Kungsleden - Sällskap -Tips mm.

Hej,

Tänkte ta mina kängor och gå Kungsleden efter mitten av Juli. Tänkte lägga mina fiskeprylar åt sidan denna gång och bara njuta av fjällen. Har inte gått the "king trail" förut men planerar på köra dom 2 första etapperna Abisko till Singi vill gärna uppleva Rapadalen.

Nu så är det så att jag inte har alla prylar som man kanske ska ha men tänkte höra med er om hur vädret är denna tid samt myggen. och vad ni anser man ska ha med sig.

Jag kommer att använda mig av tält och sovsäck men det är inga direkta saker som är lätta. Målet är ca 15kg på packningen för sen köpa vart eftersom jag ser det behövs och jag förbrukat.

Hur kallt är vattnet, tycker om att bada kallt men det finns en gräns ;-)

Tar gärna emot tips från er alla och har inget emot ett gott sällskap.

Rek. ni tåg eller flyg, ?
 
Vädret varierar som bekant. Andra halvan av juli till andra veckan i augusti brukar vara mest förlåtande för fjällvandrare. Tyvärr är vädret då också mest förlåtande mot myggen som kan komma i stora skaror, men även detta är mycket varierande beroende på tidigare väderlek, men framför allt vart man befinner sig. Vattnet är allt ifrån kallt till jädrigt kallt. Men klart det går att ta ett snabbt dopp i, om man är tuff nog :) Nattåg tycker jag är trevligast och bäst om man ska ta sig till norra Lappland från södra Sverige.

Tolkar ditt inlägg som att du inte är någon överdrivet rutinerad fjällvandrare. En bok i ämnet kanske kan vara klokt att införskaffa (eller låna) för att undvika en del förargliga misstag. Den här kanske kan vara ett tips? Där ingår en del bra tips om vad man ska ha med sig och vad man bör lämna hemma.
 
Hej,

Tänkte ta mina kängor och gå Kungsleden efter mitten av Juli. Tänkte lägga mina fiskeprylar åt sidan denna gång och bara njuta av fjällen. Har inte gått the "king trail" förut men planerar på köra dom 2 första etapperna Abisko till Singi vill gärna uppleva Rapadalen.

Nu så är det så att jag inte har alla prylar som man kanske ska ha men tänkte höra med er om hur vädret är denna tid samt myggen. och vad ni anser man ska ha med sig.

Jag kommer att använda mig av tält och sovsäck men det är inga direkta saker som är lätta. Målet är ca 15kg på packningen för sen köpa vart eftersom jag ser det behövs och jag förbrukat.

Hur kallt är vattnet, tycker om att bada kallt men det finns en gräns ;-)

Tar gärna emot tips från er alla och har inget emot ett gott sällskap.

Rek. ni tåg eller flyg, ?

Vilken väg tänkte du gå efter Singi? Det är långt till Rapadalen därifrån så jag funderar på om du menar något annat med de två första etapperna.

Jag rekommenderar alltid tåg, dels av miljöskäl. Ska du starta i Abisko är det dessutom väldigt smidigt, du kliver av tåget och rakt ut på leden.

Förra året varierade vädret i mitten/slutet av juli mellan +2 grader och snöblandat regn på tvären till +25 grader och klarblå himmel och allt däremellan.
 
Vädret varierar som bekant. Andra halvan av juli till andra veckan i augusti brukar vara mest förlåtande för fjällvandrare. Tyvärr är vädret då också mest förlåtande mot myggen som kan komma i stora skaror, men även detta är mycket varierande beroende på tidigare väderlek, men framför allt vart man befinner sig. Vattnet är allt ifrån kallt till jädrigt kallt. Men klart det går att ta ett snabbt dopp i, om man är tuff nog :) Nattåg tycker jag är trevligast och bäst om man ska ta sig till norra Lappland från södra Sverige.

Tolkar ditt inlägg som att du inte är någon överdrivet rutinerad fjällvandrare. En bok i ämnet kanske kan vara klokt att införskaffa (eller låna) för att undvika en del förargliga misstag. Den här kanske kan vara ett tips? Där ingår en del bra tips om vad man ska ha med sig och vad man bör lämna hemma.

Nej, är inte van med fjällen men däremot har jag fiskevandrat men det har ju varit "nära" till bekvämligheter men det är inte som fjällen där det skiftar väldigt. Tack för bok tipset, och gällande tiden så lutar det åt slutet av Juli¨, så myggen får akta sig. :)
 
Vilken väg tänkte du gå efter Singi? Det är långt till Rapadalen därifrån så jag funderar på om du menar något annat med de två första etapperna.

Jag rekommenderar alltid tåg, dels av miljöskäl. Ska du starta i Abisko är det dessutom väldigt smidigt, du kliver av tåget och rakt ut på leden.

Förra året varierade vädret i mitten/slutet av juli mellan +2 grader och snöblandat regn på tvären till +25 grader och klarblå himmel och allt däremellan.

Jag är inte helt säker på sträckan har precis börjat se över. Men jag vill köra 2 första etapperna som https://www.svenskaturistforeningen.se/omraden/kungsleden/ beskriver, och det som jag vill verkligen uppleva är just att se dalen (rapa..) som jag har sett i olika dokumentärer. Men i dessa dokumentärer så går dom upp på berget för att se ner på dalen, Kan ju vara helt fel ute då jag haft denna tanke under ca 6mån och sen 1 jan kommit fram till att det är inte bara en tanke utan är en enorm upptäcksådra och få känna storheten av naturen och hur liten man är i det stora,
 
Jag är inte helt säker på sträckan har precis börjat se över. Men jag vill köra 2 första etapperna som https://www.svenskaturistforeningen.se/omraden/kungsleden/ beskriver, och det som jag vill verkligen uppleva är just att se dalen (rapa..) som jag har sett i olika dokumentärer. Men i dessa dokumentärer så går dom upp på berget för att se ner på dalen, Kan ju vara helt fel ute då jag haft denna tanke under ca 6mån och sen 1 jan kommit fram till att det är inte bara en tanke utan är en enorm upptäcksådra och få känna storheten av naturen och hur liten man är i det stora,

Om du vill se Rapadalen ska du välja etapp 3.
 
Hej, om du är 2 veckor ute kan du vandra från Abisko till Kvickjokk. Då kan du gå upp till Skierfe toppen och blickar ner över Rappadalen. Man behöver inte planera in en extra dag för det. Det går att läma packningen nere vid stigen och göra en avstickare till Skierfe.
Alternativ är att planera in en extra dag i Aktse och tar båtsjuts till Namatj. Fantastiskt utsikt från toppen av Namatj. Jag gjorde det senare på grund av dimmer på Skierfe dagen innan.
Mvh Veni
 
Hej, om du är 2 veckor ute kan du vandra från Abisko till Kvickjokk. Då kan du gå upp till Skierfe toppen och blickar ner över Rappadalen. Man behöver inte planera in en extra dag för det. Det går att läma packningen nere vid stigen och göra en avstickare till Skierfe.
Alternativ är att planera in en extra dag i Aktse och tar båtsjuts till Namatj. Fantastiskt utsikt från toppen av Namatj. Jag gjorde det senare på grund av dimmer på Skierfe dagen innan.
Mvh Veni

Tack för alla tips, jag kommer återkomma med mera frågor säkert.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
VickiPollard sällskap kungsleden juli Fjällvandring 0
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
JVH Kungsleden 2020 Fjällvandring 11
[Andreas] Snösmältning Kungsleden Fjällvandring 17
Haller Kungsleden Fjällvandring 3
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
elin_a Vattentillgång längst kungsleden? Fjällvandring 4
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
Lofoten - Møring Islagte båtkryssinger på Kungsleden? Fjällvandring 2
Airfoil Kungsleden förlängning? Fjällvandring 2
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Trees Kungsleden in Early July Fjällvandring 1
DinaStorm When is it best to hike Kungsleden Fjällvandring 6
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
Apetass Höga Kustenleden och Kungsleden 2017 Fjällvandring 9
leoerdfelt Kungsleden, ljust i många timmar. Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.