E-werk, Sons 28 och Note 3

Har fastnat i Berlin eftersom jag tappade bort min GPS och tänkte att om jag fixar strömförsörjning till mobiltelefonen, så kan jag navigera med den istället.

Sagt och gjort, efter mycket strul så har jag en e-werk, cache battery och en Samsung Note 3. Den orkar inte ladda upp batteriet när skärmen är på hela tiden, när jag kör med cache batteriet som mellanhand. Har inte hunnit prova något mer.

Jag undrar om Note 3:an helt enkelt drar för mycket batteri, eller kan det bli skillnad om jag tar bort cache batteriet? Jag ska ju kunna ställa e-werken på 4.9V och 1.5A, men kan den verkligen ge ut så mycket? Jag menar, den klarar väl 13V någonting och max 1.5A, det kan väl inte dynamon trycka ut iallafall. :)

Tips och tankar mottages tacksamt!
 
Har fastnat i Berlin eftersom jag tappade bort min GPS och tänkte att om jag fixar strömförsörjning till mobiltelefonen, så kan jag navigera med den istället.

Sagt och gjort, efter mycket strul så har jag en e-werk, cache battery och en Samsung Note 3. Den orkar inte ladda upp batteriet när skärmen är på hela tiden, när jag kör med cache batteriet som mellanhand. Har inte hunnit prova något mer.

Jag undrar om Note 3:an helt enkelt drar för mycket batteri, eller kan det bli skillnad om jag tar bort cache batteriet? Jag ska ju kunna ställa e-werken på 4.9V och 1.5A, men kan den verkligen ge ut så mycket? Jag menar, den klarar väl 13V någonting och max 1.5A, det kan väl inte dynamon trycka ut iallafall. :)

Tips och tankar mottages tacksamt!

Men för helvete pojk. Gå till en bokaffär. Köp en karta. Cykla vidare.

Alltså jösses. Denna övertro på teknik är inte nyttig.
 
Men för helvete pojk. Gå till en bokaffär. Köp en karta. Cykla vidare.

Alltså jösses. Denna övertro på teknik är inte nyttig.
Ja, så hade säkert du gjort. :)

Nu vill jag gärna höra mig för här om någon tex. vet om det är högre ampere ut utan cache-batteri och om det är dumt att köra med cache batteri under längre färder. Då den verkar dra ur hela cache batteriet tillslut.

Men jag gillar ditt tänk, jag har övervägt det också men jag valde att göra så här.
 
Troligen inte

Nu vill jag gärna höra mig för här om någon tex. vet om det är högre ampere ut utan cache-batteri
Nej, eller åtminstone TROLIGEN inte.

om det är dumt att köra med cache batteri under längre färder.
Nej, det är bättre.
(Med samma reservation som ovan)

Då den verkar dra ur hela cache batteriet tillslut.
?
Mening är att den(= din navdynamo) först skall ladda pufferakkun, 1st när den är fulladdad finns dens(= din navdynamos) fulla effekt tillgänglig för att ladda din telefon. Åtminstone om lampan är avstängd.
 
Tack för input.

Jag kör utan batteri nu iallafall, då den tar laddning enda ner till typ 7 km/h. Laddar ~10% på en timme om jag inte tittar allt för mycket på kartan. :)

Att ladda bufferbatteriet för att sedan ladda mobilbatteriet, känns som det ger onödiga energiförluster.
 
Vitsen med att ha ett laddat buffertbatteri är att få en jämn laddström, tex när du cyklar riktigt långsamt i backar, eller stannar i korsningar, rödljus o likn.
Det finns navdynamoladdare med buffertbatteri där det även går att ladda batteriet från en dator, eller nätansluten USB-laddare. En sådan är BioLogic ReeCharge
B&M har numer en lampa med inbyggd USB-laddare, och buffertbatteri, Luxos U I den lampan kan buffertbatteriet även användas för att få starkare ljus från lampan.
B&M efterföljare till E-Werk; USB-Werk har även den inbyggt buffertbatteri.

Tvärtom mot vad du skriver kan alltså ett buffertbatteri vara bra att ha.

Men om det funkar för dig utan buffertbatteri så varför inte?

Hoppas din cykling går bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Banankontakt Erfarenhet av E-werk Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.