Cykelväskor

Är på jakt efter mitt nästa inköp av cykelväskor. Just nu har jag Vaudes cykelväskor och har haft dom under 3 år är på ett sätt nöjd med dem men på ett annat sätt missnöjd, hade förväntat mig att de skulle hålla längre då dom enbart har två längre turer på nacken och några korta.

Vilka väskor har ni prövat och vilka väskor har ni slutligen fastnat i?
 
Gillar inte traditionella cykelväskor. Tycker de är opraktiska, sitter dåligt och kostar skjortan.

Gillar mer "bikepacking" med fastsurrade drybags - en 20 liters på styret och en likadan där bak. Sitter som en smäck och blir inte det minsta ostadig trots viss terrängkörning.

Använder Sea to summit big river med öglor för spännremmar. Kompletterar med nån liten ramväska också.
 
Är på jakt efter mitt nästa inköp av cykelväskor. Just nu har jag Vaudes cykelväskor och har haft dom under 3 år är på ett sätt nöjd med dem men på ett annat sätt missnöjd, hade förväntat mig att de skulle hålla längre då dom enbart har två längre turer på nacken och några korta.

Vilka väskor har ni prövat och vilka väskor har ni slutligen fastnat i?

Vad är det som har gått sönder? Vad skall de användas till? Fastsurrade packpåsar är ju t ex inte så praktiskt om man cykla till butiken och handla mat
 
Jag gillar thule prylarna och har just köpt deras packväskor. Verkar otroligt hållbara men kan inte säga något efter så lite användning. Kolla in dem själv
 
Bikepacking kan vara ett alternativ, kanske man kan kombinera bikepacking med två väskor får fundera vidare på den idén, googlade lite på det och det verkar vara en bra lösning, men jag dras till väskor, kanske är en vanesak....det som har gått sönder är den hårda plastbaksidan där skårorna sitter som fäster hak krokarna dvs det är inget som är utbytbart...ska googla och se om jag hittar thule som ni omnämner.
 
Ortlieb

går inte sönder har haft mina 2 ortliebväskor i minst 4 år ev 5 minns ej riktigt och dom är som nya och använder dom april-nov varje år när jag pendlingscyklar till jobbet. Det är inte ens minsta tillstymmelse till förslitning på dom.
 
Är på jakt efter mitt nästa inköp av cykelväskor. Just nu har jag Vaudes cykelväskor och har haft dom under 3 år är på ett sätt nöjd med dem men på ett annat sätt missnöjd, hade förväntat mig att de skulle hålla längre då dom enbart har två längre turer på nacken och några korta.

Vilka väskor har ni prövat och vilka väskor har ni slutligen fastnat i?

Hur har dina Vaudeväskor gått sönder?
Jag har själv Vadues väskor, en äldre variant av dessa
https://www.cykloteket.se/artikel/vaude-aqua-back-cykelvaskor-par-rod/
De har hängt på pakethållaren sidor, omkring 4 dar i veckan året runt i minst 5 år om inte närmare 10år - och det är samma par röda väskor. Har precis nyligen bytt ut en av fästmekanismerna
https://www.cykloteket.se/artikel/vaude-reservdel-fastkrokar-qmr/
och ett plastknäppe (han-delen) men det jag är djupt imponerad av hållbarheten i dessa väskor.

/Patrik
 
Hej Patrik,

Dom har slitits och gått sönder på grund av att jag varje kväll tar bort väskorna från cykel och varje morgon rustar upp cykeln med väskorna igen, den senaste resan jag gjorde var på 5 veckor så det blir 70 gånger av och på montering...väskorna förvarar jag sedan inne i tältet eller i hotellrummet då jag har en del värdesaker i dom också..Fästmekanismen på min ena framväska krånglar men det har jag full förståelse för där kan man bara köpa ny anordning så är den delen fixad iaf...
 
Hej Patrik,

Dom har slitits och gått sönder på grund av att jag varje kväll tar bort väskorna från cykel och varje morgon rustar upp cykeln med väskorna igen, den senaste resan jag gjorde var på 5 veckor så det blir 70 gånger av och på montering...väskorna förvarar jag sedan inne i tältet eller i hotellrummet då jag har en del värdesaker i dom också..Fästmekanismen på min ena framväska krånglar men det har jag full förståelse för där kan man bara köpa ny anordning så är den delen fixad iaf...

Mycket märkligt - jag tar av och på väskorna varje dag - dels på jobbet och dels hemma - det blir ju 70 gånger på bara drygt en månad och mina har hållit i gissningvis knappt 10 år. Har du samma fästmekanism som jag - man drar lätt i handtaget uppåt så öppnas fästklon och man lyfter av väskan från pakethållarens vågräta rör?

/Patrik
 
Jag har ett par Ortlieb som verkar vara på väg att nöta av stagen till pakethållaren innan väskorna ger upp.
Ett spänne gick sönder då det inte hade hakat i ordentligt och väskan sedan pendlade ut. Men det gick lätt att få fram ett nytt.
Bra grejer.
Tror att Roll-Packer kanske funkar lite bättre vid lyft av/på. Men jag är ändå väldigt nöjd
 
Har testat både Vaude vattentäta och Ortlieb vattentäta.
Nu har jag Ortlieb Classic.
De är jag själv väldigt nöjd med, så
mitt tips blir:
Ortlieb Classic Front Roller och Ortlieb Classic Backroller.
På dem bak har jag en Ortlieb Rack Pack 32 liters.

( efter ha frågar Ortliebs kontor vilka som var deras allra allra mest starkaste o tåliga cykelväskor mot regn o smuts i längden, så svarade de att deras Ortlieb Classic var det. Så jag valde dem, till slut.

Styrväskan har jag också testat Ortlieb deras mest vattentåliga, enligt dem själv, men har ändå efter test, behållt min Vaude vattentäta, eftersom den är stängd på ett bättre sätt, tycker jag..

Andra gillar andra märken, men Ortlieb Classic är mina favoriter.
 
Lite gammal tråd, men jag kan bidra med ett märke till. Jag har Carradice traditionella väskor i "Cotton Duck", d.v.s. någon slags canvas.
http://www.carradice.co.uk/bags/panniers/super-c-rear-panniers
http://www.carradice.co.uk/bags/panniers/super-c-universal-front-panniers

Jag valde dem p.g.a. deras rykte som outslitliga expeditionsväskor och deras relativt låga pris. Vad gäller hållbarheten har jag inget att klaga på. Jag cyklar mer eller mindre dagligen och en väska hänger alltid på och har gjort så i 5 år nu. De får transportera livsmedel när jag handlar, svamp och bär och vanlig packning. Den väska som alltid hänger på har blivit lite grå i veckan av landsvägsdamm, men det försvann säkert om jag spolade av den. För övrigt inte en prick eller reva på dem.

Men, jag är inte helt nöjd med dem. De har snålat med tyget, anser jag. Hage väntat mig att locken skulle gå ner ordentligt över väskan/fickan så man kunde packa lite högt om man ville. Det är inte fallet. Det korta locket gör även att om sidofickan inte är full och utspänd är det svårt att få locket att täcka helt då tyget är ganska stelt. Resultat - ser men inte upp med det här blir fickan vattenfylld om de ösregenar.

Snölåset är även det väl kort och i stelt material och saknas helt i sidfickan. Själva väskan kunde också ha varit pösigare. Det är svårt att få ner lite större grejer plus att jag uppskattar om man kan "överpacka" lite om man behöver.

Hade väntat mig nåt i stil med Fjällrävens gamla ryggsäckar och det är det inte.

Så för hållbarhet och kvalité ger jag högsta betyg. För design, mja, mediokert.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
petersundqvist Sy egna cykelväskor. Långcykling 7
DoktorGlas Vattentäta cykelväskor - Vaude? Långcykling 38
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
hijk Köpes Vaude/Ortlieb Cykelväskor Långcykling 2
Vägslav Sverige rakt igenom Del cykelväskor, cykeldator Långcykling 15
hannulan Cykelväskor Långcykling 5
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
AWG Cykelväskor Vaude vs Ortlieb Långcykling 15
friluftaren Veloforms cykelväskor Långcykling 14
laan84 Butiker som har bra sortiment på cykelväskor? Långcykling 3
Threeon Ta reda på rätt cykelstorlek, rätt cykelväskor & växel Långcykling 11
The_Lost_Cyclist köpa cykelväskor i Göteborg? Långcykling 2
finta Ortlieb cykelväskor Långcykling 3
Äpplet Cykelkartor över Europa och cykelväskor Långcykling 3
KTG Fästen till cykelväskor Långcykling 5
pad Fästa cykelväskor på "vanlig" framgaffel? Långcykling 9
greendanger Cykelväskor Långcykling 25
greendanger Cykelvagn eller cykelväskor? Långcykling 25
tommiehedberg Fästen (hållare) till cykelväskor Långcykling 3
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
avslutad131104 Vattentäta cykelväskor efterlyses Långcykling 2
Cykelväskor Långcykling 3
Broder Bob Göra egna cykelväskor Långcykling 6
igs Vilka cykelväskor ger mest kontra pengarna Långcykling 11
jd Ortlieb cykelväskor: QL-1 vs. QL-2 mm. Långcykling 11
lizardking var köper man cykelväskor Långcykling 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...