Cykelsemester i Europa i sommar?

I normalfallet brukar jag åka MC ut i Europa men i år tänkte jag mig faktiskt satsa på att cykla. Ofta när man är ute och kör med MCn så upptäcker man platser ute i Europa och framförallt norra Tyskland, Polen, Tjeckien som jag kan känna hade varit trevligare att avnjuta per trampcykel.

Jag är man och har passerat de 40 och jobbar på skola så tjejer och killar i alla åldrar som är sugna på en halvt oplanerad cykeltur i sommar får gärna höra av sig.
Jag tänker en stram budget då jag sparar till en längre MC resa längre fram och tänker vildcampa med eget kök. Jag brukar göra det med MC och har aldrig under alla år stött på några konstigheter trots avsaknad av allemansrätt ute i Europa.

Jag var tävlingscyklist förr om åren men har legat av mig ganska bra, vanan finns men intresset för tempo har svalnat mer än rejält och jag tänker mig maklig takt med vilodagar då man hittar något sevärt eller bara att stanna en extra dag någonstans för att man känner för det helt enkelt. Jag kommer att köra med min MTB med en enhjulig cykelkärra bakefter.

En lukta på blommorna tur utan krav på tidigare vana alltså.
Målet med resan är upplevelsen i sig och jag har ingen direkt resplan utan kan köra lite dit näsan pekar. Jag tänkte starta med färjan över till Danmark och sedan åka över till Tyskland via Gedser för att hamna på östsidan av Europa som jag gärna vill se mer av, men som sagt förutom det har jag ingen direkt plan. Att ta sig till Tyskland med cykel går på cirka en hundralapp enkel väg och däri ligger hela tanken med resan också, att se hur billigt det faktiskt går att ta sig fram. Äta måste man ju hemma med.

Tiden jag tänkt vara ute är minst tre men max 6 veckor då jag är ledig från 13 juni till och med 26 juli.

Känns det som en trevlig idé så tveka inte att höra av dig så blir resan vad vi gör den till.
 
På tre hjul till Danmark

Hej,

Jag tänker cykla i Danmark i början av augusti och läste att du planerar en längre tur. Du kommer väl att cykla genom Danmark, så vi kan ha sällskap en bit innan du drar vidare. Själv cyklar jag i maklig takt och då cykeln har två hjul där bak och ett fram, finns det rätt gott om lastutrymme. Det är en Skeppshult s3/24. Dagsetappen ligger på cirka 5 mil, så jag brukar planera övernattningar, raster etc utifrån. Min senaste långtur gick till norra Skåne, strax utanför Båstad. Jag har också funderat på att ta Kielfärjan från Göteborg, där jag bor och arbeta mig fram genom Tyskland. Får se hur det blir med de planerna. Hör gärna av dig om du kan tänka dig en 50+are som ressällskap en bit av vägen.

Ha det bra.
/Martin
 
Början av augusti rimmar tyvärr dåligt för egen del då jag som sagt har semester mellan den 13 juni - 25 juli. men allt däremellan fungerar för mig.
 
Början av augusti rimmar tyvärr dåligt för egen del då jag som sagt har semester mellan den 13 juni - 25 juli. men allt däremellan fungerar för mig.

Den 20-25 juli ska nog fungera. Behöver bara landa från en resa norrifrån, packa om etc. Hör av dig hur det funkar för dig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
perosen delvis betald cykelsemester Köpenhamn - Stockholm Långcykling 1
dabac cykelsemester med support i Norrland? Långcykling 2
bergdahl.olle Cykelsemester med småbarn Långcykling 5
Christian1 Sugen på cykelsemester v34 och/eller 35? Långcykling 5
Christian1 Tips på 1 veckas cykelsemester? Långcykling 1
upnorth Cykelsemester i höst Långcykling 0
Avskum Cykelsemester i Skåne 15 - 23 juli Långcykling 0
Christian1 Cykelsemester 16:e - 20:e Juni Dalsland Långcykling 1
Christian1 Cykelsemester 9-13:e Juni - Dalsland Långcykling 4
n.damra Cykelsemester till Amman, Jordanien. Långcykling 9
hannulan Cykelsemester med utgång från Göteborg Långcykling 4
Bohak Hund + Cykelsemester Långcykling 4
Magnus 1978 Tips på cykelsemester, 3-4 veckor? Långcykling 27
miyata Cykelsemester med barn Långcykling 9
j_stellan Bilder från cykelsemester Långcykling 8
avslutad131104 Vad kostar en cykelsemester? Långcykling 20
Anders V Vardag och cykelsemester... Långcykling 1
j_stellan Bilder fraan cykelsemester Långcykling 3
mejsel ekonomi under cykelsemester Långcykling 6
rohubi 7-växlad cykelsemester Långcykling 15
Anders V Cykelsemester i Dalarna (Uppdaterad hemsida) Långcykling 0
Pixel Cykelsemester på Åland Långcykling 6
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
Holmbanga Passfrihet i Europa? Långcykling 3
ellen_jon Vägledning genom Europa Långcykling 14
Going_East Europa och vidare.. Långcykling 0
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
hafpip Behöver cykelkartor i Europa Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Erkabubben Cykelpartner sökes för tur genom Europa i sommar (2014) Långcykling 0
Christian1 Bästa cykelsemestern i Europa? Långcykling 15
Matlådan Cykelköp för Europa trip Långcykling 13
Cykling2014 Cykling Europa sommaren 2014! Långcykling 14
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Christian1 Cykeltur norra Europa 1 vecka, tips sökes! Långcykling 8
Anki56 Sällskap genom Europa Långcykling 0
Swahnarna Europa under vintern, behöver tips Långcykling 3
notaraver Enhjulingscyklist söker följetagare genom Europa!! Långcykling 3
monnes Dagsbudget under en europa tur? Långcykling 2
daviid Sällskap genom europa Berlin - Genova + Barcelona - Porto - Tangir Långcykling 0
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
brainfudger nikishi comp genom europa och andra frågor Långcykling 18
jenkan Cykelresa i europa? Långcykling 4
Gohan Tillgång på gas i Europa & världen? Långcykling 1
kakofoni Cykelbad i Europa och reseesällskap Långcykling 0
metnal cykla göteborg-europa runt? Långcykling 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.