Adaptrar till Lindal-gängad brännaranslutning

Nu har jag så äntligen fått min adapter till de liggande, med bajonett fästa, butanflaskorna

Gasadapter-CassetteGas01.jpg


- så nu är adaptersamlingen till Lindal-gängan "tillräckligt" komplett (dvs för de olika gasbehållare jag någonsin lär stöta på). Alltså dags att göra en tråd som "avslutar" det här ämnet... ;)

Det är ju ett återkommande ämne här på Utsidan med frågor om hur/vad/vilka/var gasolbehållare som kan användas till vår kära Lindal-gängade anslutningshona (av vissa kallad Primus-anslutning. Gängan anges standardmässigt som "7/16 NS" och används i en del av alla de olika gasolbehållare som följer den europeiska normen EN417.

[ Lindal-gängan mera i detalj, direkt 'from the horses mouth': lindalgroup - article b188 där ventilen och gängan presenteras närmare. Även zenstoves behandlar det här och kringliggande ämnen MYCKET utförligt.]

Nåväl, nu var det adapterutrustningen vi skulle titta på:
För att ansluta direkt till en Lindal-försedd butan+propan-behållare behövs naturligtvis ingen adapter, det är bara att skruva dit behållaren på brännarens anslutningsenhet. Jämförpris idag hos Biltema: 44:90 styck, för 230g gas

Men OM då behållaren INTE har någon Lindalgängad ventil/anslutning?! Det är då det är läge att gräva fram en lämplig adapter djupt ur ryggsäckens gömmor!

Gasadapter-T27mgasoladaptrar03.jpg


För att ansluta till en av de ymnigt förekommande (och normalt mycket billiga per uppkok) butan-behållarna till asiatiska gaskök med ~220g liggande bajonettförsedd "Cassette Gas"-behållare så är det den vänstraste adaptern nedan som behållaren behöver klickas fast på. I.o.m att det finns en behållarventil så kan adaptern lossas från gasbehållaren innan behållaren är tömd. Jämförpris idag hos Biltema: 17:48 styck, för 227g gas

För att ansluta till en av franska Campingaz 230g butan+propan-behållare med "Clic"-ventil, dvs utan gängfäste, så är det Markill Campingaz-adaptern (den andra från vänster nedan) som behöver klickas fast på behållaren. I.o.m att det finns en behållarventil så kan adaptern lossas från gasbehållaren innan behållaren är tömd.

För att ansluta till en av de mycket vanliga 190g punkterings-butan+propan-behållarna så är det tredje adaptern från vänster nedan som behöver fästas "i princip permanent" på behållaren. I.o.m att det INTE finns någon behållarventil så kan adaptern INTE lossas från gasbehållaren innan behållaren är helt och hållet tömd!!! Adaptern innehåller dock en ventil så att kombinationen kan lossas som en enhet från brännaranslutningen.

Gasadapter-Gasoladaptrarmrespbeharingllare02.jpg


Inlagda i bilden har ni vikterna för de olika adaptrarna, netto utan gasflaska...
Vänliga nördhälsningar
/Odd :cool:
 
Var köpte du adaptern?

Det var en fin förklaring och bra bilder men var köpte du adaptern till Bajonettflaskan för det är väl inget hembygge?

Per
 
... var köpte du adaptern till Bajonettflaskan?
Per
Från The Epicenter . Com
Problemet är att dom inte säljer till adressater utanför USA
- så en kompis i NM fick agera mellanhand (och slutkostnaden blev då liiite högre). Men det var det värt

- och eftersom ursprungskällan ligger i HongKong eller nåt sånt så borde det väl bara vara en tidsfråga (något år?) innan den finns hos plejs som globetrotter.de etc.
 
Dom finns att köpa direkt från hongkong också. Jag kan nog leta fram en länk om jag får lite tid över.

Mycket bra tråd!
 
Här finns den i Australien för ca 150 spänn.

http://www.ebay.com.au/itm/GASMATE-ADAPTER-GAS-HIKING-STOVE-BUTANE-/200821743171

Funderar på att ta hem den, bara för att, har rätt många Bajonettflaskor från biltema då dom säljs i 4-pack, i alla fall då jag köpte.
Har dom då jag ska värma något i t.ex. bilen, men för det räcker dom rätt länge.
Vore bra om man hade kunnat använda dom till matlagningen också.

Bra tips!

Edit: http://www.ebay.com/itm/new-butane-...82?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item48585293b2

Här finns en adapter med slang, om man hellre skulle vilja ha det, för dryga hundringen till.
 
Jag ser att några av er redan hittat ställen/representanter vilka på angränsande länkar även försöker sälja den MYCKET farliga designen av butangasadapter som ser ut som någon form av 'flaskhatt' placerad på butangasflaskan. Den typen har inte minsta lilla hinder för att flaskan skall kunna rulla över åt sidan! För att förstå hur problematisk denna adapter är (den är enklare, lättare och kompaktare - jag skulle köpt den om den inte hade varit klart mycket farligare!) bör ni läsa den här diskussionen på Spiritburnerforumet. Och/Eller läs Jims ursprungliga blogtext om idiotdesignen, här finns också den tekniska bakgrunden och bilderna på butanflaskans interna utformning - som alltså KRÄVER att flaskan hålls liggande med bajonettjacket rakt uppåt för att snorkelröret garanterat bara skall förmedla butan i gasform. Plus: I några av hans intilliggande bloginlägg diskuterar han några andra aspekter på olika butanadaptrar.

Ytterligare en anledning till att jag valde den adapter jag valde är att den placerar pådragsvredet (till min Trangia gasbrännare) bekvämt rakt uppåt och i rät vinkel till den 'farliga' axiella rörlighet som skulle kunna vrida/tippa butanflaskan från sin säkra vridvinkel. Många andra konstruktioner som jag tittade på (och som inte var direkt stolligt designade som den där kompakta 'flaskhatten' ovan) placerade vredet axiellt ut från butanflaskan - och gick därför fetbort i min mening.
[30+ år i kärnkraftbranschen har nog gett mig ett överdrivet säkerhetstänkande med många: 'Men om?' -tankar...
/Odd

PS.
Här hittar ni min adapter på en sajt som anger att dom sänder internationellt, åtminstone just nu när jag skriver det här.
Och inte bara internt Australien som i det tidigare inlägget...
 
Senast ändrad:
Jag ser att några av er redan hittat ställen/representanter vilka på angränsande länkar även försöker sälja den MYCKET farliga designen av butangasadapter som ser ut som någon form av 'flaskhatt' placerad på butangasflaskan. Den typen har inte minsta lilla hinder för att flaskan skall kunna rulla över åt sidan! För att förstå hur problematisk denna adapter är (den är enklare, lättare och kompaktare - jag skulle köpt den om den inte hade varit klart mycket farligare!) bör ni läsa den här diskussionen på Spiritburnerforumet. Och/Eller läs Jims ursprungliga blogtext om idiotdesignen, här finns också den tekniska bakgrunden och bilderna på butanflaskans interna utformning - som alltså KRÄVER att flaskan hålls liggande med bajonettjacket rakt uppåt för att snorkelröret garanterat bara skall förmedla butan i gasform. Plus: I några av hans intilliggande bloginlägg diskuterar han några andra aspekter på olika butanadaptrar.

Ytterligare en anledning till att jag valde den adapter jag valde är att den placerar pådragsvredet (till min Trangia gasbrännare) bekvämt rakt uppåt och i rät vinkel till den 'farliga' axiella rörlighet som skulle kunna vrida/tippa butanflaskan från sin säkra vridvinkel. Många andra konstruktioner som jag tittade på (och som inte var direkt stolligt designade som den där kompakta 'flaskhatten' ovan) placerade vredet axiellt ut från butanflaskan - och gick därför fetbort i min mening.
/Odd

Menar du mina länkar?
Ingen av dom länkarna innehåller den adaptern du visade som är en "flaskhatt", däremot länk nummer 2, har ju fötter för att den ska ligga ner och still, men adapter nummer 1 är ju självklart mycket säkrare, den du också visar i ditt första inlägg.

Eller är jag fel ute?
 
Rulla ner i fönstret som öppnas i din länk - så hittar du flaskhatten länkad som alternativ 'som andra tittat på'...

Okej, då är jag med på hur du menar!
Jag håller med dig, det är inte riktigt bra med en sådan adapter, jag har själv använt dessa bajonettflaskor till ett brännarmunstycke, och med alldeles för häftiga rörelser så blir det en rejäl flamma ur munstycket.
Där spelar det ingen större roll, men tänk att man lagar fläsk i stekpannan när köket flammar upp, den upplevelsen hoppar jag helst över.

Det får mig att tänka på det här klippet med mythbusters då fett börjar brinna och man försöker släcka det med vatten.

http://www.youtube.com/watch?v=JmjSUlKoMXE
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
pr33d Stekpanna till Trangia 25 Kök och brännare 18
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Ster Bränsle till Cooleman 533 Kök och brännare 1
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Peter77 Tråden om köksredskap till friluftskök typ trangia & dyl Kök och brännare 52
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
FlyerSword Trangia Nova adapter till Polaris? Kök och brännare 10
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
jjonas Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare Kök och brännare 14
FalconBayerskt Kastrull till MSR PocketRocket Kök och brännare 10
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.