Ont i ögonen efter en dag på fjället - tips på glasögon mm

Efter en dag på vinterfjället får jag alltid väldigt ont i ögonen. Är det någon som kan tipsa om solglasögon / glaciärglasögon som skyddar bra? Eller har ni några andra tips som kan hjälpa - kanske världens bästa ögondroppar?

(Det här gäller oavsett aktivitet men jag lägger frågan under Turskidåkning eftersom det är vad jag gör mest)
 
Tack för svar, men jag var nog inte tillräckligt tydlig. Jag använder solglasögon men får ont ändå. Så jag tar gärna emot tips på jättebra glasögon som ger jättemycket skydd. Jag prioriterar inte att de är smidiga att ha i fickan, det spelar mindre roll eftersom jag tänker ha dem på mig hela tiden.
 
Vet du vad du har för skyddsfaktor på dina glasögon? Det finns ju olika "starka" och du kanske behöver en högre skyddsfaktor än vad du redan har. Finns ju fler modeller, men ett exempel med skyddsfaktor 4 (= max) är de "glaciärglasögon" som det länkas till i tråden ovan.
 
Se det som rätt tydligt att dina ögon KRÄVER glaciärglasögon (dom är för värdefulla för att inte vårdas!) kompletta med ströljushinder både över näsan och på sidorna. Min bror har samma problem - och använder numera mina nere i Alperna inköpta glaciärglasögon. Ser ut som dom här, men glasen är så mörka att en LEDLenser T7 inte känns bländande när man tittar rakt in i den! Bra såna är inte billiga, men dom kostar mycket mindre än vad ögonen är värda!
 
Jag minns inte vad jag har för skyddsfaktor på mina glasögon, men så mycket som fyra är det troligen inte. Jag har nog tänkt att glaciärglasögon är något man har på expeditioner, inte för att trava mellan stugorna på Kungsleden. Jag vill förstås vara rädd om ögonen och är beredd att lägga de pengar som krävs.
Men det är svårt att veta vad som är bra, och vad som är värt att betala extra för. Bör de vara fotokromiska och polariserande? Vad ett ströljushinder är kan jag gissa, men hur vet man att ett sånt är bra nog?
Jag tänker också gå till en bra affär och fråga, men det är alltid bra att veta lite mer innan man gör det.
 
Julbo Vermont är hur coola som helst, men de kostar nästan tusen spänn. Jag har såna här, http://www.naturkompaniet.se/bliz-altitude-polarized, som fungerar bra och kostar mindre, man kan hitta dem mkt billigare än på Naturkompaniets hemsida, jag köpte mina på rea för under 400, de finns på en del vanliga sportaffärer, typ Intersport. Men jag skulle hellre ha Julbo-brillorna...
Det är en klass 4-lins du ska ha! Och bra ströljusskydd. Sedan får den gärna vara polariserande också, men det är inte huvudsaken.
 
Julbo är små

Suktat i år och dar efter Julbobrillorna men tyvärr är dom alldeles för små över näsryggen för mig. Bara en tanke om du tänkt beställa över nätet.
 
Addnature har just nu kraftig rea på de klassiska glaciärglasögon (Julbo), som flera här, och jag själv i den andra tråden, länkade till.
Min uråldriga originalversion är i viss mån formbar över näsan, men jag vågar inte påstå något om den nytillverkade.
 
Addnatures 895:00 - och det med gratisfrakten så är det ett klart bra pris för original Julbo! (Och fri retur ingår ju om dom inte skulle passa din näsa/skalle/ögon...) Slå till - det kan knappast bli fel!
 
Haha kraftig rea ja jo 10 % :-D

Men jag har ett par julbo och är mycket nöjd med dom. Tänk bara på att linserna är av plast och repas lätt.

Mvh Johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johan1234 ont i ryggen Turskidåkning 2
Haddock Till Sthlm efter Öppet Spår (Vasan)? Turskidåkning 0
nylob Sarek efter påsk. Turskidåkning 0
Vart ska jag åka efter nyår? Turskidåkning 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...