Kläder till fjällen

Hej!
Jag har vandrat ett antal gånger med följande kläder. Vidda Pro byxor och alltid med skaljacka. Och klätt mig underifrån med ull och sen med flis osv. Allt har fungerat bra. Jag undrar dock vart tex keb jackan och dylika har sin plats - bra, men jag måste ju ända ha med mig skaljackan. Han ni med er båda typer av jackor?
Tack för svar på en liten fundering.
 
Jag använder huvudsakligen en vindjacka typ Norröna Aero60 eller Arcteryx Squamish hoody. De står emot lättare regn, regnar det mycket så använder jag en lättvikts skaljacka.
 
Jag brukar ha en Everest skaljacka och en Marmot PreCip regnjacka med mig.

Men, delvis beroende på väderläget och framförallt på årstiden, funderar jag på att lämna skaljackan hemma och i stället ta med en extra tunn ulltröja för att vid behov användas under regnjackan.

/Birger
 
Min packning rymmer bara ett ytterplagg, och det måste naturligtvis hålla regnet ute. Efter att i många år ha gått i Tensons regnställ och blivit genomblöt inifrån har jag nu i sommar prövat Marmot Red Star, både jacka och byxor. Jag är positivt överraskad, höll mig torr för det mesta trots dåligt väder.

Det kanske är som vanligt, man får ungefär vad man betalar för.
 
Samma som joask. Vindjacka och lätt regnjacka. Så mycket skönare att gå i vindjackan om kallt / blåsigt men inte regn. Tillsammans väger de under 400 gram vilket är mindre än många regnjackor. Regn/skaljackan (ofta dyrare) håller längre om man man bara använder den som regnjacka också.
 
Hej!
Jag har vandrat ett antal gånger med följande kläder. Vidda Pro byxor och alltid med skaljacka. Och klätt mig underifrån med ull och sen med flis osv. Allt har fungerat bra. Jag undrar dock vart tex keb jackan och dylika har sin plats - bra, men jag måste ju ända ha med mig skaljackan. Han ni med er båda typer av jackor?
Tack för svar på en liten fundering.

Jag skulle kunna tänka mig att Keb jackan funkar som vindjacka, jag upplever den som väldigt behaglig vid cyckling och blåst. Att kunna ha G-1000 materialet i kombination med en skalplagg när det börjar ösa ner gör att även om skaljackan ger upp så finns den undre jackan som funkar som en barriär, bättre än vad en fleece skulle göra. Keb jackan har också väldigt bra ventilationsmöjligheter (som Keb byxorna).
 
Jag kör på två jackor, en vindjacka (Fjällräven high coast wind anorak) och en skaljacka vid regn (Klättermusen fjorgyn). Totalvikten och platsen dessa tar är mindre än sambons gore-tex jacka.
Tycker vindjackan är oslagbar att vandra med på fjället om det inte hällregnar. En skaljacka när det enbart blåser tycker jag blir för "tätt".
 
Inga dubbla jackor, men inte heller en jacka som "klarar allt". Tycker det blir tungt, oflexibelt, och för mycket av en kompromiss mellan ånggenomsläpplighet och vattentäthet. I stället har jag delat upp funktionerna såhär:
  • En "vind- och myggskjorta": mycket tunn (ca 150g) men tätvävd gammal herrskjorta i polyester/bomullsblandning; ger lite lagom vindskydd men är totalt "osvettig" och torkar blixtsnabbt p g a sin tunnhet.
  • En renodlad, lätt (ca 200 g) regnjacka, som även tjänar som rast-
    och vindjacka om det blåser riktigt hårt (då är inte "svettighet" längre något problem)
 
Använder bara en, Tierra i goretex, secondhand fynd för nästan inga pengar alls.

Den håller mig torr om jag inte slarvar och har den på trots att det är väldigt varmt så att man blir svettig.

Tycker dock inte att skaljackorna är värda sitt pris som nya, då hade jag hellre valt tunn regnjacka i kombination med vindskjorta eller bara ett förstärkningsplagg. Det är ungefär samma vikt och bra komfort.

Förutom jackan har jag ett förstärkningsplagg, en t-shirt i funktionsmaterial och underställ i ull. Det klarar jag mig på så länge det är plusgrader eller några minus om jag inte sitter mycket still.

Vad enskilda prylar väger är ganska ointressant, vikten på den totala lösningen på överkroppen är mer värt att ha koll på.

/G
 
Från huthyfs.com:

Närmast kroppen har jag korta ullstrumpor, ett par korta löparbrallor och en ulltröja. Jag har inga kalsonger. Löparbrallorna har en innerbyxa och är mycket lätt att hålla rena. Dessa plagg sköljer eller tvättar jag så gott som dagligen och tar på igen eftersom de torkar fortast så. Först till kvällen byter jag närmast kroppen. Om jag sover på stuga eller hotell byter jag direkt.

Utanpå tröjan kommer jag att ha en långärmad skjorta av märket Patagonia, den väger 1,6 hg och är väldigt skön. Jag går aldrig med bara armar!

Utanpå allt har jag en vindoverall av märket Adidas. Den väger 400 gram vilket är betydligt mindre än redan ett par sådana där "vandringsbyxor" med "praktiska fickor" och förstärkningar på knäna och i rumpan. Den värmer bra och har varit med om mycket. Åtminstone på kontinenten blir den ofta liggande i säcken. På huvet har jag givetvis en skärmmössa. Mössan och den långärmade skjortan är mitt enda solskydd, solcrème använder jag inte.

Till de mera obegripliga detaljerna i många packlistor hör underställ. Eftersom temperaturen kan variera en hel del under etappen behöver jag ofta ändra min klädsel. Då vill jag verkligen inte ta på eller av mig kläder närmast kroppen. Underställ kan väl vara motiverat som nattklädsel, men inte vill jag ha sådana kläder på mig under resan. Min lösning är definitivt enklare.



Mina regnkläder består av en Paclite-jacka från Haglöfs och ett par regnbyxor av märket Montura, inhandlade i Frankrike. Jackan var mycket dyr, billigare finns säkert idag. Brallorna har dubbla blixtlås i benen, så jag kan ventilera och slipper ta av mig skorna när jag tar dem på och av. Tillsammans väger regnkläderna c:a 400 gram. Jag har givetvis även ett par handskar för kallare väder. Märket varierar.
 
Bergans Storen jacket.
Smidig, prasslar inte och håller vind och regn borta. Extremt bra ventilation och helt stormsäker. Behöver bara en jacka då.

Annars är det tunn vindjacka + OR Helium2 regnjacka sommartid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Puttri Kläder till fjällen? Fjällvandring 2
Stromberg_emil Vax till kläder Fjällvandring 11
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
Hästenhäst Kläder för vandring på Island i juni Fjällvandring 3
benny Förvaring av "civila" kläder Fjällvandring 2
sailor191 Nybörjare, kläder+packning Fjällvandring 11
Helena B Första vandringen, tips på kläder när det är varmt. Fjällvandring 41
Gasten Kläder Fjällvandring 4
pirx kläder i sovsäcken? Fjällvandring 12
skuggarvet ITAB kläder. Fjällvandring 4
larvik line Fråga om kläder skallplag Fjällvandring 1
peppe_37 Mycket kläder Fjällvandring 27
nickeB Tvätta kläder i fjällen Fjällvandring 14
petratetra 3 små frågor om kläder Fjällvandring 20
markthenils Haglöfs kläder Fjällvandring 10
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 48
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.