Välja rätt storlek på Jörnkängan Antifrys

Jag skall göra en beställning på Jörnkängan Antifrys, men jag tycker det är knepigt att välja rätt storlek. Är nedanstående tabell användbar även för Jörnkängan?
http://www.lundhags.se/kangor-2
Normalt har jag storlek 45, men i Jörnkängan tänker jag använda tre par sockar: en tunn, en medeltjock och en tjock. Det är väldigt mycket pengar det rör sig om, så jag vill absolut inte få för små skor!
 
Jag har en storlek större än vanligt på mina Jörn Antifrys. Har 42 på vanliga skor och Lundhags Scout. Kör 43 på vinter Jörn med två sockor fungerar kanon om den andra sockan är ordentligt tjock.
 
Man kan beställa skorna med näbb. Jag har fått olika besked från återförsäljare om vad den är bra för. Någon som vet?
Jag kan vidare inte inte hitta någon hemsida för företaget Jörnkängan, bara olika återförsäljare.
 
Man kan beställa skorna med näbb. Jag har fått olika besked från återförsäljare om vad den är bra för. Någon som vet?
Jag kan vidare inte inte hitta någon hemsida för företaget Jörnkängan, bara olika återförsäljare.

Näbben gör att tåremmen på bindningarna aldrig kan glida av, så man kan sätta remmen ända längst fram. Även om hälbindningen går sönder kan du skida vidare med enbart tåremmen.
Kanske är det även en rest från hur man gjorde skodon för länge sedan, då man vek upp ett stycke läder runt foten och sydde ihop ovansidan.

Det finns ingen hemsida. Det är en gubbe som gör skorna (såvitt jag är informerad är det fortfarande han själv som gör alla skor), och han är ökänt omöjlig att få tag i som privatperson.
 
Näbben gör att tåremmen på bindningarna aldrig kan glida av, så man kan sätta remmen ända längst fram. Även om hälbindningen går sönder kan du skida vidare med enbart tåremmen.
Kanske är det även en rest från hur man gjorde skodon för länge sedan, då man vek upp ett stycke läder runt foten och sydde ihop ovansidan.

Det finns ingen hemsida. Det är en gubbe som gör skorna (såvitt jag är informerad är det fortfarande han själv som gör alla skor), och han är ökänt omöjlig att få tag i som privatperson.

Betyder det att det är ett måste med näbben eller bara en stor fördel?
 
Betyder det att det är ett måste med näbben eller bara en stor fördel?

Inte alls ett måste, men jag hade helt klart valt det.
Brytpunkten på en bindning ska ju helst vara framför tårna, och med en vanlig känga måste man sätta den punkten en bit in på tårna för att remmen inte ska glida av.
Har man riktiga kabelbindningar och riktig sula anpassad för sådan bindning går det hyfsat utan näbb, men till tegsnäsbindningar och liknande lär näbben bidra med mycket.

Dessutom tycker jag att det är snyggt, och en jörnkänga ska ha näbb =)

För sommarbruk ska näbben dock vara ett problem, då den fastnar i riset när man går.
 
Jag var in till Jörns fabrik förra hösten och hämtade upp två par kängor till en jaktkompis som kör med näbb. Jag tycker att det ser förjäkligt ut själv och vi brukar skoja om att han ramlar kors och tvärs över fjället pga näbben (det gör han inte så det är nog inget reellt problem). Tom han på Jörn tyckte att det var fult men nämnde att för vinterbruk med bindning kunde han förstå varför man köper det.
 
Inte alls ett måste, men jag hade helt klart valt det.
Brytpunkten på en bindning ska ju helst vara framför tårna, och med en vanlig känga måste man sätta den punkten en bit in på tårna för att remmen inte ska glida av.
Har man riktiga kabelbindningar och riktig sula anpassad för sådan bindning går det hyfsat utan näbb, men till tegsnäsbindningar och liknande lär näbben bidra med mycket.

Dessutom tycker jag att det är snyggt, och en jörnkänga ska ha näbb =)

För sommarbruk ska näbben dock vara ett problem, då den fastnar i riset när man går.

Tack för infon. Jag frågade en av försäljarna på Tegsnässidan om näbbens funktion och han svarade att den hade ingen praktisk funktion! Märkligt att de inte vet.
 
Jag undrar hur det funkar i praktiken, dvs om det är så dåligt med vanliga kängor som det skrivs. Jag har kollat en hel del på Robsoft som är ett jaktforum och i såna kretsar är det nog vanligare med kängor på skidor istället för pjäxor. Har inte läst mig till problem med att de halkar av (bl.a. Meindl-kängor) men däremot klagomål på skav på både remmar och kängor och hållbarhet på själva bindningarna, bl.a. Tegsnäs Epok har pajat för en del så de fått gå hem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Birnir Välja rätt kängan, hjälp! Kläder 7
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
bientai Underställströja vad ska jag välja? Kläder 14
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
joanna Välja regnbyxor: Montane Atomic vs Berghaus Light Hike Hydroshell Kläder 15
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
babzan Välja kängor Kläder 15
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
MrStrumpan Hjälp välja Tröja / Jacka (mellanlager) Kläder 13
rolli Behöver hjälp med att välja skaljackor? Kläder 6
rakelspektakel svårt att välja vandringskänga! Kläder 8
sjuntorparn Hjälp en amatör att välja skor. Kläder 11
elka Att välja shorts, tips och råd? Kläder 4
Gohan Hjälp att välja vandringsbyxor Kläder 44
Nikonisten Hjälp mig välja jacka! Kläder 0
MBac Damasker, hur välja? Kläder 11
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
Richard Eriksson vad skall man välja? Kläder 4
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
rJohansson Första kängan, har jag gjort rätt? Kläder 14
emilone Hur klär man sig rätt egentligen? Kläder 21
Coachmike Kan man få en Lundhags vattentät med rätt behandling? Kläder 70
mickej79 Är detta rätt köp av fjällräven jacka? Kläder 22
EndZone Rätt byxor för fototurer/vandringar= Kläder 6
Napoleon Är detta "rätt" Nikwax? Det alla pratar om? Kläder 9
robinlu Rätt känga/vård av känga ? Kläder 3
c-oma Hjälp med att hitta rätt känga! Kläder 11
Syltburk89 Rätt sko till rätt terräng? Kläder 3
j_felix "Snöra kängorna rätt" Kläder 11
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
malaurin Rätt eller fel kläder Kläder 55
UAO Storlek KM Gere 2.0 Kläder 2
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
elinjani Stumpval/storlek för skalkängor? Kläder 9
elektronmusikern Aningen fel storlek. Kommer jag ångra det? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
anteåhej KM Loke, storlek? Kläder 2
Niklasx Lundhags - vilken storlek Kläder 7
snuffle Meindl Island MFS active storlek Kläder 4
pelka storlek på keb trousers?? Kläder 0
MAW Nokian storlek Kläder 5
perdavid Storlek på KM Frej Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.