Camino de Ronda

Hej! Vi planerar att gå Camino de Ronda i början av sommaren. Det är en ca 22 mil lång vandringsled utefter Costa Bravas kust och en liten bit in i Frankrike. Undrar om det finns några fördelar med att börja från norr eller söder? Någon speciell by eller område där vi kanska skall stanna en extra natt? Tacksam för alla tips!
 
Gr 92

Jag har ganska långt gångna planer på att gå GR 92 från Pals eller Begur (beroende på bussförbindelserna) ner till Blanes någon gång i vår. Under någon vecka har jag funderat på att fråga Utsidans läsare om tips, men en jobbig influensa har inte precis uppmuntrat till att ta mig an den uppgiften.

Ni har väl redan skaffat er en del kunskaper så det är svårt att veta vad ni faktiskt behöver, men om ni inte redan hittat Otts sidor så kan jag rekommendera att läsa denna och denna.

I förstnämnda står bl.a. "As I’ve started to dig into the route, I’m learning that it’s not quite as simple as I originally thought it was. The Coastal Path is a 136 mile hike from Blanes to the northern city of Collioure in France. The trail route goes by many names – Camino de Ronda, Costa Brava Way, and GR-92 (Grand Randonee) because in order to walk the whole continuous path AND get the best views of Costa Brava, a combination of all of them that must be used".

Baserat dels på egen erfarenhet, dels på vad jag läst mig till, så är Cap de Creus och delen från Begur till Blanes de områden som passar mig bäst för tillfället (ganska korta dagsetapper, vacker natur, mycket klippkust, goda sov- och matmöjligheter).

Anledningen att jag valt att gå från norr till söder är dels av (förmodat) logistiska fördelar, dels för att jag varit i Pals/Begur och det känns fint att starta ett "äventyr" från en känd trakt. :)

I Begur ligger ett hotell som Otts talat sig mycket varm för och som fått mycket goda omdömen. Om jag ska lyxa till det lite någon gång så blir det nog där.

Jag har letat iPhone-appar (offline-kartor), och den bästa jag hittat heter "Terra Map", som tillåter några gratisnedladdningar.
I Otts artiklar hänvisas till en guidebok på engelska. Den ska jag köpa när nyutgåvan kommer ut om någon månad(?).

Jag hoppas att ni fann åtminstone något användbart i ovanstående.

Lycka till med fortsatt planering o vandring!
 
Tack för utförligt svar! Kul att du också planerar att gå en längre sträcka på leden. Jag får intrycket att många vandrar här men oftast bara någon dagstur mellan ett par byar. Vi har hittat Otts sida men får läsa den mer ingående. I början när man letar runt blir det lätt att man lässer lite snabbt på många olika ställen. Har du sett den här sidan? Den tycker vi varit användbar.
http://www.dexcursio.net/etapes-del-gr92/
Nu får vi hoppas att den nya utgåvan av boken hinner komma ut innan sommaren!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...