Bygga snöbivack

Hej!

Bara lite nyfiken. Vad skall man tänka pa när man bygger en snöbivack? Vilken typ av sovsäck och liggunderlag behöver man?

/stefan
 
SNöbivackbygge

När man bygger en snöbivack är det viktigt att tänka på taket, det skall vara välvt för att minska risken för dropp från taket. Bygg också in "britsar" i bivacken. Det blir varmare om man inte ligger på lägsta punkten, kyla sjunker.

Använd två liggunderlag eller ett liggunderlag och ett renskinn så håller du värmen bättre. Självklart måste du ha en socsäck som klarar minusgrader. Men det brukar faktiskt inte bli så himla kallt i en snöbivack.


Mvh, Per Nyberg.
http://www.sverigesfriluftsguide.com
 
En risk med snöbivack är att det blir syrebrist om man väljer att täppa igen ingången. Var därför noga med att ha venilationshål. Stick igenom en stav genom taket med trugan utåt. Den kan sedan användas till att rensa ventilationshålet. Ett trix kan vara att ha värmeljus brinnande hela natten, dels får man lyse så att man klarar sig och dessutom ser man om syret håller på att ta slut.
Bäst är om man kan gräva bivacken en liten bit upp på en sluttning eftersom då den snö man gräver bort blir lättare att transportera ut ur bivacken. Försök om möjligt att gräva så att ingången hamnar lägst. På så sätt slipper man släppa ut värmen ur bivacken genom ingången plus att koldioxiden samlas där det är som lägst (har jag lärt mig, är det så ?).
Vad mer..?.....jo, ta till takhöjden lite extra då den sjunker lite under natten plus att man ska försöka få taket så slätt som möjligt eftersom man annars får ställen där det droppar vatten och det sista man vill ha är ju en genomsur sovsäck.

Ha det så trevligt!! :)
 
Ventilera

Tänk på att ventilera genom takventilen(erna) och håll ner temperaturen under noll för att undgå takdropp och isbildning.

Snö innehåller ganska mycket syre och luften blir behagligare om insidan på snökan inte är isig utan porös och torr så att syret i snön kan cirkulera ut i bivacken.

/J
 
Snöka, en varm bostad

I en välgrävd snöka (snöbivack) kan det bli uppåt nollgradigt även om det är -30 grader ute. Alltså behövs ingen särskilt varm sovsäck. Däremot är det bra med en bit pressening eller liknande att lägga upp mot väggen så att man inte blir blöt om man ligger mot väggen. Tyvärr är snödrivor av större modell ofta ganska hårda innuti, så en rejäl spade, exempelvis arméns vikbara är att rekommendera. I övrigt kan jag bara hålla med ovanstående.
 
Tack för alla goda rad!

Och till Johan Sahlin: varför antar du att jag befinner mig pa norra delen av jordklotet?

mvh Stefan
 
snöka

Du bör vara försiktig med att använda kök i små snökor mer än ett dygn efter att du invigt det. Din eller era kroppar värmer luften som bildar en is hinna på insidanigloon blir alltså väldigt tät.
Ha med dig en flaska att pissa i.
mvh Per
 
Ventilera med förstånd

Koldioxiden är en tung gas som lägger sig längst ner i ett stängt utrymme. Om möjligt bör man ha ett insug på lägsta punkten och ett utsläpp så högt som möjligt för att få bästa cirkulation på luften. Vid läggdags placerar man ett ljus lägre än munnen för att få en förvarning om syrehalten börjar sjunka till en kritisk nivå, ju lägre ner ju tidigare förvarning får man. Men se upp för brandfaran så att man inte sparkar ner något brännbart under natten.
Sov gott!
 
Snigloo

En annan mycket bra variant av snöka är snöka. Den bygges så högt upp på sluttningen att man gräver ett en meter brett dike både uppifrån och från sidan. När man kommit ner en bit börjar man gräva up "sovhyllorna" i sid och djupled. Sedan bygger man en enkel igloo som tak över diket.
När du bygger med denna teknik så kan du stå upp nästa hela tiden och det gör att den går fort att bygga.
En fördel är också att det går lätt att ta sig ut uppåt. Vid häftiga vindar kan snön paka sig flera meter utan för utgångs hålet.

Mvh
Per
 
Spade inne

Verkar som om alla här (inklusive jag själv) glömt en av de viktigare sakerna. Spade skall finnas inne i bivacken, nära sovsäcken. Den underlättar mycket om man behöver gräva sig ut.
 
Spaden är ju given såklart. Andra "småsaker" som jag brukar göra är att ställa skidorna på varsin sida om öppningen så att den lättare går att hitta.
Mvh
Per
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...