Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt

Jag har fått många goda råd av er i min tråd "första utrustningen" men nu skapar jag en tråd för specifika saker då det blir lättare att hålla isär allt. I alla fall för mig som är autistisk så blir det lite lättare ;-)

När det gäller sovsäck så verkar detta vara svårast för jag har inte ens några förslag - jag har varit och klämt och kännt idag och har kollat runt på nätet men det bara snurrar i skallen så HJÄLP MIG!

Vill ha säckar som vi kan klara en höstvandring på fjället med. Liggunderlagen kommer vara ngn slags isolerad luftmadrass (lutar åt Thermarest xtherm).

VIKT är hög prioritet eftersom jag har kass kropp så jag behöver hålla ner vikten på vår packning så mycket som möjligt.

Dun är väl en självklarhet antar jag.

JAG: 160cm och knappt 60kg, frusen till tusen, ivändare. Ev kommer jag ha även min lille tax i sovsäcken. Om jag hittar ngn bra lösning att skydda liggunderlaget på. Annars får jag köpa en egen sovsäck och liggunderlag till honom. Men han kommer väl krypa ner till mig oavsett...

GUBBEN: 172 cm och knappt 80kg. Även han ivändare. Men utan tax... och inte lika frusen som mig kanske.

Ge mig tips på vad ni tror kan funka till mig och till gubben min.
 
Du ska få ett supertips av mig. Jag köpte sovsäcken Western Mountaineering Apache MF till min långa höstvandring under tre månader augusti-november förra hösten. Dyr men jag tror inte du hittar något bättre och du kommer aldrig att vilja byta. Det är en tresäsongers dunsovsäck som väger ca 900 g. Jag har även en dunsovsäck från Marmot, men jag tycker att Western Mountaineering är bättre på allt. Jag sov i den ner till minus 10 grader, men då fick jag ha en tunn dunjacka på mig i säcken.

Liggunderlag har jag testat både Therm-a-Rest och Exped. Bäst, varmast och skönast är Therm-a-Rest NeoAir XTherm Max.

Jag har skrivit om dessa och betygsatt hela min packlista för fjällvandring med tält.
 
Nu har jag hittat en som jag tycker verkar kunna passa mig. Varm men lätt!
Western Mountaineering Terralite 165cm 5400kr 765g

Den är BRA MYCKET dyrare än vad jag tänkt mig men hittar jag inget annat så får det bli den.

Tar tacksamt emot förslag på billigare alternativ.
 
Eftersom jag inte passar i normalsäckar och dessutom snurrar mycket så beställde jag en "Superlight Extra wide" från roberts.pl . Det tog lite tid eftersom de hade väldigt mycket ordrar då jag beställde, men jag är väldigt nöjd med sovsäcken! Betalade 360€.
 
Mitt tips är som i ditt tidigare inlägg Marmot Angelfire Regular för dig och Marmot Sawtooth Regular för honom. Är du väldigt frusen kan Marmot Teton Regular vara ett alternativ.
Visst finns det säckar med ändå högre dunkvalitet från flera tillverkare, inte minst WM och Marmot som gör mycket fina sovsäckar, men då sticker också priserna iväg rejält. Själv hade jag dessutom aldrig kunna tänka mig att ha en hund med mig i en 4000+kr sovsäck ;)(extralätta sovsäckar I 800-850cuin dunkvalitet är också normalt sydda i mycket tunna tyger som en hundklo snabbt kan förstöra)
 
WM Terralite eller Badger (en bredare Apache). Terralite tror jag är på gränsen för höstfjället om man är frusen och jag skulle i så fall beställa den med "overfill" (extra dun) vilket du kan göra från uthuset.nu (han är generalagent och kan göra specialbeställningar).

Notera att Terralite saknar värmekrage (och har stor öppning) dvs större läckage. Kragen brukar göra väldigt stor skillnad om man fryser och behöver stänga helt. Det går att kompensera genom att lägga en fleecetröja eller liknande som krage men ett minus på Terralite.

Tillägg: okej såg det där med hund nu. Det tar jag inte ansvar för och har inte tagit i beaktning :)
 
Jag har en Marmot Angelfire som nämnts tidigare. Jag är sjukt nöjd med den. Den väger en del, men precis som du är jag mycket frusen av mig och jag sov väldigt bekvämt i den. Den väger dock en del (1128 gram), men jag kan inte tänka mig att byta till något som väger mindre och då riskera att offra komfort.

Du nämner att du inte vill bära för mycket vikt på ryggen. Själv håller jag på att minimera vikten på min utrustning. Av den anledningen har jag köpt ett lättare tält och ska köpa en lättare ryggsäck, men sovsäcken och i viss mån liggunderlaget kompromissar jag inte med. Att sova bekvämt utan att frysa är avgörande för om jag ska njuta av turen eller ej.

Angående lättpackning så har ni tur i och med att ni vandrar två och kan dela på det gemensamma, som tält, kök, sjukvårdsväska och dylikt. Det drar ner var och ens respektive bärvikt betydligt.
 
Eftersom jag inte passar i normalsäckar och dessutom snurrar mycket så beställde jag en "Superlight Extra wide" från roberts.pl . Det tog lite tid eftersom de hade väldigt mycket ordrar då jag beställde, men jag är väldigt nöjd med sovsäcken! Betalade 360€.

Jag kan inte hitta någon extra wide. kan du hjälpa mig med länk?
 
Mitt tips är som i ditt tidigare inlägg Marmot Angelfire Regular för dig och Marmot Sawtooth Regular för honom. Är du väldigt frusen kan Marmot Teton Regular vara ett alternativ.
Visst finns det säckar med ändå högre dunkvalitet från flera tillverkare, inte minst WM och Marmot som gör mycket fina sovsäckar, men då sticker också priserna iväg rejält. Själv hade jag dessutom aldrig kunna tänka mig att ha en hund med mig i en 4000+kr sovsäck ;)(extralätta sovsäckar I 800-850cuin dunkvalitet är också normalt sydda i mycket tunna tyger som en hundklo snabbt kan förstöra)

Jag vill hålla mig under kilot och då går dessa bort tyvärr.

Jo, jag har nog försökt att tänka om lite vad gäller hunden och ska köpa en egen sovsäck till honom och hoppas att han går med på det. (han lär väl försöka smyga er i min utan att jag märker det förstås... haha)
 
Ang Terralite så har jag nog tänkt om lite där eftersom öppningen är så stor och kragen saknas - det tänkte jag inte på när jag kollade på den först och eftersom jag är frusen så är det nog dumt att välja den.

Just nu sitter jag och försöker välja mellan WM UltraLite och WM Apache MF

Det verkar som om komfort och värme är ungefär detsamma på dem men ultralight är lättare och 2 cm bredare.

Apache MF har lite slitstarkare tyg dock. Men vi kommer inte sova någon annanstans än inne i tältet så jag borde klara mig med en Ultralite antar jag.
 
Jag vill hålla mig under kilot och då går dessa bort tyvärr.

Jo, jag har nog försökt att tänka om lite vad gäller hunden och ska köpa en egen sovsäck till honom och hoppas att han går med på det. (han lär väl försöka smyga er i min utan att jag märker det förstås... haha)

Inte lätt att trolla med dessa parametrar när du vill ha en tillräckligt varm säck, plats att vända sig i säcken och inte för dyr. Går vi upp i prisklass kan Marmot Helium (Regular) som väger 935g vara ett bra alternativ till er båda tillsammans med de WM säckar du räknar upp.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
Lasse Be Sovsäck men vilken? Bo och sova 6
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Chillechill3 Vilken sovsäck till Kebnekaise V.31 Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
Vimes Lång + frusen + höftont = vilken sovsäck? Bo och sova 15
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
Tannjel Ytterligare en "vilken-sovsäck-tråd?" :-) Bo och sova 9
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
qotsa 3-säsongs sovsäck. Vilken ? Bo och sova 16
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
fotomangan Vilken sovsäck? Bo och sova 5
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
Venito Vilken sovsäck? 3-säsong, budget 2000:- Bo och sova 16
Glännman Stora sjöfallet v.37 - vilken sovsäck Bo och sova 7
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
avslutad130206 Vilken sovsäck från USA? Bo och sova 1
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
Sara E Vilken sovsäck till sommaren? Bo och sova 13
Libelle Vilken sovsäck rekommenderar ni? Bo och sova 8
Fredrik79 Vilken sovsäck Bo och sova 5
henric vilken sovsäck skall jag köpa? Bo och sova 5
Kamelen Vilken sovsäck i Anderna? Bo och sova 0
ninakw Vilken sovsäck? Bo och sova 3
wrede44 Vilken tältmodell, för och nackdelar? Bo och sova 15
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
Bomaye Vilken vandringsstav? Bo och sova 9
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
nicko_ Vilken quilt? Antagligen från Polen. Bo och sova 18
medic vilken ordning på liggunderlag? Bo och sova 3
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
miffokarnevalen Vilken tältkombo för familj på 4? Bo och sova 9
Coachmike Vilken typ av liggunderlag är varmast? Bo och sova 26
fotografiskt Vilken underquilt? Bo och sova 8
vane505 Vilken längd på liggunderlaget Bo och sova 5
Crean ”Base-camp tält” vilken model? Bo och sova 10
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.