Löpning på vintern

Jag var ute och sprang i helgen, och då slog det mig för första gången: det har faktiskt blivit kallare ute. Efter en lång och lyckad löpsommar är det lätt att börja inbilla sig att ljumma kvällar och långpass i solnedgången till syrsornas sång faktiskt är ett normalt och bestående tillstånd. I söndags fick jag istället den första förninnelsen av vad som väntar den närmaste tiden: kylan nyper i skinnet så fort man kommer utanför dörren, det känns som att andas Piggelin spetsat med krossat glas, de vanligen inbjudande villaområdena är täckta med glashal hyvlad snö och efter de första kilometrarna värker både halsen, näsan och varenda sena i kroppen. Arrrgh!!!

Alternativet, att lägga ner helt och snart vara tillbaka på ruta ett, är inte heller särskilt lockande. Har någon därute några tips på hur man åtminstone kan försöka lura sig själv att vinterlöpning är både kul och behagligt?
 
Ju värre desto bättre!

Jag vet inte om det är jag som är lite konstig men jag tycker att ju sämre väder det är desto mer kick är det att vara ute och springa. Jag känner det som om jag presterar mycket mer då. Nu bor jag ju i Malmö så sådär många kvarter där folk har skottat snö ser man ju inte på ett år men istället är det ju +-0 grader, regnar på tvären och blåser.
Ett tips är att om du har badkar kan du fylla det med enbart varmvatten så har det hunnit svalna lagom mycket för kunna att glida rakt ner i när man kommer hem - vill man njuta riktigt så kan man ju värma strupen med en lite whiskey också när man ligger där...;-)

/M
 
Kläder

Jag lurar mig själv ut med att använda dyra märkeskläder som det lyser sportfåne om. Även om inte kläderna gör löparen (förstår inte hur de där gubbarna i bomullställ kan ha så bra kondis :)) så känns det lättare för mig att komma ut i dåligt väder när jag har bra grejer, varma tights, bra underställ, vindjacka m.m. Hade jag inte dem skulle jag stanna inne när det är minusgrader eller regn.

Vad det gäller piggelinkänslan i halsen så upplever jag att man tränar bort den efterhand om man springer regelbundet under hösten.

Niklas
 
tips

mitt tips är en riktigt varm och skön mössa och handskar samt ett brynje underställ med t-shirt ovanpå samt något vindtätt som yttersta lager. Kan tyckas enkelt men jag har klarat mig i 20 minus med de kläderna.
 
Halkan

Har själv inte några större problem med kyla då jag tränar (okej under -15 är inte roligt) men däremot halkan tycker jag är jobbig. Så fort det blir lite halt och man ska ut och spring så blir det att man trippar fram och får ett spännt oharmoniskt löpsteg. Har inte provat dubbade skor men däremot "galosch broddar". Hjälper lite men inte optimalt.
En annan sak som är tråkigt på vintern är ju mörkret. Skaffade mig pannlampa men det känns lite fånigt i stan, men ska man bli fin får man väl lida pin...
 
Coolt med pannlampa!

Springer året runt - med självlysande tights och pannlampa om så behövs. Jag tycker att det är rätt coolt med pannlampa, man känner liksom att man avviker från övriga söndagsflanörer :)

Håller med den som skrev "ju jävligare förhållanden desto bättre". Det är ju verkligen så. Aldrig känns det så skönt att ta ett långt, varmt bad som efter ett löppass i riktigt ruggväder.

Hur gör ni som håller upp med löpningen under vintern? Hur håller ni uppe löpformen?

Petra
 
..skönt att höra att man inte ensam om att vara perverterat förtjust i eländiga förhållanden... för ju sämre vädret är desto mer "lever" jag.

några tips jag har fått under åren är
1. värm upp innan du springer ut
2. börja långsamt så lungorna hinner vänjar sig
3. använd broddar, även under hälen
4. jacka med huva är bra... funkar som skorsten..kroppsvärmen stiger och värmer ansiktet
5. polotröja är bra..går att dra över hakan
6. skyddsglasögon är bra... skyddar de känsliga ögonen mot nedkylande vind
7. kör "hårda" pass på löpband på gymmet (kör 3-5 min intervaller på löpband efter ett spinningpass - brukar knäcka kamraterna från spinningpasset iaf)
8. tänk på att man springer något långsammare än brukligt när man är ute i mörker med pannlampa (mörkret bromsar?)
 
Re: Coolt med pannlampa!

madir; sa:
Springer året runt - med självlysande tights och pannlampa om så behövs. Jag tycker att det är rätt coolt med pannlampa, man känner liksom att man avviker från övriga söndagsflanörer :)

Petra

Precis! Det är fräckt att springa med pannlampa. Det ger en extra kick åt löpningen. Man (jag) känner mer fokus på löpningen. Löpning är allt som finns, och det finns inget utanför lampans sken. (Det samma gäller f ö längdskidåkning, där man lätt får en mer utpräglad tunnelkänsla, pga den högre hastigheten)

/Håkan - brukar dock undvika de självlysande tightsen
 
Vinterlöpning

Hej!
Skaffa ett par dubbade löpskor så springer du mera avslappnat i halkigt väglag! Det finns ett finskt skomärke, VJ, som har en dubbad terrängsko, kostar ca tusenlappen. Jag använder ofta mina dubbade orienteringsskor till löpträning vintertid. Komplettera med mössa, vantar och pannlampa om det är mörkt (det känns som om det går mycket fortare då!), så har du undanröjt de flesta svepskälen till att stanna inne Enda skälet till att inte springa på vintern är om det går att åka skidor istället.
Keep on running!
BrittMarie
[Ändrat av swabr 2002-09-25 kl 13:12]
 
Icebug

(En reflexväst gör också stor nytta i mörkret)

Men, har någon testat Icebugs dubbade skor ?

Petra, Håkan, vilken lampa använder ni ?
 
Petzl Duobelt

Jag använder Petzl Duobelt (kostar 650 kr ungefär), tung som f-n visserligen, men när kölden slår till är det ett stort plus att kunna gömma batteriväskan i en varm ficka... Dessutom förhöjer ju den extra vikten träningseffekten - det ska ju vara så jävligt som möjligt, eller hur :)

Petra
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
arbetslos500 Vill ha tipps på hur man ökar sin uthållighet, löpning Träning och hälsa 13
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
Moga Bygga upp fotsulor för helt barfota vandring/löpning? Träning och hälsa 11
camoscio Kvalitet (löpning) Träning och hälsa 3
mBengtson löpning med ryggsäck, fördelar/nackdelar Träning och hälsa 10
jerklaren GPS app för löpning till WP7 alt Android Träning och hälsa 5
hannulan Styrketräning i kombination med löpning. Träning och hälsa 9
ADL Domnar i fingrar, arm och tå vid löpning Träning och hälsa 6
Jerry Olsson Kombinera styrketräning och löpning? Träning och hälsa 6
mararv Löpning i kombination med styrketräning Träning och hälsa 16
PepperKeenan Everest Trekking Pant+jacka för löpning. Träning och hälsa 4
CE Löpning Träning och hälsa 8
pagren Löpning i vattnet? Träning och hälsa 5
Maua Kamelback vid löpning! Träning och hälsa 5
Micke85 Problem vid löpning.. Träning och hälsa 14
A.S. Talang vs Träning vid löpning! Träning och hälsa 23
Stein Cykling vs. Löpning?! Träning och hälsa 10
mararv MD vid löpning Träning och hälsa 13
PepperKeenan Löpning/Gymprogram Träning och hälsa 37
Gaion Löpning= mindre muskler?? Träning och hälsa 6
Fri-skis Löpning - Cykling Träning och hälsa 4
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
Roffis skidåkning/löpning + gym Träning och hälsa 3
jonasfranz Bästa vätske system för ca 2 timmar terräng löpning? Träning och hälsa 13
afropavo ryggsäcks löpning Träning och hälsa 0
Pontus Lundberg Löpning i kyla? Träning och hälsa 9
bjornlilja Värk baksida lår när jag sitter (tips på duktig person?) Träning och hälsa 13
tango Vad tänka på vid köp av simglasögon? Träning och hälsa 3
olaab Tips på bra enkel tränings klocka till frun i huset :-) Träning och hälsa 30
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
Xfinger Vad heter dessa övningar på engelska?? Träning och hälsa 1
tango Kvalitet och precision: Garmins pulsmätning på handleden? Träning och hälsa 9
salvion Hälsporre under fotsulan fram på foten? Träning och hälsa 7
arjemma Mäta kalorier på ett ungefär Träning och hälsa 21
fiint träna på vintern. Träning och hälsa 15
vojma Träna för 12-milatur på sex månader Träning och hälsa 18
Vildstjärna Tips på pulsband som inte glider ner Träning och hälsa 13
Pumba Personlig tränare på nätet ? Träning och hälsa 8
camoscio Jakten på en personlig tränare Träning och hälsa 0
super mario Hur lär man sig lyssna på kroppen? Träning och hälsa 7
zzeezz Intervall på motioncykel? Träning och hälsa 4
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
xyz123 Träningsprogram på iPhone Träning och hälsa 2
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
såg finns det trevliga sett att träna på. Träning och hälsa 4
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
srpp "Husmorstips" om imma på simglasögon? Träning och hälsa 21
johan_e Tips på hemsida! Träning och hälsa 0
Teddymannen Att träna på rätt sätt, och att komma igång?? Träning och hälsa 6
Erik_Strid Tips på tränings schema? Träning och hälsa 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.