Stockholm - Italien

Vi är två pers som tänkte sticka ner till Italien/medelhavsområdet nu i juli. Har läst om andra som gjort liknande saker, men känner att vi behöver mer information då vi inte planerat den här resan under en längre tid och att det inte är så lång tid kvar till avfärd.

Är det karta och kompass som gäller för navigering? Finns cykelvägar till gps?

Hur funkar det att tälta i Europa? har läst att många struntar i att tälta på campingplatser fast det är olagligt.

Vilka länder rekommenderar ni att cykla igenom? Vilka är mest cykelvänliga? Västra eller östra Europa?

Skriv gärna ner lite almänna tips också :)

Om någon har gjort någon liknande rutt förut är tips välkomna!! eller om någon annan planerar samma resa / vill hänga med så är det bara att höra av sig!

/ Ale & Erik
 
Hej,

Har cyklat till Schweiz för några år sen via Tyskland och det gick fint. Går att cykla ganska rakt genom Tyskland om det är det man vill. Angånde tips på rutter kan jag varmt rekommendera bikemap där man också kan exportera rutterna till GPS och Google Earth format.

Tälta får man vanligtvis inte göra i naturen men det brukar gå bra om man slår upp tältet sent och lämnar tidigt på en plats där man inte uppenbart stör någon.

/Johan
 
Tack för tipset. Verkar vara en bra sida. Undrar om man ska printa ut kartor från datorn eller köpa.

En annan fråga som inte riktigt hör till ämnet. Är kona dew drop en bra och prisvärd cykel?

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=64959

Tänkte köpa Tubus cargo samt Tubus Tara. Dessvärre är inte dew drop borrad fram, vilket leder till att jag måste köpa ett mountingset för att kunna installera Tara. Är det någon som kan lämna några synpunkter på dessa externa fästen?
 
Jag har en gammal hybrid som egentligen bara ramen är kvar från ursprunget . 26" hjul. Men den funkar fint och är perfekt till ändamålet, dvs touring.
 
erfarenheter från Europa

Hej!

Cyklade från lissabon till Sverige våren 2006 med en kompis, via Portugals sydkust, Spanska kusten, Frankrike, Belgien, Holland, Tyskland våren 2006.

Mina erfarenheter, grymt härligt sätt att resa!

Spanien har dåligt med mindre vägar, frankrike är bra och gått om mindre vägar. Holland är väldigt cykelvänligt med fina cykelvägar och väldigt väldigt platt :).

Det var en väldigt bra resa fast jag har varit i nord Norge 2 ggr efter det på cykel, och eftersom jag är mycket naturmänniska är det riktigt härligt att cykla där uppe och betydligt mindre trafik.

Hör av dig om ni vill ha specifika tips :)

Kompass är riktigt bra när man ska igenom stor städer som Barcelona t.ex.

Ha en ritigt bra resa!

Mvh
/Peter
 
Tack för tipset. Verkar vara en bra sida. Undrar om man ska printa ut kartor från datorn eller köpa.

Bättre är nog att skaffa någon form av Openkartor enligt inlägget ovan till GPS samt bilatlas eller liknande för grovplanering och översikt.


En annan fråga som inte riktigt hör till ämnet. Är kona dew drop en bra och prisvärd cykel?

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=64959

Tänkte köpa Tubus cargo samt Tubus Tara. Dessvärre är inte dew drop borrad fram, vilket leder till att jag måste köpa ett mountingset för att kunna installera Tara. Är det någon som kan lämna några synpunkter på dessa externa fästen?

Ser rätt intressant ut som allroundhoj/pendlarcykel etc i spec och recensionen på sidan ovan. Frågetecken för om det finns bra skruvfästen för skärmar och framför allt lasthållare vid baknavet och på framgaffeln, du antyder att det saknas.
Detta kan du kanske lösa med extra långa axlar och lösa fästen men varför inte en mera touringinriktad cykel med bland annat längre hjulbas från början?

Thure
 
Hej!

Cyklade från lissabon till Sverige våren 2006 med en kompis, via Portugals sydkust, Spanska kusten, Frankrike, Belgien, Holland, Tyskland våren 2006.

Mina erfarenheter, grymt härligt sätt att resa!

Spanien har dåligt med mindre vägar, frankrike är bra och gått om mindre vägar. Holland är väldigt cykelvänligt med fina cykelvägar och väldigt väldigt platt :).

Det var en väldigt bra resa fast jag har varit i nord Norge 2 ggr efter det på cykel, och eftersom jag är mycket naturmänniska är det riktigt härligt att cykla där uppe och betydligt mindre trafik.

Hör av dig om ni vill ha specifika tips :)

Kompass är riktigt bra när man ska igenom stor städer som Barcelona t.ex.

Ha en ritigt bra resa!

Mvh
/Peter

Jag har fått uppfattningen att det är dåligt med mindre vägar i Spanien. Skönt att få det bekräftat så att man inte behöver virra runt på autostradas. Ska försöka styra resan så att vi befinner oss så mycket som möjligt i Frankrike. Har aldrig varit där, men kan tänka mig att det är en fantastisk landsbygd att cykla i. Vet ni hur det ser ut med just landsbygd i Frankrike? Finns det gott om den?
Vissa nämner att det är bättre campingmöjligheter i östra Europa. Hur ser det ut med campingmöjligheter i de olika länderna vi ska besöka?

Din resa låter fantastiskt, jag kanske hör av mig angående specifika tips på sevärdheter ;)


Bättre är nog att skaffa någon form av Openkartor enligt inlägget ovan till GPS samt bilatlas eller liknande för grovplanering och översikt.
Thure

Ja, det är bara det att GPS känns lite överflödigt och dyrt med tanke på min budget. Finns det några billiga sådana tro?

Ser rätt intressant ut som allroundhoj/pendlarcykel etc i spec och recensionen på sidan ovan. Frågetecken för om det finns bra skruvfästen för skärmar och framför allt lasthållare vid baknavet och på framgaffeln, du antyder att det saknas.
Detta kan du kanske lösa med extra långa axlar och lösa fästen men varför inte en mera touringinriktad cykel med bland annat längre hjulbas från början?
Thure

Jag ser gärna att det finns touringcyklar i min prisklass. Har dessvärre inte hittat några. Har ni några rekommendationer här också månne? Behöver en snarast då jag sticker den 6:e juli.
 
Cyklade hem från Alperna för ett tag sen, och gillade skarpt tyska "Radwegs" och cykelleder längs floderna ! Tex enligt kartan, Lubeck -Hamburg - Bremen, Sen Weser - Fulda - Main - Neckar Radwegs. Bra skyltat, inga bilar, fin natur, campingplatser !
 

Bilagor

  • Map1_1.jpg
    Map1_1.jpg
    88.5 KB · Visningar: 1,430
  • Map2_1.jpg
    Map2_1.jpg
    258.4 KB · Visningar: 1,004
Jag har fått uppfattningen att det är dåligt med mindre vägar i Spanien. Skönt att få det bekräftat så att man inte behöver virra runt på autostradas. Ska försöka styra resan så att vi befinner oss så mycket som möjligt i Frankrike. Har aldrig varit där, men kan tänka mig att det är en fantastisk landsbygd att cykla i. Vet ni hur det ser ut med just landsbygd i Frankrike? Finns det gott om den?
Vissa nämner att det är bättre campingmöjligheter i östra Europa. Hur ser det ut med campingmöjligheter i de olika länderna vi ska besöka?

Din resa låter fantastiskt, jag kanske hör av mig angående specifika tips på sevärdheter ;)

QUOTE]

Kan inte låte bli att ge några tips :)

Missa inte landstigningskusten i Normandie (d-day) om ni är i närheten, sen är kusten mellan Spanien och Frankrike riktigt fin, där pyrineerna möter medelhavet. Jag cyklade på en crescent niak och är väldigt nöjd med den. Kompisen hade en skeppshult STC som var betydligt tyngre.

/Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Rösthjälp för att följa rutt i Stockholm och andra större städer Långcykling 9
thureb Liggcykelträff Medborgarplatsen Stockholm Långcykling 4
perosen delvis betald cykelsemester Köpenhamn - Stockholm Långcykling 1
takats Veckotur från Stockholm Långcykling 5
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
thureb Ny cykelplan Stockholm Långcykling 0
millediablo Stockholm - Haparanda etapper, goda råd Långcykling 0
M.G. Stockholm - Nordkap ToR 370 mil på 15 dagar Långcykling 1
ztoobez Stockholm - Västervik (vägval?) Långcykling 6
LesGarcons Stockholm-Gibraltar Långcykling 8
pezeta Vemdalen - Stockholm Långcykling 3
Nitsson Köpa Svenska Cykelsällskapets kartor (Sverigeleden) i Stockholm? Långcykling 2
Nitsson Cykla från Stockholm - Malmö, har några blandade frågor Långcykling 6
Gohan Finns det cykelaffärer i Uppsala/Stockholm som säljer långfärdscyklar? Långcykling 7
DownUnder81 Sykkel fra Voss til Stockholm via Danmark Långcykling 0
ellep69 västerås-stockholm Långcykling 3
DownUnder81 Sykle fra Bergen til Stockholm - Mai 2010 Långcykling 2
thureb Stockholm sämst i landet på cykelinfrastruktur Långcykling 11
flameboy Däckval, cykling Stockholm-Göteborg? Långcykling 10
skell Pakethållare för sadelstolpe, med "väskstöd", i Stockholm ? Långcykling 7
rimn Göteborg-Stockholm sällskap/tips? Långcykling 12
bebben_ericson_hotmail.com Cykla London - Stockholm? Långcykling 2
jamo Turtips för långweekend-cykling max 12 timmar bilresa från Stockholm? Långcykling 15
alatar79 Stockholm Göteborg Långcykling 1
JoannaN Ovan cyklare vill cykla Stockholm-Göteborg Långcykling 12
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
tebasile Stockholm - Dalsland Långcykling 0
narfstrom En liten sväng på cykeln från Stockholm till Sydafrika Långcykling 0
Avslut090305 Trafikantveckan i Stockholm! Långcykling 2
pettter ressällskap stockholm - istanbul Långcykling 0
Mattias Lundblad Stockholm-Ransäter Långcykling 0
liquidmonkey cykel affären i stockholm??? Långcykling 3
avslutatmedlemskap0601 Cykling 2006 Stockholm > Kapstaden – reskamrat sökes! Långcykling 6
Swedish Berman Stockholm - åkersberga... rutthjälp! Långcykling 7
Cyklisten2005 Vägval Stockholm-Göteborg Långcykling 3
perosen sällskap Göteborg-Stockholm nästa helg? Långcykling 0
Albertsson Cykelväg Stockholm->Uddevalla ? Långcykling 1
perosen sällskap Uppsala - Stockholm på lördag? Långcykling 1
salevik Erfarenheter Oslo - Stockholm Långcykling 5
forzaforza Stockholm-Gibraltar Långcykling 7
avslutatmedlemskap0601 Stockholm-Spanien? sällskap? Långcykling 3
sissus Cykeluthyrning från Stockholm Långcykling 4
krisitan Stockholm Recykling 2004 Långcykling 2
Vandrande Lo Stockholm till Nordkap Långcykling 4
Alfaullis Cykla Riksgränsen – Stockholm Långcykling 6
_rikard_ Helgturer kring Stockholm Långcykling 10
oxr Vägval Stockholm-Åre? Långcykling 3
Haddock Cykla Stockholm-Uppsala? Långcykling 18
perlowdin Cykelväg Märsta Stockholm Långcykling 5
holmis_bigfoot.com Stockholm - Göteborg (FÄRJA) Fredrikshavn - Odense Långcykling 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...