Paddling i Svalbard

Jag och min brorsa tänkte dra iväg till Svalbard och paddla lite kajak.

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av paddling i arktiska miljöer eller kanske på Svalbard som kan ge några mattnyttiga tips?
 
Isbjörn

Jag har ingen personlig erfarenhet därifrån men vet att ett gäng norrmän har paddlat runt ögruppen 1989 eller så. Drivis och isbjörn är de mest exotiska problemen. Vädret är ofta mycket dimmigt. Det finns gott om drivved från de sibiriska floderna. Norrmännen bodde i tältkåta som de kunde elda i vilket nog är vettigt med tanke på det fuktiga klimatet.

Jag gissar att vindar strömmar och vågor också kan ställa till det en del. Det är inte så ovanligt med kortare paddelturer i området så du bör kunna få napp från någon som har personlig erfarenhet.

Thure
 
Kolla in http://www.svalbard.net - där finns det länkar till guideföretag som ordnar paddelturer - det borde kunna hjälpa till. På fastlandet måste du ha gevär - vet ej vad som gäller när du paddlar.

Ang. föregående inlägg - Svalbard har konstigt nog inte alls fuktigt klimat - det är tvärtemot "arktisk öken"

Otroligt vackert är det i alla fall - ha en skön tur!!

mia
 
Generellt Svalbard

Hej!

Har själv bott på Svalbard i drygt 1½ år sammanlagt och reste därifrån i fredags (för sista gången?...). Jag har tidigare gjort flera inlägg om Svalbard generellt och bland annat paddling. Här är ett par:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=12988

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=9774

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=4331

Den största skillnaden mot paddling i svenska vatten är att ni nu måste skydda er mot isbjörn. Vad gäller beväpning och annat skydd så börja med att läsa på ovanstående länkar. Annars kan ni bara skicka ett mail så skall jag försöka svara så bra som möjligt. I kajakerna behöver ni inte tänka på att ha geväret redo, men så fort ni går i land utanför bebyggda trakter så gäller det att ha det klart.

I området runt Longyearbyen (dit flyget går från Oslo/Tromsö) är det ingen drivis på sommaren. För att stöta på det måste man vara på nord/nordöst/öst-sidan. Dock är vattentemperaturen bara strax över 0, så att bada är lite väl kallt för att det skall vara trevligt...

Svalbard är en betecknat som en arktisk öken, men på sommaren är det mycket vanligt att det kommer in dimma som ligger i flera dagar. Dock är det vanligare i juni än i juli. Jag skulle rekommendera er att åka i mitten på juli-augusti ut. Midnattssolen lyser till den 24:e augusti så paddla kan ni göra dygnet runt. Än så länge ligger det fortfarande kvar höga is/snövallar vid stränderna som kan ställa till problem men de försvinner antaligen om nån/några veckor så efter det börjar paddlingssäsongen :)

Men som sagt, om ni har några frågor, hör av er!

/Martin
 
Svalbard på senare år?

Sökte på Svalbard och hittade då ett antal inlägg från 2001-2002 från "Plast" och andra. Finns det någon som har lite färskare nyheter från ögruppen? Lämpliga ställen att vandra på? Ni som tänkte paddla, blev det något av det? Lät spännande men också ganska riskfyllt! Jag är intresserad för jag skall förmodligen dit i juli-augusti i sommar.
 
Det finns inga vandringsleder på Svalbard men dom flesta dalgångar runt Longyearbyn ger fina turer och upplevelser.Reindalen,Colesdalen,Adventdalen,Bolterdalen och Sassendalen,för att nämna några.Transporter vidare ut i Förvaltningsområde 10,som man får vistas i utan tillstånd,försäkring,bankgaranti,är kostsamma.
Förutom bra fjällvana och normal packning för våra egna fjäll,måste man ha med Signalpistol,Jaktgevär,Larmminor att rigga runt tältet.Allt detta givetvis för att skrämma,bekämpa en närgången isbjörn.Tycker man att detta upplägget inte passar så finns det bra guideföretag som har många olika turer att erbjuda,som dock kostar mycket pengar.
 

Bilagor

  • 883.jpg
    883.jpg
    89 KB · Visningar: 856
  • 810.jpg
    810.jpg
    97.5 KB · Visningar: 842
Är du ute efter dagsturer från Longyearbyen eller vill du vara ute flera nätter i tält?

Jag kan bara instämma i det som kenneth1 skriver, men vill tillägga att man under senare år fått problem med tillförlitligheten på larmminor på Svalbard efter att ha fått slut på den militära varianten och varit tvungen att övergå till civila varianter... En hund är heller inte fel att ha med sig som förvarning. Det är också svårare att hyra vapen idag än det var för tio-femton år sedan - numera förenklar det en hel del om man har vapenlicens eller är officer / polis.

Jag antar för övrigt att du redan hittat de här länkarna:
http://toposvalbard.npolar.no
http://svalbardkartet.npolar.no/Viewer.aspx?Site=svbk_v01_no

Jag var på Svalbard 1998 då jag tältade, åkte båt upp till båt till Moffen via Pyramiden, Barentsburg, och Ny-Ålesund, vandrade lite i Björndalen och paddlade i Adventfjorden. Då hade jag sällskap av en norsk tjej som jobbade på turistbyrån vilket visade sig vara en klockren kombination - hon hade hund och jag hade vapen och vana att hantera det. 2011 var jag upp en kort vända och gick upp på Platåfjället - tyvärr var vädret inte tillräckligt bra för en toppbestigning av Nordenskiöldfjellet. Den vändan bodde jag i en lägenhet nere i hamnen istället.

Hör gärna av dig om du har några frågor. Med lite tur kan jag hjälpa till med tips och råd.
 
Tack för svar både Kenneth och Patrik.Kanske kommer det mest att bli dagsturer för vår del. Vi skall segla dit så utgångspunkterna kommer att vara flera, beroende på var vi väljer att ankra. Det är västsidan som är aktuell.
 
Tack för svar både Kenneth och Patrik.Kanske kommer det mest att bli dagsturer för vår del. Vi skall segla dit så utgångspunkterna kommer att vara flera, beroende på var vi väljer att ankra. Det är västsidan som är aktuell.

Har du en segelbåt så har du en utmärkt utgångspunkt!
Sommartid är det absolut det lättaste och vackraste sättet att förflytta sig på. Som gammal fastboende var sommaren den tråkigaste tiden, det var ett aber att ta sig någonstans utan tillgång till båt, helikopter eller flyg.

Förslagsvis seglar ni längs västsidan och gör små strandhugg längs vägen: Van Mijenfjorden, Barentsburg, Colesbukta, Longyearbyen, NyÅlesund och Kongsbreen (den är blå). Om ni vill korsa 80:e breddgraden så ta en tur till Moffen för att titta på valrossar och kanske en tur in i Hinlopen.
 
Har du en segelbåt så har du en utmärkt utgångspunkt!
Sommartid är det absolut det lättaste och vackraste sättet att förflytta sig på. Som gammal fastboende var sommaren den tråkigaste tiden, det var ett aber att ta sig någonstans utan tillgång till båt, helikopter eller flyg.

Förslagsvis seglar ni längs västsidan och gör små strandhugg längs vägen: Van Mijenfjorden, Barentsburg, Colesbukta, Longyearbyen, NyÅlesund och Kongsbreen (den är blå). Om ni vill korsa 80:e breddgraden så ta en tur till Moffen för att titta på valrossar och kanske en tur in i Hinlopen.

Kan tänka mig att det blir rätt blött och svårframkomligt på land men lite skall vi väl hinna knalla runt. Tack för konkreta tips. Barentsburg och Longyearbyen är självskrivna. Får väl se om vi kommer så långt norrut som till Moffen. Det beror på vädret som alltid när man seglar.
 
Det svåra är att man inte riktigt vet vart det går att komma fram förens man kan se vägen, har man då otur är ett pass eller glaciär som annars brukar vara framkomlig inte framkomlig just för tillfället och man får gå tillbaks och pröva en annan väg, en omväg på någon mil. :) Det är ett litet äventyr i sig.

Här är några sommarbilder, riktigt badväder :)
 

Bilagor

  • Westcoast.jpg
    Westcoast.jpg
    25.1 KB · Visningar: 604
  • View from Nordstjernen.jpg
    View from Nordstjernen.jpg
    33.4 KB · Visningar: 637
  • Bree fra Nordstjarnen.jpg
    Bree fra Nordstjarnen.jpg
    18.8 KB · Visningar: 609

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.