Surly LHT - vevparti och kassett

Dags att leta vevparti och kasett till min Surly Long Haul Trucker ram.
Är väldans okunnig.

Letar: vevparti + kasett till Surly -LHT
Cykeln ska bära 120kg tung man + FULL packning av back och fram.
Tanke om vetparti och kasset: Ska vata BRA HÅLLBARA KRAFTFULLA komponenter - men inte så överdrivet tekniska/moderna så de inte går att byta vid en cykling i Afrika.



Tar gärna emot förslag och erfarenhet från er + vad menas med innehållet i posten nedan?





Dags att leta vevparti och kasett till min Surly Long Haul Trucker ram.
Är väldans okunnig.

Letar: vevparti + kasett till Surly -LHT
Cykeln ska bära 120kg tung man + FULL packning av back och fram.
Tanke om vetparti och kasset: Ska vata BRA HÅLLBARA KRAFTFULLA komponenter - men inte så överdrivet tekniska/moderna så de inte går att byta vid en cykling i Afrika.






Tar gärna emot förslag och erfarenhet från er + vad menas med innehållet i posten nedan?



Hittade denna post om ämnet, så kopierade in den här. ( vet ej om det är OK??..annars å hojta till så tar jag bort den).



"Surly Long Haul Trucker-
Postat av: geologen
atum: den 28e januari, 2014"

"Byt ut vevparti och kassett från 26/36/48 och 11-32 till 22/32/48 och 11-34.
Så mycket totalvikt som du ska ha så behöver du så lätta växlar du bara kan ordna.
Jag körde själv med exakt den utväxling jag rekommenderar på min LHT, och det funkar utmärkt.
Möjligen kan du behöva byta ut framväxeln.
Jag hade en Deore som funkade super.
Med friktionsreglage går nästan allt att lösa! :)
Skillnaden mellan 26/32 och 22/34 som lägsta växel är faktiskt 20 procent, och det märks, tro mig! "
 
Hej!

Geologen avser storlekarna på framklingorna. 22/32/48 är alltså antalet kuggar på de tre framdreven. 22t är det minsta man normalt kan köpa (jag har iaf inte sett mindre) och ger alltså lätta växlar.

På kasetten ger största möjliga tal lättast växlar (tvärt om mot framklingorna alltså ) och därför är 11-32 tyngre än 11-34 eller 11-36. Jag fattar dock inte varför han rekommenderar 11-34 när 11-36 ger lättare växlar , han kanske var lite snurrig ;)

11-36 ska det stå på kasetten du köper.

Bygger du från scratch eller har du redan delar? Har du redan ett annat vevparti så kan du bara byta ut minsta framklingan mot en 22t så får du en extremt lätt lättaste växel.

Jag och tjejen ska tandemtoura i sommar och jag installerade nyss en ny stor kasett (12-36) och 22t klinga. Löjligt lätt lättaste växel nu :)
 
Juste. Om du vill ha bra grejer som du kan byta ut utomlands hyffsat enkelt: Shimano Deore är bra grejer och vevparti finns från ca 550kr på tyska nätbutiker.

Och kasett: köp 9-delat, det tycker jag verkar finnas ofta utomlands i välsorterade affärer och är om det finns schyssta grejer.
 
Tack Skral!!!!! ( för en okunnig så är ju sådant här som kinesiska!!)

Tar gärna emot tips om du vet exakt eller, nja...får väl gå till in där de tyska sidorna och börja leta nu,,, men rädd för det blir fel!...men men man får lära sig!

=)
 
Köpte en ram, Surly - LHT.
Så köper alla delarna nu från skratch.

.....men byggandet det är en omöjlighet.
Så det får någon annan göra, exempelvis en duktig cykelhandlare.
Men tänkte vara delaktig i själva delarna, vill ju 1. starka beprövade riktiga delar 2. Men samtidigt ska cykeln kunna lagas på ...låt oss säga en mindre stad i Moldavien eller så........ Alltså inte alltför avancerat tekniskt.

( Men bara att ta ut delar själv verkar svårt när man är som jag :Cykelbebis och tekniskt totalt okunnig. ...haha har ex. fått goggla på både vad vevparti och kassett är....=)=) ):

Därför: Tar gärna exakta tips ( tom. direkta länkar) av någon som har cyklat mycket och gärna gjort en redig tur på en Surly LHT. Till skillnad från reklam litar jag mer på den som själv genomfört något och vet vad det handlar om.

Ja, som du skriver ovan i din post. Jag vill gärna också ha en sådan där jättelätt lägsta växel.
Kan ju vara väldans bra vid stort motlut och mycket packning.

Med vänlig hälsning : Very Very Nybörjaren=)=)........men skam den som ger sig!
 
Köpte en ram, Surly - LHT.
Så köper alla delarna nu från skratch.

.....men byggandet det är en omöjlighet.
Så det får någon annan göra, exempelvis en duktig cykelhandlare.
Men tänkte vara delaktig i själva delarna, vill ju 1. starka beprövade riktiga delar 2. Men samtidigt ska cykeln kunna lagas på ...låt oss säga en mindre stad i Moldavien eller så........ Alltså inte alltför avancerat tekniskt.

( Men bara att ta ut delar själv verkar svårt när man är som jag :Cykelbebis och tekniskt totalt okunnig. ...haha har ex. fått goggla på både vad vevparti och kassett är....=)=) ):

Därför: Tar gärna exakta tips ( tom. direkta länkar) av någon som har cyklat mycket och gärna gjort en redig tur på en Surly LHT. Till skillnad från reklam litar jag mer på den som själv genomfört något och vet vad det handlar om.

Ja, som du skriver ovan i din post. Jag vill gärna också ha en sådan där jättelätt lägsta växel.
Kan ju vara väldans bra vid stort motlut och mycket packning.

Med vänlig hälsning : Very Very Nybörjaren=)=)........men skam den som ger sig!

Om jag vore du hade jag skrivit ner de rekommenderade dreven (storlekarna), och gått till cykelhandlare som du tänkt låta montera cykeln och fråga vad hen tycker passar för delar också. Säger hen något helt annat än tipsen här så måste du ju inte köpa det. Kan tex komma tillbaka hit och fråga om det verkar ok så får du veta om det är en vettig cykelhandlare också - innan hen monterar din cykel!
 
jag gjorde exakt samma sak som du för några år sen, men jag byggde ihop den själv :)
själva ihopskruvandet är ganska lätt, det svåra är att beställa allt! köp ett kit med cykelverktyg så klarar du nästan allt (att montera styrlagret kan vara knepigt utan ett dyrt verktyg dock, så det kan man ju be en cykelmekaniker göra, det tar någon minut om man har verktyget)

Jag skrev en liten text om att sätta ihop hojen, som kanske kan vara åtminsotne lite användbar för dig: http://adventurecrave.se/bygga-cykel/

crankset: http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-deore-fc-m590-l-hollowtech-ii-crankset/aid:367974
casette (12-36-alternativet för lätta växlar): http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-cs-hg400-cassette/aid:712598
 
tackar för era erfarenheter.
Yes, då får jag titta på Skrals sajt.!!!

bra länkar ´Skral!


Gjorde du något med ramen innan du monterade sakerna?
Hört att man ska rostskyddsbehandla den inuti också och även göra något/(gånga ngåot) där drevet ska sitta....hmm...eller e jag helt fel på det?
men tack för ni svarat!=)
 
Gjorde du något med ramen innan du monterade sakerna?
Hört att man ska rostskyddsbehandla den inuti också och även göra något/(gånga ngåot) där drevet ska sitta....hmm...eller e jag helt fel på det?
men tack för ni svarat!=)

Det jag gjorde var att spruta linolja (finns att köpa på biltema) på insidan av ramen och lät torka. Detta skyddar mot rost.

Det som man kan behöva göra där drevet och styrlagerkopparna monteras (som jag förstått det) är att jämna till med ett specialverktyg. Detta är inget som måste göras på surlys ramar i alla fall, är du osäker kanske du kan höra med din LBS när du fått ramen (eller effektivast är nog att fråga på happymtb.org!).
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.