Sadel långfärdscyklel

Skulle höra vad som rekommenderas för en sadel till en långfärdscykel. Troligen en Surly Long Haul Trucker. Om det är Brooks som är bäst och i så fall vilken av Brookssadlarna lämpar sig bäst?

Eller kanske annat märke?

= Vilken sadel blir bäst längden för bakdelen, alltså?
=)
 
Brooks B17 brukar vara den sadel flest långfärdscyklister använder och är frälsta vid. Dom tar ett tag att köra in vad jag vet. Jag köpte mig en "Brooks Flyer Aged", samma modell fast med fjädring samt åldrat läder som anpassar sig fortare efter röven. Mest på grund av att det var rea, annars hade jag nog köpt B17 baserat på rekommendationer.
 
Ja brooks är vad som alltid rekommenderas. jag tycker dock inte dom är alls sköna, kan bero på jag inte har så mkt kroppsfett kanske(?), helt fel för mig iaf.

Jag hade inte köpt nån sån dyr utan att prova heller, ska man betala över 1000 spänn för en sadelkan man nog få sätta den på en cykel i affären och provsitta.

Köpte nyligen en sadel på LIDL, dom hade flera olika modeller häromveckan, 79kr och hur skön som helst. Blev förvånad av den goda kvaliten, verkar mycket välgjord och hållbar.
 
Köpte en Brooks B 17 för ett tag sedan, inför en kommande längre cykling. Har varit noga med att fetta in den, dels med hästsadelolja underifrån, och med Brooks eget dyra fett på ovansidan. Jag har hittills träningskört cirka 300 km med full last, och sadeln har blivit riktigt fin och bekväm redan efter dessa 30 mil. Rekommenderas.
 
Lädersadlar, förefaller ju vara bra.

Tänker dock på regnet.
Öven om jag har en riktigt bra lädersadel ( brooks eller gilles berthoud, exempelvis) så måste den väl konstant skyddas för regn.
På en riktig långfärd genom ex. sydamerika eller centralamerika, då bör jag väl hela tiden täcka över min lädersadel med något hela tiden så fort jag inte cyklar eller man har en dag off och ser sig runt.

Vad tror ni om lädersadel, om det är bästa alternativet för en sådan långfärd-tour,
eller av just regnskälen, kanske det är bättre att inte ha lädersadel?

??
 
Lädersadlar, förefaller ju vara bra.

Tänker dock på regnet.
Öven om jag har en riktigt bra lädersadel ( brooks eller gilles berthoud, exempelvis) så måste den väl konstant skyddas för regn.
På en riktig långfärd genom ex. sydamerika eller centralamerika, då bör jag väl hela tiden täcka över min lädersadel med något hela tiden så fort jag inte cyklar eller man har en dag off och ser sig runt.

Vad tror ni om lädersadel, om det är bästa alternativet för en sådan långfärd-tour,
eller av just regnskälen, kanske det är bättre att inte ha lädersadel?

??

Har själv kört med en och samma brooks B17 under fyra resor i Afrika ca 13 månader + en del cyklande i Sverige. I början var jag noggrann att täcka över den, men det försvann efter ett tag då jag blev för lat/glömsk/sket i de. Den har lite mindre sprickor vid nitarna, men funkar prima och lär funka ett bra tag till skulle jag tro.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Henrik.nu Sadel långfärdscykling Långcykling 19
A.K Sadel fråga! Långcykling 13
pergit Sadel Långcykling 8
some0neelse Brooks sadel Långcykling 6
sadel Cykel sadel Långcykling 23
Hinka Bra sadel Långcykling 3
Vandrare Tvärställd sadel Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.