vallningsfria skogsskidor

Hur bra fungerar vallningsfria träskidor typ tegnässkidor vad gäller både fäste och glid? Hur fungerar de i tö- resp i kallfören? I gammal, grov-kornig- resp i nysnö? Vallningsfria plastskidor har tyvärr uruselt glid men bra fäste i de flesta fören. Tacksam för synpunkter. Gunnel
 
Vallningsfria träskidor?

Menar du såna med "rödsula"? Såna har jag ingen erfarenhet av, men vanliga träskidor som man tjärar har jag provat. Jag tycket att dom är jättebra för skogsåkning så länge det inte är för varmt, funkar i de flesta fören, glider lite sämre än plast, men har mycket bättre fäste. Speciellt i uppförsbackar, då trampar man fast lite snö under skidan, sen är det bara att knalla på. När man kommit upp gnider man skidan mot snön och så har man glid igen. Instant stighudar.
 
Har inte provat vallningsfria Tegnäs själv, men en kompis till farsan har sånna och farsan säger att dom inte är bra.

/Ulf
 
Träskidans lov

Skidor med träsula är det rätta i ospårad kall snö.

Min erfarenhet är att björksula med tjära har bättre glid och sämre fäste än Tegsnäs med bakirawood (den röda)i sulan.

Träsulan görs sig bäst i minusgrader och är synnerligen svårhanterlig i nollföre. Allra helst om det övre snöskitet är varmare än det undre.

På grov sur snö klabbar det inte men glider dåligt.

Kontentan är att träskidor är så gott som vallningsfria i minusfören i ospårad terräng eller i icke maskinpreparerade spår.
 
På något vis känns väl vallningsfria Tegsnäsare som en omöjlig kombination. OM man nu ska ha träskidor (vilket vissa flanell- och vadmalsbärande bakåtsträvare fortsatt trilskas med ;) ) ska man väl ha dem för den där genuina äkthetskänslans skull, dvs det ska vara trä rakt igenom. Skidorna ska tjäras så att näsborrarna fylls med tjärdoft och kläderna kladdas ner av sörjan. ORIGINAL you know.

Hur kan någon komma på tanken att sätta på plastiga fiskfjäll under sådana lagg? Hädelse!

Nej, nej, ska du ha vallningsfria skogs- och fjällskidor ska vara ett par i plast och med stålkanter.

(Ska dock erkänna att jag på ett repmöte har kört med mina stighudar under kronans i övrigt trärena vita blixten...)

/ G
 
Dock är de ibland överlägsna

tigertamjaren; sa:
På något vis känns väl vallningsfria Tegsnäsare som en omöjlig kombination. OM man nu ska ha träskidor (vilket vissa flanell- och vadmalsbärande bakåtsträvare fortsatt trilskas med ;) ) ska man väl ha dem för den där genuina äkthetskänslans skull, dvs det ska vara trä rakt igenom. Skidorna ska tjäras så att näsborrarna fylls med tjärdoft och kläderna kladdas ner av sörjan. ORIGINAL you know.

Hur kan någon komma på tanken att sätta på plastiga fiskfjäll under sådana lagg? Hädelse!

Nej, nej, ska du ha vallningsfria skogs- och fjällskidor ska vara ett par i plast och med stålkanter.

(Ska dock erkänna att jag på ett repmöte har kört med mina stighudar under kronans i övrigt trärena vita blixten...)

/ G

På fjället så är moderna skidor med stålkant, och då vallningsfria, överlägsna de gamla i trä, anser jag.

Men jag anser mig också, av lång erfarenhet med en viss emfas, kunna hävda att för ospårad terräng i skogslandet och med minusgrader i snön så är träskidan med träsula överlägsen och därigenom fullt modern eller tidlös om man så vill.
 
tigertamjaren; sa:
På något vis känns väl vallningsfria Tegsnäsare som en omöjlig kombination. OM man nu ska ha träskidor (vilket vissa flanell- och vadmalsbärande bakåtsträvare fortsatt trilskas med ;) ) ska man väl ha dem för den där genuina äkthetskänslans skull, dvs det ska vara trä rakt igenom. Skidorna ska tjäras så att näsborrarna fylls med tjärdoft och kläderna kladdas ner av sörjan. ORIGINAL you know. / G

Grejen är väl att tegsnäs har två olika "sulor" på sina skidor. Dels kan man välja den klassiska i björk som ska tjäras och dels kan man välja så kallad rödsula som inte ska vallas. Jag utgår ifrån att rödsulan också är av trä (men annat träslag) och inte någon plats pålagd. Kolla in http://www.tegsnas.se

/Andreas
 
Två svar

Till Tigertämjaren, hur jag är ekiperad i markerna.

På fjället är det ett snart utslitet GoreTex ställ och ullundertöj och ullstrumpor.

I skogslandet så är det vadmal, stickad ull och ventile om temperaturen är väl under 0 grader C. Över noll mer plastiga kläder på skidturen. Givetvis ullundertöj och ullstrumpor.

I elljusspåret på skidor, konstfiber rakt igenom så och på "forthojen" dock används där ullunderställ om det cyklas i minusgrader. Samma gäller för skidgång med stavar i terrängen.

Jag är faktiskt sugen på softshell när jag ska skaffa nytt vinterfjällsutstyr.

Sommarfjäll och sommarskog en mix av "GoreTex", Climatic ull och polyester.

I kajaken också en mix av naturmaterial och plaster.

Vandringskängor läder, skidpjäxor plast. Är det riktigt kallt kör jag dock med filtfodrade Lundhags Vintersport Extrem. En ohyggligt gosig skidpjäxa som tyvärr inte görs numer.

Kort och gott så är valet av utstyr en sammanvägning av funktion, pris, förväntat väder, komfort och egen plånbok. Samt att jag ogärna gör mig av med inslitna pryttlar innan de faller samman. Affektionsvärdet skall ej underskattas

Andreas, den röda Tegsnässulan är gjord av ett träslag som heter bakirawood (en viss reservation för stavningen), finnesen ska vara slitstyrka, dess feta yta och att det krymper och sväller på samma sätt som björk vid ändringar i fuktigheten. Allt nligt tillverkaren.

Avslutningsvis så kan den som är hågad på träskidor också kolla in, http://www.furutra.se. De har två modeller på sitt program. Vildmarksskidan har gott renome bland toppjägare i mina hemtrakter.

Björksula som grundvallats med tjära, anser jag, är efter denna behandling vallningsfri vid bruk i kall lös ospårad snö.
[Ändrat av klippen 2004-11-25 kl 12:35]
 
Tegsnäs rules!!!

Hejsan!

Detta är som vanligt ett ämne som väker debatt, för vad som är bäst beror ju på så många faktorer. Spårat, ellr ospårat - temperatur - kalfjäll eller skog - ny eller gammal snö - dagstur med minipackning eller långtur med jättepackning. Själv har jag kört med både Tegnäs och ett par Fischer E99 under alla tänkbara förhållanden och jag kan bara säga att enligt min uppfattning är Tegsnäs Rajd med rödsula den bästa skida jag någonsin haft.

De är inte bäst på allt och ska jag iväg på dagsturer väljer jag för det mesta mina Fischer. Men på en längre tur, framför allt om man bor i tält och drar pulka, är det bara Tegsnäs som gäller. Det som jag främst gillar är pålitligheten, man tar sig alltid fram! Och man slipper att hålla på och jävlas med valla, för vallning DET BEHÖVS INTE! Det enda underhåll jag gett mina Tegnäs är att jag oljat in dom ett par gånger sen jag köpte dom -88. Ingen tjära, ingen fästvalla och ingen glidvalla. Man kliver bara ut, tar på sig skidorna och ger sig iväg.

Inte för att det är några större problem att valla ett par skidor hemma i vallaboden, men har man blivit tvungen att stå mitt uppe på kalfjället i snålblåsten och bråkat med den där klistervallan som var så perfekt dagen innan så förlorar vallandet en del av sin charm.

Det enda vädret som man får problem med är 0-gradig nysnö. Då kan det med jämna mellanrum fastna snö under skidan vilket är irriterande. Men det får man igen när man skidar fram i bottenlös nysnö, eller i uppförbackar då man med vanliga skidor hade haft bakhalt. Varm och grovkorning snö är det däremot inga problem med.
 
I löst före tar jag Tegsnäsarna, i hårdföre (fjäll) tar jag plastisarna.
Detta mest beroende på bredden på skidorna, det är jobbigt att på hårdföre skråa med breda skidor utan stålkanter.
Det hänger också på utetemperatur, på tegsnäsarna har jag kabelbindning som Lundhagarna passar i.På plastisarna har jag vanlig Salomonbindning, med därtill kallare pjäxor.

Vadmal eller plastkläder? Båda!

/BAX
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.