Jörnkängor och skidor för väldigt korta turer

Jag har nu förverkligat en av mina små drömmar. Jag har köpt ett par jörnkängor antifrys. Detta för att slippa ifrån halvkalla Nokia Tura stövlar samt ofodrade Lundhags Alaska. De nya kängorna har inte skidåkarsula och har dessutom en stor framfot. Detta ger behov av en ny lösning för skidor. Tidigare har jag haft kaby lång tur kabelbindningar som passat dessa skor. Det behov som jag frågar efter med denna Post är ett par skidor som jag ska använda när jag vinterfiskar. Jag åker skoter till fiskevattnet men väl där vilja ha ett par skidor som man snabbt drar på för att gå mellan hålen samt någon tur upp i björkskogen om behovet blir sånt. Detta för att inte behöva köra skoter överallt. Jag behöver dem även på gården på vår vinterstuga för att ta mig till bastun vedbod etc utan att behöva pulsa innan jag hunnit trampat vägar . Jag har både teganäs skida och turskida från Fischer samt en Del annat. I detta fallet kommer jag att använda en gammal träskida som tidigare hade nn 75 tåbindning. har någon av er erfarenhet hur ostabilt det blir med bara en tårem alternativt har ni något förslag på bra Binning som passar Jörn kängan och inte nöter ut cellgummit. Jag vill att det ska vara lite som att sparka på sig tofflor.

Bosse
 
Epok skulle funka som bindning för tegsnäsarna men de tar längre tid att ta på sig.

Jag använder mina snskor tsl 325 escape för vinterfiske de har snabbspänne, lätta att lasta på skoter, soran/slush fastnar inte funkar till alla kängor.
 
Tack för svar. Snöskor vore ju ett alternativ. Ska ha det åtanke men kommer att försöka toffelaktiga skidor först. Såg att jag gjorde min fråga onödigt komplicerad. Frågan var egentligen vilken erfarenhet ni har att åka skidor i lössnö med endast tårem . Skidan ifråga kommer att vara en gammal Edsbyns skida ca 2.15 lång och 55 bredd.

Bosse
 
Jag har blandade erfarenheter av att använda tegsnässkida 9fot långa med lappögla och vanliga kängor/stövlar det gick bra för det mesta men foten kunde halka ur och de var väl långa i snårskog. Sämre styrning än en kabelbindning men funkar till kortare turer. En bit av ett cykeldäck hjälpte till att hålla foten på plats.

Edsbyskidan är för smal för tårem och funkar sämre i lös snö.
 
Tack för svar. Väldigt bra tips med bit av cykeldäck. Behöver ju ha friktion för fot och häl så att de inte glider av skidan. Antar att man under tåremmens glansdagar ha det helt andra mycket mjukare skor att åka i som gav bättre känsla mot skidan. Jag kommer att sätta fast en kort backrem med två skruvar i kanten på Edsbyns skidan. Spännet uppåt skyddande silvertejp runt spännet. Börjar försöket där då allting blir helt gratis på detta vis. Mycket gamla skidor uppe på mörkbotten bredvid höskullen. Stavar blir riktigt stabila överskottsmilitärer.

Bosse
 
Görnkängan kan köpas med näbb. Skidåkning med tårem ser jag som enda anledningen till såna. Eller utseendet förstås om man gillar det. Förmodar att man kan åka med dessa skor även i kaby långfärd kabelbindning. Dock förmodar jag att mina Lundhags Alaska fortsätter att vara förstaval vid skidåkning med tegnässkidorna på lite längre turer. Nokia Tura blir också kvar som bastutofflor vintertid samt springa ut till källan och hämta vattnet skor uppe i fjället. Även dessa är okej att åka skidor med men har för tunn/mjuk sula för att vara riktigt perfekt. Tar gärna emot fler råd kring skidor med tårem och om det saknas erfarenheter av detta Får jag själv skriva ett svar när jag hunnit prova konceptet.

Bosse
 
Skorna har kommit. Väldigt välgjorda kängor och robustvackra. Följde med skosmörja, extra sulor och bra ullsockar. 3700 är inte gratis men heller inte värre än mycket annat här i världen. Det här är ju verkligen first impression men jörnkängan antifrys lovar mycket. Jag är lycklig på nåt vis. En bra vintersko är nåt utöver materialen för mig, den har ett symbolvärde och är fylld av drömmar ända upp i skaftet....

Bosse
 
Hej. Tack för påminnelsen ett år senare. Så här blev det. Jörnkängan är en kanon- skor när det är kallt. Tack vare Innerskor av ull så är det en stor sko. Trots det är den väldigt lätt. Den mjuka inneskon innebär att det inte behövs någon period för att gå in skorna. De sitter på mycket bra Även när man ska gå en bit. Faktum är att svärfar samt två av mina svågrar använder Sina Antifrys redan i september och oktober på älgjakten. Vi har ytterligare fem användare I familjen vilket sammanlagt ger åtta par antifrysanvändare i familjen. Min fru köpte sina nu i höst Sedan hon sett att jag är nöjd med mina. De har samma problem som tjocka dunjackan. Det vill säga att medelhavsklimatet här i Östersund bromsar antalet användlningsdagar. Jag har använt om cirka två veckor på vinterfiske/vistelse i fjällstugan samt några dagar på skidskytte tävlingar. Sen inte just något mer. Hade nog använt dem på älgjakten om kylan kommit någon gång. Projektet med toffel skidor,kom aldrig till stånd. Ångrade inte för 1 sekund att jag köpte dessa skor och får jag inte använda dem oftare än förra året får jag väll skriva in dom i testamentet.

Bosse
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.