Vad behöver vi för tält? En omöjlig ekvation?

Hej! Vi är en vandringssugen familj bestående av två vuxna, en 6-åring och en bebis. I nuläget har vi ett jättestort Outwell Montana som i och för sig bra att campa med men som inte går att bära med sig i skogen. Så vi söker efter ett annat tält av vandringstyp med dessa önskemål:

- vi alla ska kunna få plats i den
- den ska användas mest vår-sommar-höst i lättvandrad terräng
- den ska användas för att vandra kortare etapper med (= inte allt för tung)
- den ska helst kunna sättas upp hyfsat snabbt av bara en vuxen
- den ska kunna användas med bara yttertältet som vind/sol/regnskydd
- den ska ha myggnät i öppningen
- sist men inte minst får det inte kosta flera tusenlappar

Låter det som en omöjlig ekvation? Vi känner oss vilse i denna djungel av tält vi ser i friluftsbutikerna och lite handfallna när vi ser priserna. Min man är väldigt emot att köpa ett begagnat tält på typ Blocket av rädslan att det kan vara mögligt och inte lika vattentät som utlovas av producenten. Men visst borde det gå att åtetimpregnera ungefär så som man gör med skor och skalkläder?

Vi är tacksamma för tips och synpunkter!
 
Det är inte helt enkelt att kombinera alla dessa krav.
Eftersom priset verka spela stort roll, är kanske detta något att kolla på:

https://www.aliexpress.com/item/Nat...fc-465d-8723-1a2dc0eab427&transAbTest=ae803_3

3 personers tält, rätt lätt, kommer med footprint så att man kan sätta upp den utan innertält, innertält i mesh, dvs. myggsäker och ljust. Kostar 1000-1500 sek inkl. frakt från China, leveranstid brukar vara 3-4 veckor. Ta helst varianten i 20D nylon, eftersom den är lättare och är mer vattentät. Klart mer tält än du kan få för samma pris här i Europa.

Har själv en enmans tält i 20D från Naturehike och använd den i ca. ett år och är väldigt nöjd med den.
 
Ett begagnat i bra skick passar nog bäst beskrivningen, annars finns Bergans Trollhetta 4 för ca4000kr eller Hilleberg Nallo 4 för det dubbla. Alternativt ett tvåmanna tält och ett tremanna för framtida kombinations behov(inget eller ett av barnen följer med).
 
Instämmer i Bergans Trollhetta 4 eller föregångaren Rondane 4. Inner- och yttertält är kopplade för smidig resning och nertagning i regn, men kan kopplas isär vid behov.
 
Tänk framåt!

Hur kommer tältet att användas om några år? Snart nog följer er äldste bara med om kompisen också får plats. Snart nog går det åt fyra vuxna sovsäckar (tror en trea blir litet). Min erfarenhet säger "liten, begagnad kåta". För att den är lätt att resa. För att man kan elda. För flexibiliteten skull. Dessutom är konstruktionen enkel och begriplig, så eventuella skador går faktiskt att laga. Detta är dock vårt val, baserat på våra behov. Kåtan är dessutom inte vårt enda tält...
 
Tack för alla tips och synpunkter! Sett till priser på begagnade tält blir det troligtvis att jaga Bergans tält. Har vi väldigt tur hittar vi något i ok skick i vår prisklass.

Jag tänker bara på Blocket. Finns det någon annan marknad för begagnade tält?
 
Förresten, det verkar som att alla rekommenderar tält av tunneltypen i den här tråden. Är det en tillfällighet eller är det just sådana som motsvarar våra önskemål bättre än kupoltält, vad tror ni?
 
Förresten, det verkar som att alla rekommenderar tält av tunneltypen i den här tråden. Är det en tillfällighet eller är det just sådana som motsvarar våra önskemål bättre än kupoltält, vad tror ni?

Tunnel tält ger mest utrymme för sin vikt vilket jag tror tilltalar många av oss som bär tältet på ryggen. Kupoltält har sina fördelar, speciellt på platser där det kan vara svårt att få ner markpinnar.
 
Tack för alla tips och synpunkter! Sett till priser på begagnade tält blir det troligtvis att jaga Bergans tält. Har vi väldigt tur hittar vi något i ok skick i vår prisklass.

Jag tänker bara på Blocket. Finns det någon annan marknad för begagnade tält?

Blocket, tradera, köposälj här på utsidan, den lokala loppisen, grannen/kompisen som köpte ett stort dyrt tält och tröttnade, samt möjligheten att låna/korttidshyra.
 
Ekvationen blir nog omöjlig om man inte tittar på begagnatmarknaden, där blir den dock fullt rimlig. Ett riktmärke är att ett tält i bra men begagnat skick ligger ner mot halva nypriset.

Hilleberg och Bergans är vanliga tält här i sverige så de finns ofta som begagnat. Jag skulle inte vara särskilt orolig för mögel eller liknande. Det känner man dessutom direkt. Lite instängd lukt kan nog förekomma om det legat nerpackat men det vädrar man snabbt ur, mögel luktar ju helt annorlunda.

Att tänka på är vilken typ av beläggning som används, i bättre tält används silikon-beläggning och i billigare pu-beläggning (bergans använder båda beroende på prisnivå). Den senare slits snabbare och på begagnade tält som använts mycket eller stått mycket i solen så kan den ha börja släppa.

På ett begagnat tält som har några år på nacken skulle jag nästan uteslutande kolla på tält med silikon-beläggning. Att impregnera själv är nog väldigt svårt på moderna dukar. Däremot fullt möjligt att sy och täta en reva om olyckan är framme.

Tycker rekommendationen Bergans Trollhetta ni fått är bra, den modellen är dock relativt ny, tidigare motsvarande var Bergans Compact Light (obs finns även utan light, då med den billigare pu-duken).

Skulle välja 4p tält i er situation, och absolut med en stor "GT" abside/förtält. Varken vikt eller prismässigt någon större skillnad mellan 3 och 4p versionerna av Trollhetta och barnen kommer nog inte bli mindre. 4p ger er 55cm mer i bredd att ligga på och 10cm extra takhöjd vilket är skillnaden mellan att sitta med gamnacke eller rakryggad för en längre person. Även om tältet kostar flera tusenlappar håller det också i 20-30år.

Ett annat alternativ är att hyra/låna tält första turen för att vara mer säkra på vad ni vill ha/inte ha.

Stort lycka till!

/G
 
Fördelen med tunneltält är som sagt var absiden, ska man ha tält utan absid måste man ta in alla blöta regnkläder och packningen i innertältet och med småbarn fungerar det inte särskilt bra.

Enda nackdelen med tunneltält är väl att de inte är självstagande, men i de flesta fall är det ingen nackdel (med självstagande kupoltält är risken att man inte stagar dem tillräckligt och när det börjar blåsa får man problem).

Jag tror att tunneltält är lättare än kupoltält faktiskt, eftersom det inte behövs lika mycket bågar till dem. Men jag är inte helt hundra där, det är svårt att jämföra rakt av.

Jag är personligen en sån som försöker hitta prisvärda saker. Jag köper inte det här med att "utslaget på de 20 år du kommer ha kvar tältet blir det bara 500 spänn om året". Man vill kanske köpa mer utrustning än tältet. Tyvärr finns det de som menar att enda sättet att vara garanterad mot att tältet går sönder är att det måste kosta ungefär lika mycket som en begagnad husvagn.

Friluftsbutikerna vill ju sälja de tält de tjänar mest pengar på, alltså lyfter de fram de dyra tälten i sin marknadsföring. Köpa skyltexemplar kan vara ett knep, men jag tror att årets skyltex redan är sålda.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
john76 Behöver tips på tält Bo och sova 8
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
Molngrabb Nybliven medlem behöver tips på tält Bo och sova 17
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
Igelkotte Behöver låna eller hyra tält omgående! Bo och sova 0
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
Peppe1979 Rookie behöver tälthjälp! Bo och sova 16
Niithro Hur varm sovsäck behöver jag? Bo och sova 6
nettan plettan Trädgårdscampare behöver experthjälp :) Bo och sova 23
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
lisayey Letar i sovsäcksdjunglen och behöver hjälp Bo och sova 26
Stuvarn Behöver lite hjälp :-) Bo och sova 2
avslutat medlemskap1105 Behöver man liggunderlag på sommaren? Bo och sova 21
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
johanniska Behöver tips på bra myggnät Bo och sova 5
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.