Åkulla...bästa lederna?

Hej,

ska troligen dit på söndag. Tips på bra leder man inte bör missa? Tänkte 15-20km

Vad bör man inte missa? Vad kan man hoppas över?

http://www.akullabokskogar.nu/uploaded/kartor/2013/oversiktskarta_2013_1.pdf

Kanske några som vill haka på? Vi är 2-4 st som ska gå.....

Eftersom jag inte är någon vandrare utan mer cyklar lite hit och dit så vet jag inte hur väl de olika ställena jag nämner hänger ihop.
Men jag skulle vilja peka ut några smultronställen ändå. Försöker här beskriva ingång västerifrån och därefter söderut. Norra delen har jag för lite egen erfarenhet av.

Vägen västerifrån från Torstorp (strax norr om Grimetons kyrkby) mot Valasjön och längs densamma är ett måste. Bexellområdet med "Bexells talande stenar" är mycket sevärt.

Biten från Skärbäck upp till norra sidan av Skärsjön är mycket vacker. Har man en kraftig kikare kan man se storlom och kanske fiskgjuse.
Osäker på om man kan gå rakt söderut från Valasjön mot Skärbäck, man måste nog gå över Angkärr.

Sträckan Öströö-Dagsås är mycket fin. Vackert vid ån nedanför kyrkan och en bit nedströms. Skrape-Finas backstuga ligger också i Dagsås.

Långanskogen öster om Öströö med sina platåalar och en tiotals meter lång halländsk ryggåsstuga är också fint.

Ejas glasscafé strax väster om Dagsås (kolla på Facebook!) är ett måste, har även veganglassar. Kolla öppettiderna för säkerhets skull.

Det finns mycket mer. Sträckorna/platserna jag beskrivit är mestadels lätt vandring och delvis på landsväg.
Finns även mycket information på nätet.

Ha en trevlig helg!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.