vallningsfria+korta hudar

Hej på er!

Jag står i färd med att köpa turskidor inför långtur med pulka. Jag har läst igenom rätt så många trådar men har fortfarande lite funderingar..

Jag tittar på ett par vallningsfria amundsen med fellelås.https://www.skistart.com/swe/asnes-amundsen-qs-fl-turskidor.html

eller fischer e99, men dem verkar bara finnas med crowns eller med fäste för korta hudar https://www.skistart.com/swe/catalogsearch/result/?q=fischer e99

Jag frågade kundtjänsten på outnorth om hur fästvalla går ihop med stighudar, och blev lite förvånad över att han sa att det är bara att sätta på stighudarna över fästvallan(på vallningsbara skidor alltså), men att det förstör klistret något. Jag tänker mig att man bör undvika det helt?
Då jag troligtvis kommer ha behov av att slänga på stighudar lite när som helst så tittar jag istället på vallningsfria skidor.

Är det någon som har upplevt problem med valningsfria skidor och stighidar. Funderar på om det lättare kommer in snö och is under huden pga fiskfjällen vilket gör att den lossnar lättare?

Det största problemet med vallningsfria är ju vid plusgrader. Upplever du att det går bra ändå om man bara tar med sig glidvalla på flaska och försöker hålla belaget fritt ifrån is?

Skidorna är ju nästan lika breda. Rekommenderar du den vanliga BC-manuell eller den bredare(ev kraftigare?) BC magnum, eller sticker den ut för mycket på sidorna? Skistart skriver att att magnum har en styrplatta på 67 mm men fungerar fint på skidor ifrån 52 mm.

Tacksam för svar, och ber om ursäkt ifall mina frågor redan finns besvarade någon annan stans.

/Guldtramp
 
Jag har också lite funderingar kring längden på skidan.

Jag är 185 och väger 79-80 utan kläder.

Jag väljer mellan 201 cm eller 208 cm.
Åsens rekommenderar 205 cm 185-193 cm och 85-95kg
200 cm för 175-188 cm och 75-87 kg.

Jag har svårt att veta hur pulkan påverkar vikten, men kommer alltid ha kläder+pjäxor för ca 3-4 kg och kör nästan alltid med en dagstursryggsäck, även med pulka.

En längre skida ger bättre bärighet utanför spåret, och ett hårdare spann vilket kan vara en fördel på platten. Jag har kört med den mjukare Nansen-skidan förut och är lite osäker på hur hård Amundsen är. Men har svårt att tro att den är så pass hård att jag inte skulle kunna trycka ner den?

Jag har också läst denna tråden:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=73041

/guldtramp
 
Stighudar och crownbelag funkar bra bara klistret är OK. Jag är rätt förtjust i kombon crownbelag och BD Kicker skins. Fischers E99 är favoriter liksom E109. De senare har fördelar utför i lössnö.

Längd och spann på skidor är rätt individuellt dvs är beroende på vilken skidteknik man använder. Utför och uppför är det bra med något kortare skidor medan långa turskidor glider lite bättre på platten.

Med pulka kan fäste vara en prioritet.

Thure
 
Jag kör Fischer E109 med crownbelag och Åsnes/Colltex fullängdshudar för att klättra. Bra kombination! Inga problem med att hudarna lossnar. Hur crownbelag och kicker skins funkar kan jag tyvärr inte uttala mig om. BC Magnum som bindning. Inte haft några problem med den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
david_k Inbyggda hudar Turskidåkning 9
Gertrud Kort-hudar, bra eller dåligt? Turskidåkning 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.