Inplastning av kartor

Hej

Jag har köpt på mig alla de kartor jag behöver för min tripp till nordkap. Nu måste jag bara plasta in dem.

Jag har funderat på två alternativ, dels att köpa (sjukt mycket) bokplast och göra jobbet själv, eller att hitta något trevligt tryckeri som kan göra ett bra jobb. Finns det fler alternativ? Hur brukar ni göra? Det är ju inte alla kartor som man kan köpa inplastade, tyvärr....

Fredrik
 
Kartimpregnering är ett alternativ jag skulle vilja råda dig till. Plast väger och görs det inte från båda sidorna är det ogjort. Att göra det själv kräver stort rent bord och kläder som inte dammar. Börja med att renskära och stryka kartorna. Lättast är att spänna upp dem med magictejp och ta luftbubblorna efter hand. Räkna med att det kostar, tar tid och inte blir helt proffsigt.
Skall du köpa tjänsten hos nån som har en plastningsmaskin eller dylikt kostar det nog mer per karta än vad kartbladet betingade.
Så att måla med kartimperegnering är inte så dummt och gör du det från båda sidorna funkar det bra och viktökningen är inte så stor.
Reklambyråer och FMs BokF brukar ha plastningsmaskiner.

Go tur
 
Ortleibfodral

är ytterligare ett alternativ.

Vad har du köpt för kartor?

Stort antal kartor eller snarare stor kartyta innebär avsevärd kartplastvikt.

Thure
 
En annan idé är att kopiera de aktuella delarna av kartan ha som slit o släng, och ha originalet som backup. Men jag vet inte vad det är för slags äventyr du ska på.(?)
 
Nordkap

Jag skall cykla till nordkap t.o.r.

Det där med kartinpregnering verkar intressant. Hur bra fungerar det? Vad kostar det? Var köper man det?

Fredrik
 
Bästa metoden!

Plasta kartans trycksida med en bra kartplast och var noga med att pressa ut eventuella luftfickor.
Lägg den plastade kartan i badkaret och låt den ligga ett par dygn. Därefter drar och skrubbar du försiktigt av pappret. Tryckfärgen sitter nu fast i kartplasten och du har nära nog en evighetskarta, som tål blöta, är ytterst tydlig i trycket och kan skrynklas ihop hur som helst.
Min karta över sjön Runn i Dalarna har deltagit i flera plurrningar på långfärdsskridsko men är efter tio års användning fortfarande i prima skick.
Metoden låter lite underlig men fungerar utmärkt. Prova får du se!
 
Man kan också ta kopior av kartan och laminera. Då kan man välja just de bitar man behöver på turen.

Man lägger naturligtvis kopiorna rygg mot rygg så man får dubbelsidigt.
 
Jag läste ett inlägg, osäker om det var på utsidan. Det hela gick i alla fall ut på att man plastar in framsidan. Sen lägger man kartan i blöt tills man kan petalös merparten av baksidan. Själva kartan sitter då kvar i plasten. Ta sen upp och torka den och plasta in baksidan.

Annars är väl ett alternativ att skriva upp vägnummren som du ska cykla, knappast mer än ½ A4 :) fast det kanske är för ultralätt.
[Ändrat av sweden_faltboot 2007-01-17 kl 20:06]
 
Re: Bästa metoden!

sigvard; sa:
Plasta kartans trycksida med en bra kartplast och var noga med att pressa ut eventuella luftfickor.
Lägg den plastade kartan i badkaret och låt den ligga ett par dygn. Därefter drar och skrubbar du försiktigt av pappret. Tryckfärgen sitter nu fast i kartplasten och du har nära nog en evighetskarta, som tål blöta, är ytterst tydlig i trycket och kan skrynklas ihop hur som helst.
Min karta över sjön Runn i Dalarna har deltagit i flera plurrningar på långfärdsskridsko men är efter tio års användning fortfarande i prima skick.
Metoden låter lite underlig men fungerar utmärkt. Prova får du se!

Jag håller med om att detta är den bästa metoden när man lyckas, men man gör enligt min mening klokt i att först prova sig fram på någoon billigt gammal karta som man inte bryr sig om. För om man är lite för ivrig när man skrubbar av pappret eller inte tillräckligt noggrann då man plastar in kartan kan det sluta med att man i princip skrapar bort allt från plasten, och det hela slutar med att man sitter brevid en liten hög med papper.

/ Stefan
 
Re: Bästa metoden!

sigvard; sa:
Plasta kartans trycksida med en bra kartplast..

Måste testa det! Vad är 'bra kartplast' då?

En annan variant som jag testade under sommarens fjällvandring var att använda en vanlig lamineringsmaskin. Det blir ju lite styvare, men genom att använda båda sidorna klarade jag mig med 2 st A5-ark som passar fint i benfickan för en 10-dagarstur. Ska man cykla kanske man tom kan köra dubbelsidig A4, det blir garanterat strykdåligt och kanske smidigt att spänna på styrets väska?

/Per

[OT: Fö undrar jag när det dyker upp tyvek-kartor för fjällen?]
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.