Funktionsanalys för lättpackare

För produktutvecklare är "funktionsanalys" ett väldigt bra verktyg för att kunna identifiera vilka problem det egentligen är man ska ta fram en lösning på.

Den som inte gör en funktionsanalys uppfinner en trasa när golvet är blött. Den som gör en funktionsanalys lagar istället det läckande taket.

Om man vänder på det blir det ett kraftfullt verktyg för oss konsumenter.
För lättpackare handlar det om att satsa på att lösa huvudfunktionen till så låg vikt som möjligt. "Minimera vikt" är nämligen en viktig stödfunktion. "Maximera status" är det inte. :)

Läs mer på Fjäderlätt
 
Mycket intressant analys!

Även om det, i princip, är precis så jag alltid resonerat så har jag inte kunnat uttrycka mig så tydligt.

Men även om jag förstår, i allra högsta grad, att en lättviktspackare prioriterar vikten väldigt mycket så gör inte jag det riktigt.
Jag sätter funktionalitet först och främst.
Men detta innebär inte att jag vill ha allt lullull som går att få med en vara.

Jag sätter ett krav på den minsta funktionalitet en vara skall ha och utifrån detta så väljer jag den lättaste.
Det är ju i och för sig precis det du skrivit bara uttryckt på ett annat sätt ;-)

Fast det är ju klart! Priset är i allra högsta grad avgörande för om jag köper den varan eller inte.

//Peter
 
Jag har försökt göra till princip, vid köp av en ny
detalj, att inte köpa en tyngre än den gamla,
med det argumentet, att börjar man tumma på viktskravet
rinner det strax iväg.

Dock får man se till helheten.
Min senaste ryggsäck kom
att väga 50 gram mer (kanske) än min gamla, men det
tjänade jag in på att den är vattentät, spar därmed
in en del vattentäta förpackningar.


Osv.
 
marmotta; sa:
Jag har försökt göra till princip, vid köp av en ny
detalj, att inte köpa en tyngre än den gamla,
med det argumentet, att börjar man tumma på viktskravet
rinner det strax iväg.

Dock får man se till helheten.
Min senaste ryggsäck kom
att väga 50 gram mer (kanske) än min gamla, men det
tjänade jag in på att den är vattentät, spar därmed
in en del vattentäta förpackningar.


Osv.

Det är ett bra sätt att göra av med mindre pengar också, då det ibland tar lång tid att hitta en ny, lättare och minst lika bra pryl.
 
Den viktigaste fördelen tycker jag är att funktionsanalysen hjälper till att skilja på huvudsak och bisak. Det vill säga att man får tydligt klart för sig att stödfunktionerna är "bra att ha grejor" men att de egentligen inte gör t ex att regnjackan blir bättre på sitt huvudsyfte. Detta gör det lättare att välja bort stödfunktioner som väger mycket och tillför för lite extra nytta.

Det är lättare att bli uppmärksam på att det som gör att man, kanske undermedvetet, gärna vill köpa en viss produkt beror på att den har en funktion som är ball, men oväsentlig.

När man är medveten om detta så fattar man åtminstone sitt köpbeslut med något öppnare ögon.

Jörgen
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...