Egna kartor i Garmin GPS?

Hej

Jag skulle vilja använda Lantmäteriets fastighetskarta i skala 1:12500 över ett mycket begränsat område ca 2000ha i min Garmin Vista C GPS. Går det att fixa på något sätt? Har läst lite om ett program som heter GPSmapedit som man tydligen ska kunna skapa egna kartor i Garmins formatet IMG. Fastighetskartan finns att köpa digitalt från Lantmäteriets hemsida så kartan kan jag få tag på men går det på något sätt få in den i GPSen?
[Ändrat av sotter 2005-07-21 kl 22:20]

Det går

Du är helt rätt ute!
det går att skapa en karta via mepedit och sedan lyfta in den har själv gjort samma sak med fastighetskartan men det tar tid vill jag lova!!
bara jobba på!!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har hittat ytligare ett program som verkar lovande för att göra egna kartor till Garmin GPSer. Programet heter "Mapwel 2005" http://www.mapwel.biz/ är det någon som provat detta program och hur bra är det? jag tycker det ser väldigt lovande ut på deras hemsida.

Mapwel

Jag har använt Mapwel till en Garmin GPS60C och programmet fungerar enligt spec. Det går hyffsat fort att göra en användbar karta med vektorgrafik över ett begränsat område.

Det blev Mapwel programmet! Jag har snart ritat av ca 2000Ha med topografi och allt och måste säga att det är ett helt ok program att jobba i. Visst det tar lite tid men så får man en mycket bra och detaljerad karta precis så man vill ha den. Har inte provat att föra över kartan till GPSen än (kör demo versionen)

Jag kan rekommendera detta program till er som funderar på att gör egna kartor till Garmin GPSer.

Hur lång tid tog det?

sotter; sa:
Det blev Mapwel programmet! Jag har snart ritat av ca 2000Ha med topografi och allt och måste säga att det är ett helt ok program att jobba i. Visst det tar lite tid men så får man en mycket bra och detaljerad karta precis så man vill ha den. Har inte provat att föra över kartan till GPSen än (kör demo versionen)

Jag kan rekommendera detta program till er som funderar på att gör egna kartor till Garmin GPSer.

Hur lång tid tog det att göra kartan? Har du kört över den till din Garmin än?
/Niklas

Re: Hur lång tid tog det?

niking; sa:
sotter; sa:

Hur lång tid tog det att göra kartan? Har du kört över den till din Garmin än?
/Niklas

Det tog ca 15-20timmar med att rita av fastighetskartan skala 1:10000 (ca:2000Ha) med höjdkurvor och allt (inklusive att lära sig programmet).

Jag betalade licens för Mapwel och programmet fungerade klockrent att föra över min ritade karta till GPSen. Jag vart dock tvungen att rita om hela kartan eftersom jag hade ritat kartan lite snett (Norr var inte riktigt norr)! När jag nu är ute på min jaktmark så har jag en otroligt exakt GPS karta!

En bonus var också att programmet kunnde föra över Friluftskartans IMG filer utan att man har tillgång till licenskoderna. (Går även med Demo versionen)

Liknande produkter?

sotter; sa:
Jag har hittat ytligare ett program som verkar lovande för att göra egna kartor till Garmin GPSer. Programet heter "Mapwel 2005" http://www.mapwel.biz/ är det någon som provat detta program och hur bra är det? jag tycker det ser väldigt lovande ut på deras hemsida.

Intressant tråd.
Provade deras demo. Verkar mycket bra!
Finns något liknande för t.ex. magellan och silva?

hur ritar man?? är det digitalt ritbord eller?? jag skulle vilja ha kartor över dolomiterna men hittar inga på nätet så det blir väl att göra egna då....

Mapwel och img filer

Provade att ladda in Friluftskartan Pro's IMG filer med Mapwel. Men GPS'en säger att det inte går att låsa upp kartorna... Är det nån IMG fil man skall akta sig för ?? Eller går det bara inte ??

Mapwel och Friluftskartan Pro

Provade att ladda in Friluftskartan Pro's IMG filer med Mapwel. Men GPS'en säger att det inte går att låsa upp kartorna... Är det nån IMG fil man skall akta sig för ?? Eller går det bara inte ??

Nedladdning av Friluftskartan Pro till GPSen med hjälp av Mapwel går bara inte!

Jag har också drabbats av låsta kartar när jag laddat via Mapwel.. Jag var då tvungen att ladda upp Friluftskartorna igen via Mapsource för att kunna se dem i GPSen.

Detta beror naturligtvis på att Friluftskartan Pro är skyddad så att du endast kan ladda den till högst två GPSer mha upplåsningskoder. Mapsource hanterar detta men inte Mapwel.

Mapwel är ju till för att producera och ladda ner "Egna" kartor och då finns ju inte problemet

/Bernt

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips