Materialval?

Behöver era synpunkter på de olika materialen i kajakerna. Plast? Komposit eller Prilite? Är t ex en Melker kajak "skör"?
 
Som vanligt blir motfrågan, Vad ska du ha kajaken till?.
Själv kör jag 1 till flera dagars turer. Jag trivs bra med min glasfiberkajak MEN önskar min en kajak som är lättare. Kolfiber i kajaken och den lättar betydligt, det gör din plånbok också men den som har budget är nog att grattulera.
Tror att många har vikten långt ner på priolistan.
Många uthyrare har kajaker i polythen, dom är ju "okrossbara" så jag förstår dom men det är inget material för mig. Var just vid Mon och pratade lite dom hade en K1 i något polythen liknande material, mjuknar inte i sommarhettan och ska vara stenhård i formen men väger också 30 kg.
 
Jo men hur skör är en kolfiber/glasfiberkajak? Jag vill på äventyr. Inte bara avverka mil efter en kust. Exempelvis runt Gräsö skärgård. Rätt grunt. Slingrigt. Gå i land bland sten. Men även tältäventyr. Vill inte bara ha en kajak som går fort raktfram i alla väder.
 
Glasfiber eller kolfiber är mer beprövat och vikten har betydelse t ex vid biltransport. Som här där vi väntar på Gräsöfärjan.

Hade inte varit möjligt att få med både hund och fem vuxna i en bil för paddling utanför Gräsö från söder till norr om vi hade polyetenkajaker.

Thure
 

Bilagor

  • 20170816_124140.jpg
    20170816_124140.jpg
    40 KB · Visningar: 1,227
Vad jag förstår så är kolfiber mycket känsligt för tryck, högt tryck på liten yta. Och vad jag också tror mig ha förstått är att kolfiber går inte att laga, bara att köpa en ny kajak.
Det du vill göra verkar kräva en kajak som tål lite tuffa tag, grundkänning lite skrap här och där. Då är varken glasfiber el kolfiber rätt material, däremot är polythen helt rätt, tål massor av stryk, ser hopplöst sliten ut efter ett tag men funkar ända tills det blir en buckla i den eller hål men då är det helt kört.
 
Jo men hur skör är en kolfiber/glasfiberkajak? Jag vill på äventyr. Inte bara avverka mil efter en kust. Exempelvis runt Gräsö skärgård. Rätt grunt. Slingrigt. Gå i land bland sten. Men även tältäventyr. Vill inte bara ha en kajak som går fort raktfram i alla väder.

Att fråga ” Hur skör är en kolfiber/glasfiberkajak?” är som att fråga ”Hur långt är ett snöre”.

Det beror helt på hur den är byggt. Flera av de väletablerade tillverkare producerar sina skrov i olika materialval. Dvs. du väljer först en skrovform som passar dina ändamål, eftersom du vill paddla fort, eller ha en mycket manövrerbar kajak, behov av lastutrymme osv. Sen väljer du själva material/upplägg. Dessa utföranden har oftast lite fancy namn, men i allmänhet ser de ut såhär:
Ren glasfiber: Billigast, hyffsat tålig, lite tyngre
Kolfiber: Dyrt, lätt, oftast lite mer ömtålig eftersom man prioriterar vikt .
Extra stabil glasfiber/kolfiber blandning: Extra stryktålig upplägg, lite tyngre och lite dyrare men bra om man prioriterar stabilitet.

Sen gäller det bara att hitta kombinationen som passar ens behov och plånbok
 
Jag tar min plastkajak när vi ska ut och leka i surf, rockhoppa etc. Den tål mycket stryk och i en glasfiberkajak hade jag blivit mycket mer försiktig.

Jag tar min glasfiberkajak när jag ska turpaddla, även den får sig en smäll då och då men det är lätt att både lägga på lite gelcoat i djupa repor men även fixa lagningar om man skulle gå på lite hårdare. Hade en lättare (och skörare) turkajak tidigare med kolfiber i laminatet men den blev för känslig.

Ska jag ut och ta en tur mest för träningens skull väljer jag en av klubbens lätta (och sköra) motionskajaker.

Har man inte råd/plats/prioriterar flera kajaker skulle jag välja en hyggligt robust glasfiberkajak. Den tål en hel del och med kärlek, gelcoat och då och då lite plast och glasfiberväv är det lätt att hålla den både hel och snygg
 
Att kolfiber inte tål slag stämmer inte. Det beror på laminattjocklek osv.
Lika lätt eller lättare att laga än glasfiberkajak. Kolfibermattor är mjukare och därför mer lättarbetade än motsvarande i glasfiber.

Thure
 
Att fråga ” Hur skör är en kolfiber/glasfiberkajak?” är som att fråga ”Hur långt är ett snöre”.

Det beror helt på hur den är byggt. Flera av de väletablerade tillverkare producerar sina skrov i olika materialval. Dvs. du väljer först en skrovform som passar dina ändamål, eftersom du vill paddla fort, eller ha en mycket manövrerbar kajak, behov av lastutrymme osv. Sen väljer du själva material/upplägg. Dessa utföranden har oftast lite fancy namn, men i allmänhet ser de ut såhär:
Ren glasfiber: Billigast, hyffsat tålig, lite tyngre
Kolfiber: Dyrt, lätt, oftast lite mer ömtålig eftersom man prioriterar vikt .
Extra stabil glasfiber/kolfiber blandning: Extra stryktålig upplägg, lite tyngre och lite dyrare men bra om man prioriterar stabilitet.

Sen gäller det bara att hitta kombinationen som passar ens behov och plånbok

Jo men jag menar ju såklart landstigningar mm. Har ingen erfarenheat av fiberkajaker. Med min plast glider jag ju upp på lämpligt ställe och drar upp den. Ibland en flack botten med kanske lite grus och sten, ibland klippor.
 
Jag tar min plastkajak när vi ska ut och leka i surf, rockhoppa etc. Den tål mycket stryk och i en glasfiberkajak hade jag blivit mycket mer försiktig.

Jag tar min glasfiberkajak när jag ska turpaddla, även den får sig en smäll då och då men det är lätt att både lägga på lite gelcoat i djupa repor men även fixa lagningar om man skulle gå på lite hårdare. Hade en lättare (och skörare) turkajak tidigare med kolfiber i laminatet men den blev för känslig.

Ska jag ut och ta en tur mest för träningens skull väljer jag en av klubbens lätta (och sköra) motionskajaker.

Har man inte råd/plats/prioriterar flera kajaker skulle jag välja en hyggligt robust glasfiberkajak. Den tål en hel del och med kärlek, gelcoat och då och då lite plast och glasfiberväv är det lätt att hålla den både hel och snygg
Förklara "rockhoppa" för en rätt ny paddlare.
Hur beter en kajak som funkar för surf och rockhoppning när man vill klämma några mil oxå?
 
Hej,

Jag kör med glasfiber kajak i kvarkens steniga vatten, alltså på finska sidan.
- en Skim Braveheart Rock Hopper

Jag kör med den överallt, bland stenar, över stenar, rockhoppar, skola folk etc etc.
- skråmor kommer till skroven, de lappar man enkelt.
- Har slitit en kevlar kölförstärkning redan, nu har jag keeleazy i köllinjen.

Har en definitiv åsikt att glasfiber/kålfiber är bättre båt att paddla med och lätt att reparera.

H. Simo
 
Prilite

Hej, Slår ett slag för Prilite. Har två st kajaker i detta material. Den ena är "fodrad" invändigt med kolfiber. Oömma kajaker och relativt lätta, ca 22 kg. Den utan kolfiber har gått mycket långt utan att ha behövt lagas i skrovet trots många grundstötningar.
/Borlar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sillens Ver 2 av Materialval? Paddling allmänt 11
csj Funderingar kring materialval till stripbygge Paddling allmänt 9

Liknande trådar