kajakvagn att ha med sig i/på kajaken (ej efter cykel)

Hej!
Har varit och paddlar lite insjöar och har insett att lyft och transport mellan sjöar är trevligare med kajakvagn. Planerar att köpa en och sökte efter tips härpå utsidan men det mesta verkar handla om att dra kajaken efter cykel och det är inte vad jag söker.

En liten (i skott eller på akterdäck), lätt, tålig (ska klara att rulla kajak på skogsstig) och gärna billig men ska en faktor bort så priset minst viktigt.

Kajaktiv ha en som heter small.
http://www.kajaktiv.se/main.asp?men...behör&meny3=Vagnar&link=tillbhstart&menyid=24

VKV har en lite dyrare.
http://www.vitudden.com/k_cart_se.htm

Svimas utbud:
http://www.e-handelssystem.se/article_list.php?cat=54&menu_id=1_6_7&appId=23

Erfarenheter, för och emot?

Tacksam för tips!

/Patrik
 
25-056_l.jpg


Biltemas vagn för 399:-

Jag har ingen aning om huruvida den är bra.

VKV-vagnen ser ju väldigt ambitiös ut.
 
Den Fede Løsning

Jag är mycket nöjd med denna:
http://www.kajakvogn.dk/

Den är hög, vilket jag tycker är en stor fördel, den är lätt och den tar nästan ingen plats ihopfällt. Den passar nog bäst på jämn väg, men jag har använt den på stigar med.

Erling.
 
Biltemas vagn

verkar vara en kopia av Ecklas vagnar. http://www.globetrotter.de/de/shop/...0001&GTID=65271cba10581f3ae4b63a424b583755a32

ea80001-.jpg


Jag har två sådana och är nöjd. Tycker att de är aningen bättre än VKVs vagn som är svårare att montera på en lastad kajak och som välter lite lättare på ojämn stig.

Jag har använt VKVs vagn under några år. Den är enkel och tar liten plats stuvad men det blir stadigare med Ecklas modell. Observera att Ecklas vagnar bör kompletteras med fasta remmar om man inte vill använda samma remmar som man surrar fast kajen på biltak med.

Thure
 
Mer Ekla....

Jag har den minsta Eklavagnen, köpt hos Skim. Den är lätt att ta isär och packa ner i kayaken. Enda nackdelen är att hjulen är väl små - det blir för lite frigång med en lång kayak som gör att man får vara försiktig för att inte dra fören på kayaken i marken.

Hittills har jag använt vagnen för att gå ner till sjön för motionsturer - har alltså ej prövat den med lastad kayak och/eller i terräng!
 
5 sekundersvagn

Sådana här nosvagnar har jag gjort till mina kajaker.
Enkla, snabba och lättstuvade. Med större hjul så är den även terränggående, dock med väldigt stor svängradie. För långa transporter med full last så kan den vara för liten och det kan bli tungt.

http://www.kayaker.se/nosvagn.htm
 
Har VKV-vagnen som länkades in. En fördel är ju mjuka hjul och att den passar fint på vår Albatross. Nu behöver jag inte ha kvar den så om du är snäll kanske jag gör mig av med den på stört:) Mkt stabil är den i alla fall.
 
Biltemas vagn...

Jag har en Biltemavagn och den funderar alldeles förträffligt! Till Kajaken så är den dock lite för stor att packa ner (tror jag, har i och för sig inte testat i förluckan...) men som transportmedel så är det helt OK. Höjden gör att man klarar av de flesta hindren och den går fram över stock och sten om man bara har lagom med luft i hjulen. Med lite mindre luft går den mjutk över hinder, men lite tyngre och med mycket luft går den lätt men lite skuttigt.
Stödet som finns på den kan ta i ibland, men det är bra att ha när man skall lasta och är själv.

För den pengen som Biltemavagnen kostar så ser jag inte att jag skulle välja en annan vagn, med tanke på hur mycket jag använder/kommer att använda den.

Kör på!

/Robert
 
Re: Mer Ekla....

petmeu; sa:
Jag har den minsta Eklavagnen, köpt hos Skim. Den är lätt att ta isär och packa ner i kayaken. Enda nackdelen är att hjulen är väl små - det blir för lite frigång med en lång kayak som gör att man får vara försiktig för att inte dra fören på kayaken i marken.

Hittills har jag använt vagnen för att gå ner till sjön för motionsturer - har alltså ej prövat den med lastad kayak och/eller i terräng!

Vi använder denna minsting också. Vi knallar på rätt dåliga stigar. Den går ner i stora ovalluckan utan större problem. Lite trångt i gummans Reval Mini men det går.

Konstruktionen är enkel, så jag tänkte titta hos handlarna om jag kan hitta nya större hjul bara för bättre terrängegenskaper.

(Inhandlat på e-bay)
 
Biltemas vagn

Jag köpte biltemas vagn förra året och monterade bort stödbygeln för att den skulle passa i min kajak. Två spännband används för att spänna fast kajaken mot vagnen och allt fungerar super. Ett tips är att pumpa hjulen stenårda då rullar den mycket bättre.
Jag är så nöjd man kan bli tror jag!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajak123 Säljer Kajakvagn Paddling allmänt 1
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
catnil Kajakvagn - för kort/lång transport? Paddling allmänt 12
Lasse Be Kajakvagn Paddling allmänt 6
salmonsalar Kajakvagn Paddling allmänt 10
sveom Kajakvagn till cykeln Paddling allmänt 4
jjjjy66 Billig kajakvagn! Paddling allmänt 1
Samuelsson Kajakvagn Paddling allmänt 1
thureb Ny kajakvagn. Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
petmeu Göra sig av med kanot... Paddling allmänt 2
torger Hur lära sig en rank kajak? Paddling allmänt 35
rikard454 Fira sig ned/ta sig förbi en fors med en gummiflotte Paddling allmänt 6
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
Arneri Surfski SM tuffar till sig Paddling allmänt 9
BadCash Ge sig ut själv med kajak? Paddling allmänt 22
Timo M Hur lära sig säkerhet i Stockholmsområdet Paddling allmänt 10
TriNitro Lära sig paddla kajak i Västmanland/Dalarna? Paddling allmänt 1
larsa Lära sig paddla kajak i Halland Paddling allmänt 4
Stefan Torstensson Hur håller man sig torr i sittbrunnen ??? Paddling allmänt 12
Jonte Myra Lära sig rolla? Paddling allmänt 5
ingeback Ålands skärgård - en klass för sig själv! Paddling allmänt 0
MickeB Kanoten drar sig mot vinden? Paddling allmänt 2
nikesorn Vilken paddel lämpar sig bäst för nybörjare? Paddling allmänt 5
Ett bustroll som börjar känna sig ensam i skogen, hihi Paddling allmänt 3
Kan två nybörjare hyra kajak och ge sig ut sälva i Grebbestads området? Paddling allmänt 0
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.