Cykla från Nordkap

Hej på er!

Vet någon här när den bästa tidpunkten under maj-augusti är för att börja cykla från Nordkap och söderöver.
Alltså när är det den vädermässigt bästa tiden för att starta på Nordkap och ta den första biten från Nordkap - ner till Kilpisjärvi/Treriksröset?

Känner inte till så värst bra, väder, vind och cykelförhållandena på sträckan Nordkap- E6an -Skibotn- Kilipsjärvi/Treriksröset., så tar gärna emot erfarenheter!

Tack på förhand för alla tips som kan ges!
 
Vad gäller Nordkap har jag ingen aning om men när det gäller Kilpisjärvi har jag för mig att snön ligger kvar en bra bit in på juni. Men jag skulle gissa på månadsskiftet juni/juli. Jag cyklade sträckan kilpisjärvi-stockholm i början på augusti och det var perfekt men jag avbröt i stockholm eftersom det kändes som att höstvädret var på intåg med regn och blåst...
 
Ok efter 1 juli liksom verkar det vara bra att cykla från Nordkap - Treriksröset/Kilpisjärvi!!! =)

Hur är det med myggen då, kanske har de högsäsong?
Mycket trafik?

Juni mindre trafik ( tyskarnas semester är inte i gång kanske..) och mindre mygg eller?
 
Mygg är inget stort problem. Ha skyddsglasögon när du cyklar och när man tältar kan man bränna lite granris i trangiaköket och jaga ut resten av myggen ur tältet. Öronproppar är bra så man slipper höra dom.
 
Vet någon hur det kan vara där uppe från Nordkap och neråt då mot Karesuando i början av juni?
Kallt? Blåsigt? mygg?

Är det mycket mygg i Lappland under juni eller de kommer i juli?


Ahha..tackar...nu ser jag, bra tips för att hålla myggen borta!=)
 
Ang vägen till Nordkap

Vet någon hur det kan vara där uppe från Nordkap och neråt då mot Karesuando i början av juni?
Kallt? Blåsigt? mygg?

Är det mycket mygg i Lappland under juni eller de kommer i juli?


Ahha..tackar...nu ser jag, bra tips för att hålla myggen borta!=)


Tog nog samma väg som du funderar på när vi cyklade Kiruna-Nordkapp-Lofoten-Stockholm 2010.
Hade fint väder med 10-20 grader till Alta i Norge. Sedan brakade det lös och vi hade stormvindar med regn ,hagel, snö och temperaturer ned mot nollan på högplatån norr om Alta.
Blåste av E6:an ett par ggr men lyckades ta oss ner till Olderfjorden och väg 69.
Där lugnade det ned sig och vi slog läger i en skyddande dunge med fjällbjörk strax norr om campingen och sov gott den natten!
Träffade en holländare på Nordkap som troligtvis legat bakom oss och som inte hade samma tur.
Han hade slagit lager I oskyddad terräng och fått sitt tält sönderblåst.
Så rådet är att inte bry sig om medeltemperaturer för det skiftar mycket och snabbt, ta med extra mat för etappen till Alta och packa kläder för tre säsonger även om det är mitt i sommaren!
Go tur!
 

Bilagor

  • 10-07-07_Före_Tärnaby_Sverige2.jpg
    10-07-07_Före_Tärnaby_Sverige2.jpg
    258.9 KB · Visningar: 800
Ja- det verkar tåla att höras mer än en gång. Belgaren jag slog följe med ett par dagar hade bara med sig ett par tunna cykelbyxor samt en cykeltröja. Som förstärkning förlängningsarmar och en regnjacka. Informerade honom om att han riskerar hypotermi om han inte skaffar mer kläder. Några dagar senare var jag täckt med två centimeter snöslask och temperaturen låg kring nollan...honom hörde jag inte något om.
 
Ja- det verkar tåla att höras mer än en gång. Belgaren jag slog följe med ett par dagar hade bara med sig ett par tunna cykelbyxor samt en cykeltröja. Som förstärkning förlängningsarmar och en regnjacka. Informerade honom om att han riskerar hypotermi om han inte skaffar mer kläder. Några dagar senare var jag täckt med två centimeter snöslask och temperaturen låg kring nollan...honom hörde jag inte något om.

Jan, måste varit du och din trehjuliga liggcykel vi träffade på Lofoten för det luktade fotogen lång väg! ;)
Reserapport du skrev var intressant läsning så jag lägger upp länken ifall Nikhi vill ha mer tips:
http://www.utsidan.se/cldoc/730-mil-pa-tre-hjul.htm
 
Cyklade 3-riksröset -Smyge 2006

Hej.

Jag cyklade från 3-riksröset till Smyge 2006.

Började cykla vid midsommar och det var soligt och varmt och man såg ingen snö mer än på topparna uppe i Kilpisjärvi.
Mygg var det gott om på Finska sidan men dom var inte aggressiva utan lite spray räckte.
Sedan tog Bremsar och Blindknaggar över och följde mig ner till Arvidsjaur.
Meselefors far värsta knotthålet jag varit i.

Tältade vid parkeringen till turistcentrat innan det bar iväg.

Cyklade över Karesuando-Gällivare och sedan Inlandsvägen ner till Mora, östra sidan av Siljan rekommenderas och sedan ner över Dala-Floda-Ludvika-Örebro-Askersund-Jönköping-Värnamo-Osby-Smyge.
20 cykeldagar och 1 vilodag i Mora. längsta sträckan Östersund-Sveg och kortaste Malingarna-Ludvika.

Sol alla dagar, totalt 7-8 timmar regn men MOTVIND alla dagar.

Stefan
 
Jan, måste varit du och din trehjuliga liggcykel vi träffade på Lofoten för det luktade fotogen lång väg! ;)
Reserapport du skrev var intressant läsning så jag lägger upp länken ifall Nikhi vill ha mer tips:
http://www.utsidan.se/cldoc/730-mil-pa-tre-hjul.htm

Etanol! Bumpa sig själv kan man ju inte göra? Packlista finns också under länken ovan. Nåja...kom på att jag brukar tipsa om att nyttja ljuset och cykla på natten. Mindre trafik och är det kallt kan man se till att parkera tältet i halvskugga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
phorsell Cykla Riksgränsen-Nordkap Långcykling 4
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4
Jackiie Cykla Nepal-Japan? Långcykling 2
enSAM Cykla, var? Långcykling 4
thureb Cykla i P1 Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.