Bilder cykling Nya Zeeland

Förra vintern cyklade och vandrade jag i Nya Zeeland. Jag har precis laddat upp ett album på 68 bilder från cykelbiten av den turen...

http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=8617

Nya Zeeland är ett otroligt vackert land och en tripp dit för att cykla rekommenderas varmt. De har ju inte samma allemansrätt som i Sverige så jag körde lyxboende på campingar där man får en fin gräsplätt, toa/dusch, kök och ofta grillplats för ungefär 100 kronor per person och natt. Wifi finns också men det kostar nästan alltid pengar. Det finns också en del obemannade campingar som är enklare men helt okej med gräsyta, vatten, toa och ofta massor av sandflugor som kostar cirka 30 kronor per person och natt. Man betalar genom att lägga pengarna i en låst låda. Tycker man att det också är för dyrt så går det ibland men inte ofta att fulcampa i skogen alternativt att fråga om lov på någon gård som vissa gjorde med lyckat resultat.

En bra taktik och något som egentligen gäller överallt är att undvika de större vägarna i synnerhet väg 1 där det rullar en hel del tung trafik. Det går att cykla där också men det är inte speciellt kul. Smartast är antagligen att välja någon av alla Cycle Trails som de har byggt enbart för cyklister. Nu gjorde jag inte många meter av dem men vad jag hörde så var det fantastisk cykling med allt från inte en människa i området till tämligen busy sträckor där långfärdscyklister inte alltid var så populära när lokala förmågor i slimmad lycra och lerstänk i ansiktet kom i höga farter. Då vill man helst inte sitta fast mellan två träd med cykelväskorna.

http://www.nzcycletrail.com/

För min egen del blev det totalt 4674 km i landet samt att jag gjorde alla 9 Great Walks som de har. Det var sista delen av min resa "Sverige - Nya Zeeland med cykel" och om någon har missat de tidigare albumen så länkar jag igen...

Sverige - Kina: http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=6761
Beijing - Bangkok: http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=7710
Bangkok - Kuala Lumpur (via Laos): http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=8333

//Magnus H.
 
Senast ändrad:
Otroliga bilder, hade inte sett Sverige-Malaysia tidigare så riktigt kul att få en chans att kolla igenom dem också.
Tack!
 
Nämen! Jag har uppenbarligen rest precis i dina fotspår under vintern. Jag kände igen varenda bild :)

Jag kan tänka mig att landet gör sig riktigt bra på cykel.
 
Härliga bilder!

Nya Zeeland har länge varit ett av mina drömresemål. Det ser verkligen fantastiskt vackert ut.
 
Otroliga bilder, hade inte sett Sverige-Malaysia tidigare så riktigt kul att få en chans att kolla igenom dem också. Tack!

Tack, vad skoj att du kikade på de gamla albumen också.

Nämen! Jag har uppenbarligen rest precis i dina fotspår under vintern. Jag kände igen varenda bild :) Jag kan tänka mig att landet gör sig riktigt bra på cykel.

Haha. Ja Nya Zeeland är ju litet och proppat med fin natur så man kan både gå och cykla där utan att det blir för glest med action. På Sydön finns det ju egentligen bara 3 vägar, öst och västkusten samt mitt i landet så de flesta följer ungefär samma rutt. Men jag tycker ändå det finns tillräckligt med avstickare och anledningar för att åka dit igen. Sen såg jag inte mycket av Nordön heller.

Härliga bilder! Nya Zeeland har länge varit ett av mina drömresemål. Det ser verkligen fantastiskt vackert ut.

Tack. Ja det är en av mina favoriter också tillsammans med Nepal, Thailand och Sverige. Åk så fort du får chansen för du kommer antagligen vilja åka dit fler gånger :)

Det dök upp en kommentar på en av bilderna om min hemsida, ja det finns mer bilder där och om någon är intresserad så har ni länken här:

http://www.magnushedstrom.com/

Det är till min nya hemsida. Webbhotellet hade ju den goda smaken att stänga ner programmet som jag byggd min första hemsida i så jobb pågår att flytta över materialet till den nya.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Magnus H Bilder Bangkok - Kuala Lumpur (via Laos) Långcykling 0
Magnus H Bilder Beijing - Bangkok. Långcykling 4
Magnus H Bilder Sverige - Kina. Långcykling 12
j_stellan Bilder från en cykeltur... Långcykling 10
laxen234 Bilder Långcykling 2
j_stellan Bilder från cykelsemester Långcykling 8
j_stellan Bilder fraan cykelsemester Långcykling 3
greendanger "Lång" cykling Långcykling 4
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
hellstrom-c Kompanjon sökes för Sverige-cykling! Långcykling 15
Cykling2014 Cykling Europa sommaren 2014! Långcykling 14
Anki56 Sällskap sökes cykling jul-nyår Långcykling 1
Börner Dokumentärfilm om cykling till Asien Långcykling 3
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Långcykling 0
perosen Föredrag om cykling i Nederländerna (21/1 i Uppsala) Långcykling 3
santiago Cykling Holland-Ö-vik Långcykling 4
Ha st Cykling i Italien Palermo - Como Långcykling 0
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
SeekOut Tält för cykling Långcykling 15
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
Fastnet.R Semester kick off cykling Nyköping-Halmstad. Långcykling 12
niking Hög tid att satsa på infrastruktur för cykling Långcykling 10
Pocahontus En månads cykling i maj, tips? Långcykling 5
tomas b Schwalbe Däck för 'till jobbet cykling' Långcykling 5
henrik_faming Cykling i Kroatien juni 2011 Långcykling 4
kimsjö Cykling genom asien - start i host Långcykling 4
Sailorboy81 cykling ca 5-7dar slutet på juni början av juli Långcykling 0
bogdanescu Cykling och vandring Långcykling 3
kimsjö Cykling NY-Vancouver Långcykling 3
ChristianSvensson2 Erfarenhet av cykling i Väst och Centralafrika Långcykling 1
flameboy Däckval, cykling Stockholm-Göteborg? Långcykling 10
Emil_S Cykling till Gibralta. Hur lång tid? Långcykling 2
basti Hörlurar för cykling! Långcykling 17
jamo Turtips för långweekend-cykling max 12 timmar bilresa från Stockholm? Långcykling 15
kajhaj cykling i Istrien/Kroatien Långcykling 7
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
miyata cykling i norra tyskland Långcykling 5
hjan Cykling på södra och västra Teneriffa Långcykling 0
StefanP- Skor för cykling och vandring Långcykling 5
LeifP Cykling i Portugal? Långcykling 3
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
Albin85 "cykling" -Sverige till Kina, cykelpolare, Råd, Tips, Långcykling 9
perlarsson Cykling på Åland, frågor Långcykling 5
herr lejon cykling i Provence Långcykling 0
j_stellan Cykling i Spanien Långcykling 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...