, samt om du föredrar ramryggsäck (luftigare i ryggen och lämplig för tyngre packning) eller softpack (mer följsam och smidigare att resa med). Du kan börja med att kolla på second hand och loppis, man kan ofta göra riktiga kap där. Jag skulle gissa på att du behöver en ryggsäck på ca 60-70 liter, ryggsäckar i den storleken finns det i mängd och parti på andrahandsmarknaden. Annars är bl.a osprey, berghaus, lundhags och haglöfs väl etablerade märken.

Kläder: Mitt råd är att lägga pengarna på ett merinounderställ och eventuellt ett par byxor i nån 40-60blandning om du absolut inte vill gå i träningsbyxor eller vad du nu har hemma.
Syntetunderställ har en tendens att lukta vedervärdigt efter några dagars användning, ull luktar inte lika illa och värmer bättre. Förutom itab, xxl och de andra sajterna som nämnts så gör pinewood bra kläder. Addnature har ofta rea och har dessutom en förträfflig kundservice.
 
Jag tycker inte det låter "lågbudget" om din sammanlagda gränssättning :). Köp inte på dig för mycket och för dyrt i början. Du skriver att du inte vandrat förr, och det betyder att vad du än väljer så är risken stor att du vill byta till annat så småningom - inte för att du valt "fel" rent kvalitetsmässigt, utan för att det finns en massa tyst kunskap och helt personliga preferenser, som man inte kan bli medveten om på annat sätt än genom egen erfarenhet. Jag tycker att detta särskilt gäller tält och ryggsäck, om man nu håller sig till större poster. De kan vara lika funktionsdugliga, men ändå detaljutformade på många olika sätt, och du kommer att upptäcka en massa små egenskaper, fördelar och förtretligheter som du antingen älskar eller retar dig på.

Ryggsäckens passform är som skor - en helt personlig fråga. Prova olika ryggsäckar IRL är enda sättet, så ta hem på öppet köp eller näthandla med fri retur, så du kan få gå omkring ett antal timmar hemma med ryggsäcken fullastad.
Vi har alla våra preferenser på vad och hur mycket vi vill bära på, så slå inte till på riktigt förrän du har en god överblick över just din egen planerade packning. Det skiljer t ex stort volymmässigt på olika tält, och än mer på en syntet- och dunsovsäck med samma isoleringsförmåga. Lämpligen blir det inte mycket kläder utöver dem du kommer att ha på kroppen som följer med på turen, men det kan skilja förvånansvärt mycket på både den totala mängden extrakläder och volymen för varje enskilt plagg från en person till en annan. Ännu mer på de personliga matpreferenserna - här kan det skilja helt dramatiskt på både vikten och volymen.
Bästa sättet är alltså att ha allt annat klart, innan man skaffar ryggsäck och provpacka "skarpt" innan man bestämmer sig.
Då kan det komma fram inte bara vad du behöver för volym, utan också hur detaljutformningen passar dina preferenser, t ex vad gäller fördelningen av alla småprylar. Här finns två tydliga skolor - vissa vill ha en helt "renskalad" säck med allt inne, medan andra hellre vill organisera sin packning i många ytterfickor.

Exempel från livet:
Jag har använt Osprey Exos-ryggsäckar på mina ensamvandringar, inte bara för att de är lätta och har nätventilerad rygg (= mina grundkrav), utan också för att jag vill ha allt jag behöver under dagen uppsorterat i ytterfickor, så jag slipper öppna ryggsäcken i hällande regn. Så många som möjligt av dem ska dessutom vara åtkomliga utan att jag behöver ta av mig ryggsäcken och en sidoficka ska kunna rymma mitt lilla tält.
Sen hände följande: jag trivdes inte riktigt med den ofullständiga lastöverföringen till höftbältet (ett av grundkraven), spanade in en ryggsäck (Mammut Creon Light) som fixade det bättre men i övrigt var snarlikt utformad, och slog till.
Nu går jag omkring och saknar en liten skitdetalj på Exos: en lågt placerad öppning i sidofickornas söm in mot ryggen, som gjorde att jag lätt kunde pilla ut vattenflaskan och stoppa in den lika lätt utan att stanna...
 
Bra tips i hela tråden, jag lägger till följande:
När du provar ryggsäcken kom ihåg att den inte behöver vara jättebolstrad med stoppning. Sitter den bra på dig ska inte det behövas. Ryggsäckar skiljer sig ganska mycket i vikt, den vikten bär du varje steg och tung börda förtar lite av upplevelsen. Den ska inte behöva väga mer än 2kg eller i varje fall 2,5kg även om den går att lasta ordentligt. Det finns vettiga ryggsäckar ner mot ett kilo, Ofta är även tyngre ryggsäckar dyrare.

Det är tyvärr inte troligt att den som hjälper dig i affären har fokus på vikten, och i så fall behöver du hålla lite koll på det själv.

Om du vill ha en sovsäck som kan användas i tält i alla fjällväder under sommaren behöver den ha minst 0C som komforttemperatur och då kan du komma att behöva förstärkningskläder när det är kallt. Många vill ha en lite lägre komforttemperatur än så. Det är ganska individuellt, men köp inget med högre komforttemperatur såvida du inte alltid tänker sova i stuga de kallaste nätterna.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.