Punkaproblem :(

Eftersom det inte finns något forum för "allmänna cykelfrågor" postar jag här eftersom jag gissar att de som hänger här nog har stor erfarenhet av punkteringar.

Saken är den att jag häromveckan köpte nya slangar och nya däck till min cykel. Jag slog på stort, tycker jag själv, och köpte SCHWALBE MARATHON PLUS med passande slang.

Döm om min förvåning när jag några dagar senare plötsligt hörde ett skarpt knäppande ljud från bakhjulet och omedelbart därefter ett pys. Punka! Inget i däcket, insidan helt slät. Stort hål i slangen, precis mitt för ventilen, fast på den sida som är mot däckets insida. Inga problem. Jag bytte till min gamla slang som jag sparat som reserv.

Några dagar senare, dvs igår upprepades skeendet, fast denna gång var det framhjulet som punkterade. Likadan skada på samma ställe. Jag hade ännu en reservslang som jag bytte till i går kväll. I morse cyklade jag till tåget för att åka till jobbet. På eftermiddagen när jag skulle cykla hem var framdäcket tomt! I princip likadan skada, den här gången något mindre hål och inte exakt vid ventilen.

Vad kan felet vara? Är det jag som klantat till det när jag monterat däck och slang, eller vad 17 kan det vara för fel? Kan ju nämna att jag inte använde några verktyg när jag krängde på däcken utan bara tummarna...

Bifogar bild på de 2 första punkteringarna, om det kan vara till nån ledning.
 

Bilagor

  • IMG_2268_2.jpg
    IMG_2268_2.jpg
    89.7 KB · Visningar: 491
Kolla däcket otroligt noga just där punkteringen uppstår. Jag gick igenom 3-4 slangar på bakdäcket en gång innan jag till slut lyckades hitta den där milimeterstora glasbiten inkilad i gummit. Det slog bara igenom slangen när den just den punkten träffade hårdare kanter och därför kunde jag cykla flera dagar utan problem...

Eftersom det hände på båda däcken kanske ovanstående scenario inte är så troligt, men man vet aldrig. Kanske snarare är en blandning mellan klämd slang och måndagsexemplar på slangarna.
 
Det borde rimligtvis inte vara något vasst på samma ställe i båda däcken. Dessutom är ju däcken alldeles nya och Schwalbes mest punkteringssäkra.

Fabrikationsfel, kanske? Eller klantig montör?
 
Eftersom det inte finns något forum för "allmänna cykelfrågor" postar jag här eftersom jag gissar att de som hänger här nog har stor erfarenhet av punkteringar.

Saken är den att jag häromveckan köpte nya slangar och nya däck till min cykel. Jag slog på stort, tycker jag själv, och köpte SCHWALBE MARATHON PLUS med passande slang.

Döm om min förvåning när jag några dagar senare plötsligt hörde ett skarpt knäppande ljud från bakhjulet och omedelbart därefter ett pys. Punka! Inget i däcket, insidan helt slät. Stort hål i slangen, precis mitt för ventilen, fast på den sida som är mot däckets insida. Inga problem. Jag bytte till min gamla slang som jag sparat som reserv.

Några dagar senare, dvs igår upprepades skeendet, fast denna gång var det framhjulet som punkterade. Likadan skada på samma ställe. Jag hade ännu en reservslang som jag bytte till i går kväll. I morse cyklade jag till tåget för att åka till jobbet. På eftermiddagen när jag skulle cykla hem var framdäcket tomt! I princip likadan skada, den här gången något mindre hål och inte exakt vid ventilen.

Vad kan felet vara? Är det jag som klantat till det när jag monterat däck och slang, eller vad 17 kan det vara för fel? Kan ju nämna att jag inte använde några verktyg när jag krängde på däcken utan bara tummarna...

Bifogar bild på de 2 första punkteringarna, om det kan vara till nån ledning.


Att båda hålen uppstått vid ventilen tyder på något, det kan med största sannolikhet. INTE. Vara slumpen. Jag utesluter inte något metodfel du gör vid monteringen, såvida inte båda slangarna suttit på samma hjul, då kan det ju vara den tidigare nämnda glasbiten
 
Jag läste på lite nu, och en avvikelse från rekommenderad arbetsgång var att jag inte pumpade slangen lite innan jag krängde på däcket. Kanske trots allt metodfel...
 
Kan det vara att ventilen inte varit instoppad helt i fälghålet? Jag tänker mig att slangen klämts mot undre ändan av ventilen. Sitter fälgbandet snett i förhållande till ventilhålet i fälgen t ex.

Thure
 
Ventilen har varit helt instoppad och vinkelrätt i fälghålet. Punkteringarna inträffade under cykling på normal asfalt. Genomslag är helt uteslutet, om det är det din frågeställning avser.
 
Finns en risk att du fått slangen i kläm mellan däcksidan och fälgen alt vriden. Precis vid ventilinfästningen har slangen en förstyvning som man behöver kolla så den kommer in i däcket, inte kläms mellan däckkanten och fälgen. Jag brukar montera allt som du gjort, men lämna låsmuttrarna till ventilen. När allt är på plats trycker jag till ventilen för att säkra att hela slangen inkl ventilinfästningen kommer inuti däcket. Därefter pumpar jag och drar åt ventilmuttern samt kollar att däcksidan är jämn runt hela hjulet på båda sidor (ser jag någon tendens till att däckets kant syns mer på något ställe kan det vara en indikation på att slangen kan ha kommit i kläm).
 
Måste nästan vara nåt sånt i alla fall. Att det skulle vara fabrikationsfel på nån batch av slangarna motsägs ju av att den tredje punkan var på en av mina gamla reservslangar. Får vara mer noggrann i fortsättningen, helt enkelt.
 
Måste nästan vara nåt sånt i alla fall. Att det skulle vara fabrikationsfel på nån batch av slangarna motsägs ju av att den tredje punkan var på en av mina gamla reservslangar. Får vara mer noggrann i fortsättningen, helt enkelt.

Det är ju ett märkligt ställe du fått punka på. Precis mitt för ventilen vilket utesluter att däcken eller fälgbanden är orsaken. Däcken har ju ingen speciell orientering vid ventilen utan likformiga runt om.

Fråga, är punkorna på samma hjul/däck kombination eller olika? Monterade du av däcket innan slangbyte så att däcket inte hamnade på samma position vid andra punkan, eller kan det vara någon kordskada på däcket som orsakar punkan?
 
Jag har inte monterat av däcken, utan bara vrängt av ena sidan vid slangbytena. Dvs båda däcken har varit inblandade. De två punkorna på bilden är alltså olika däck. Dessutom fick jag en tredje punka.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...