Glapp i Schmidt Son dynamonav

Min vintercykel som snart gått 1800 mil och 7 säsonger som pendlarcykel med dubbdäck vintermånaderna i södra Stockholm har börjat få lite slitage. Jag har behövt fixa till stänkskärmar och lappen på framstärkskärmen. Ett lite irriterande biljud från framhjulet verkar komma från ett nytillkommet glapp i framnavet.

Hittar inga muttrar att justera lagerbanorna med och det verkar som man måste skicka in hela navet till fabriken för justering vilket borde bli dyrt. http://travellingtwo.com/resources/power-to-go-the-son-dynamo-hub

Nån som har erfarenhet av långtidsanvändning av detta nav vintertid?

Andra synpunkter?

Thure
 
Det förefaller vara presslager i det navet så verkstadsbesök är nog enda lösning, en annan är givetvis att ha två framhjul så att man kan fortsätta åka.
Att med 4,5års mellanrum påtala tillfälliga missljud torde göra servicen betydligt mindre kostsam.
go tur
 
Senast ändrad:
Billigt men bra reservnavdynamohjul

Om du vill ha ett billigt navdynamohjul i reserv så säljer Rose ett komplett hjul med Shimano DH-3N80-nav och Mavic A319-fälg för endast 689,34 SEK

Det är ett mkt bra pris, för enbart DH-3N80-navdynamon tar Rose 680,15 SEK och för fälgen 312,50 SEK

Jag har själv två sådana hjul (med, och utan dubbdäck på pendlarcykeln) sedan i höstas och de har fungerat utan några som helst problem.
 
Bra pris

Håkan men hittar inte hjulet på Rose. Kan bli svårt med min hydrauliska Magura Julie skivbroms till det navet?

Thure
 
En länk till

Rosehjulet vore kanske intressant för en av mina andra cyklar Håkan.

Vad har du för framlampa på din cykel som matas från dynamonavet?

Thure
 
Klicka på

priset: 673,06 SEK
(som nu har sjunkit, antagligen pga ändrade växelkurser)

<REDIGERAT>
Jag misstänker att det är ett kvarglömt extrapris, jag har sparat direktlänken.
</REDIGERAT>

Vad har du för framlampa på din cykel som matas från dynamonavet?
Jag har bara två, än så länge, en Roxim D6 och en B&M Luxos U av årets modell, med fast monterad sladd för fjärrkontroll/USB-laddning

Men när(om?) jag får tummen ur så kommer jag att byta elektroniken i en (ursprungligen) batteridriven Philips-lampa till dynamoelektronik. Om jag då samtidigt känner mig riktigt ambitiös så byter jag även LEDarna till Cree XM-L2, med hyfsad ljusstyrka (T6 till U3) och färg (4D till 5S)

Men det är ännu så länge enbart planer....

Jag vet att det finns en dynamodriven Philips-lampa, men den batteridrivna Philips-lampan har en större, och bättre, reflektor (åtminstone enl mig).
 
Senast ändrad:
Tack för tips Håkan

Blev ett sånt hjul till min höst och vårcykel och tillhörande B + M framljus + bakljus.

Har nu fått tillbaka det renoverade framhjulet. Frakten från Sverige via posten till Tyskland 550 Kr men å andra sidan kostade service och återfrakt direkt hem till bostaden 450 Kr. De bytte lager och renoverade det elektriska i dynamonavet.

Har Roseversand någon websida där man kan se reapriser?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tjuvkil Glapp i vevparti Långcykling 5
cykelnerd Schmidt (SON) nav Långcykling 2
hannulan SON navdynamo Långcykling 56

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.