Tips om paddling i Dalsland?

Hej!

Jag och min sambo planerar att paddla en vecka i Dalslands sjösystem i juni. Är det någon som har något tips om var det kan vara lämpligt att starta och sluta? Det är smidigt om det enkelt går att ta sig med allmänt färdmedel från målet till startplatsen så att vi lätt kan hämta bilen....

Tack på förhand!
/Karin
 
Ger inte något rutt förslag, men vackra sjöar att paddla i är Svärdlång och östrasilen och skulle vilja rekomendera ett besök i båda eller någon av dessa sjöar.
Lite tipps kanske ni kan få på denna länk
http://www.silverlake.se

Go tur och välkommna till Dalsland
Daniel
 
Europas finaste sjösystem - gjord för paddling!

Hej Karin!
Jag/vi har paddlat i Dalsland/Värmlands nästan alla paddelbara sjöar, även gjort en 3 veckors långtur t o r in till Halden i Norge (1975). Väl bort Svärlången under högsäsongen, om du/ni inte störs av mycket kanoter/folk. Foxen, Stora Le är stora sjöar som kan blåsa upp och bli seg paddling. På 1970-talet rekommenderade man inte nybörjare att paddla där. Hur inställningen är idag, vet jag inte?

Jag kopierar in en dagboksberättelse från en påsktur i Dalsland/Värmland, går du/ni in på min profil så finns fler kajakturberättelser,
hälsar Inge som önskar er en god tur i vackra Dalsland!

Kajaktur i Värmland

Värmland-Dalsland är ett av Europas finaste sjösystem med ren luft, frisk vatten och en rik natur. I mer än tre decennier har jag paddlat och gjort olika turer på dessa vatten. Övervägande med kanadensare under vår, sommar och höst. De senaste tre åren i kajak. Nu återvänder jag gärna till detta stora vildmarksområde bara 20 mils bilresa från Göteborg. Området har under de senaste åren fått en enorm utbyggnad av fasta lägerplatser med eldstäder, fina toaletter, sophantering och tillsynsverksamhet. Syftet är att undvika slitage på naturen, ta hänsyn till markägarnas intressen, samt ge besökaren en mycket god service. Gå in på
http://www.dalslandskanal.se och klicka på översiktskartan så kan du kan följa paddelturen.

Årets längsta fredag:
Jag anländer Lennartsfors vid 10:30-tiden och strax efter kommer Malin och Jonas, och en timme senare möter vi upp Christer. Målet denna eftermiddag är att paddla upp till vindskyddet på Getön. Jag bogserar en stor säck ved efter kajaken. En verklig bromskloss. Christer väljer att packa sin vedsäck på akterdäcket. Vi paddlar i medvind, med tio härliga plusgrader, och i strålande solsken upp till vindskyddet, på Getön (nord 16). Vi avnjuter kvällsolen och en stillsam vildmarkskväll helt ensamma med hela Foxen för oss själva, ootroligt! Kvällens avslutas med grillning innan vi kryper in våra tält med John blund i hälarna.
Paddeletapp 5 km.

Sjön Foxen, ligger som en mastodontspegel med öarna inbäddade i dimmoln som ett trolsk och overkligt landskap denna tidiga påskaftonsmorgon. Fridfullt, nästan kusligt öde. Efter frukost och rivning av lägret sitter vi i våra ombonade sittbrunnar medan solen sakta men sä-kert skingra dimmolnen styr vi kajerna norröver genom att följa det oregelbundna fastlandet in i Stora Le. Tystnaden avbryts med jämna mellanrum av Kanadgässens eviga kacklande. Stor-lommen som vid tidigare paddlingar i dessa trakter var mycket aktiv och synlig har vi inte hört ännu!

Mellan fastlandet och den lilla Trollön beslutar vi oss för att paddla upp till nordspetsen av Stora Le, ca 9 km. Där vända och sedan paddla söderut med solen i ansiktet. Efter 3.5 km un-derbar paddling stoppas vi brutalt av isen som vi inte kan hacka sönder, eftersom vi inte förberedde oss med isyxor, så vi vänder och intar en högt belägen klippa i söderläge där vi lunchar och njuter av en hänförande utsikt i strålande vårsol!
Efter en lång och härlig lunchpaus paddlar vi ut ur Flötefjorden och norröver på Foxen, som fortfarande ligger spegelblank och öde. Glider förbi några sommarstugor med solande stugägare på sina altaner. Vi vinkar glatt till dem, men responsen uteblir! Antingen sover dom, eller så vill dom inte hälsa? Eller så är dom oerhört trötta på alla kanotister som besöker deras land?

Vi slår läger vid 15.00-tiden på Bäröns västsida med kvällsol. Först reser vi tälten, därefter slöar vi en stund i solen innan vi med krafttag fixar ved till kvällsbrasan. Solen går ned som ett eldklot bakom den sågtandsliknade skogen i väster medan Foxen ligger kavlugn i aftonso-lens majestätiska rodnad och tar med sig vår förtrollande friluftsdag. Det är mer än njutbart!
Vi intar middagen vid en värmande vildmarksbrasa, som bara skogskarlar brukar göra! När väl mörkret lagt sig tänder vid en sk ”mininying” (tre stockar i botten och två ovanpå), eller nöding, som den egentligen heter. Den gjordes i nöd, vilket vi definitivt inte befinner oss i, möjligen privilegierade friluftsmänniskor, som kan utöva denna ädla konst.
Plötsligt brakar ett rejält fyrverkeri lös ca 5 km i NV riktning från vår ombonade lägerplats. Ljusen från kyrkan i V Fågelvik lyser upp den mörka natthimlen. En vacker förevisning denna sena påskaftonskväll. Hade vi veta detta, hade vi säkert planerat in en kvällstur dit för att beskåda detta från vattnet sittandes i våra kajaker. Utmärkt, nu vet jag till nästa påsk!
Paddeletapp 18 km.

Frukost. Dimmolnen ligger även denna morgon som ett jätteskynke över Foxen. Lika sagolikt och njutbart som tidigare morgnar på turen. Vi paddlar norröver och vänder norr om arkipelagen strax nedanför Töcksfors. En sträcka på c:a 10 km njutfull paddling på den spegelblanka Foxen, som kallas ibland ”tusen öars sjö”. Kyrkan i V Fågelvik stoltserar magnifikt en bit upp från strandkanten. Jag antar att man har en lika ståtlig utsikt inifrån den kritvita kyrkan, som vi har från vattnet? Måste nog besöka den här nån gång funderar jag i takt med de ryt-miska paddeldragen medan ljudet från skvalpande paddelblad när de sätts ned i vattnet och avbryter den ljuvliga tystnaden.

Vi beslutar oss för att luncha vid badstranden strax intill kyrkan. I takt med tuggorna infinner sig en inre ro. Är det miljön runt kyrkan som så påtagligt förstärker denna känsla, eller är det den behagliga friden man känner när man njutit av en skön paddling, som avslutas med en superb lunch bestående av; varma koppen (fruktsoppa) bröd, RisiFrutti, kaffe och chuklad-pudding? Det är säkert en kombination; kyrkan, lunchen, samvaron och av den efterlängtade vårsolen?
Vi inriktar oss på att ha läger vid Hästön, som ligger ca 13 km söderut, dit paddlar vi medan solen flödar varmt och generöst. De små kapillärvågorna bryts som ett glittrande hav, och bidrar till en behaglig omväxling till två dagars ”bleke-paddling”. Det blir en meditativ paddling fram till sundet mellan Hästön och fastlandet. Här ligger sjön återigen spegelblank och en riktig vildmarkskänsla framträder i stark kontrast till det öppnare landskapet vi just lämnat bakom oss. Vi slår läger på Hästöns södra udde (syd 10). Tre av oss väljer att övernatta i vind-skyddet, medan Christer sover under bar himmel.
Paddeletapp: 26 km

Återigen en morgon med dimmoln och bleke. Vi beslutar oss för att göra en kort utlandstur till Norge där vi rundar och betraktar riksröset nr 21 som ligger på Trollön från våra ombona-de sittbrunnar. Vi avslutar kajakfärden upp till Lennartsfors genom att paddla östsidan där det bildats nyis under natten som ger ifrån sig ett härligt frasande ljud när kajakstäven klyver det tunna isskiktet. Vid 13:00-tiden når vi slutmålet. Uppackning, lunch och hemfärd i olika rikt-ningar som till Karlstad, Skövde, Malung och undertecknad till Göteborg.
Paddeletapp: 15 km

Avslutning
Den här påskturen var den bästa värdermässigt. Inget regn värt namnet, endast några få ensta-ka droppar som bara får oss att än mer uppskatta all vårsol vi fått fördelen att njuta av. Ingen dag liknande påskturen 2000: ”I regn och dimma fortsätter jag de återstående 28 km i solo och når slutmålet 18.25. Min 6-7 års gamla Gore-Tex-jacka är nu som en "dränkt katt"! Su-perunderställ höll mig varm under hela denna långa paddeletapp på ca 28 km utan landstig-ning”. Som sagt, Värmland-Dalsland har det mesta i vildmarksupplevelser.

Inge Bäckström Göteborg 2002-04-28
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
lina__85__hotmail.com Sökes tips på paddling i södra Sverige! Paddling allmänt 4
fredl Tips på paddling i Värmland/Nerike? Paddling allmänt 5
oljohanna Paddling i Kroatien - tips på researrangör? Paddling allmänt 5
knen Forskajak önskas köpas, Tips? Paddling allmänt 3
emil. Paddling "på" Gotland - tacksam för tips! Paddling allmänt 3
Emiliaskersund Älv för paddling och fiske, tips? Paddling allmänt 0
Sjöbacken behöver tips om havskajak paddling i frankrike Paddling allmänt 0
Lilla Blå Tips/besök paddling i Bohuslän v30 Paddling allmänt 3
paddelmatte Paddling vid Lofoten. Har du tips på rutt? Paddling allmänt 8
Hellepelle Tips om paddling på Åland?? Paddling allmänt 10
Paddling i mellansverige(Tips önskas) Paddling allmänt 1
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
MrP Tips om en SUP paddleboard Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Charityman Packraft i Jämtland - tips! Paddling allmänt 0
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Garoto Byte av roderlina och hölje, behöver tips! Paddling allmänt 3
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
brglnd Tips kajakköp Paddling allmänt 4
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Karinsan Knarrande fotstöd. Tips? Paddling allmänt 4
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
majkelsson Tips sea kayak podcasts.com Paddling allmänt 0
Lasse Be Tips från SSRS Paddling allmänt 4
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
larsn1 Söker tips för kanadensare i vildmarksmiljö Paddling allmänt 6
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Erikhelen Tips på kajak Paddling allmänt 14
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
Valpish Tips på mat inför långtur. Paddling allmänt 7
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
fekki Tips på 3-dagars tur med packraft Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.