Mat till 1-åring

Jag och min fru tänkte ta med oss vår tjej på fjällvandring i sommar. Hon kommer då att vara ca 1 år. Vårt största bekymmer nu är maten. Blöjor, kläder, bärstor etc tror vi att vi har rätt bra koll på. Men maten känns som ett bekymmer just nu.

För tillfället käkar hon vanlig barnmat på burk, eller något vi lagat till henne som lunch och middag. Däremellan blir det lite mjölkersättning och mellis i form av gröt, frukt, klämmis och dyl

Gröt och mjölkersättning är ju inga problem att få med på en tur. Men själva huvudmålen känns lite krångligare. Har någon provat att ge barn 'vanlig' frystorkad pås-mat? Eller vet någon om det finns frystorkad barnmat. Mitt googlande har lett fram till Amara (som jag inte vet om det går att få tag på i Sverige) och att Heniz har ett par pulvervarianter. Någon som har tips på annat? Som sagt funderar vi annars på att prova oss fram vilken frystorkad mat som hon kan tänkas gilla. Ev i kombination med att torka lite egen mat till henne (ex vis broccoli som hon gillar tillsammans med pasta)

Alla tips mottages med glädje! Såväl mat som andra tips.
/Mattias
 
nu har jag inte en aning om det här men borde de inte gå att torka burkmaten själv i ugn? Ska ju bara värmas för att vara ätbar så borde väl gå att torka på samma sätt som köttfärssås?
 
Kompisens små barn (1,5-2år) tyckte om den frystorkade maten men ville ha den som sås till något, typ pasta eller potatismos.

Mina barn vägrade ens att smaka på maten så det blev till att bära tungt; konservburk med ex korv eller köttbullar i sås. Det enda i torrmatsväg som funkade när det var så små var pasta carbonara (spagetteria) och pannkakor.

Sådana där klämmatspåsar, kan inte de funka? Mina barn har inte ätit dem så jag vet inte hur de är. Visst får man då bära på vattnet men det är ju iaf inte glas. Och de borde ju funka bra att värma "utklämda" eller i vattenbad....?

Eftersom mina barn inte velat ha torrmat så vet jag inte riktigt, men borde man inte vara lite försiktig med att köra ex Real till barn? Inte pga av salt eller så utan mer att det är lätt att bli lite underlig i magen av dem... Kanske ska man göra de lösare (mer vatten) till barn så att de inte blir förstoppade. Lilltjejen har alltid haft en trög mage och att ha en förstoppad ettåring på fjället skulle nog vara ett av det värsta jag kan tänka mig...
 
Det hänger nog mycket på tösen själv. Bästa är nog att helt enkelt prova att ge frystorkat hemma vid köksbordet och prova ut några rätter som ni tror kommer funka, både för smak och mage. Själv har jag knappt käkat riktig turmat utan kört på den torrmat som finns i vanliga butiker, exempelvis denna: https://www.coop.se/handla-online/varor/skafferi/pulvermix/torr-sas/66153-vegetarisk-bolognese och liknande som man kompletterar med pasta (eller ris men inte så lämpligt för barn i stora mängder och ofta).

Tror även du kan blanda i både mer vatten och någon bra olja som gör den lite fetare. Annars är det ju en möjlighet att göra egen barnmat men då bara "såsen" som ni gör väldigt tjock och så kokar ni pasta till och blandar med samt lite vatten. Borde ta bort mer än hälften av bär-vattnet mot vanlig barnmat.

I värsta fall finns lite varianter på barnmat i plastburkar istället för glas. De är nog betydligt lättare även om det fortfarande är mycket vatten i själva maten. Finns ju även tomma klämmisar man kan köpa och fylla själv men hållbarheten är nog inte den bästa på en sådan "konserv" men där är jag novis. De påsarna är förövrigt väldigt bra till annat, som sylt, schampo osv.

/Gustav
 
Följer tråden, samma funderingar här! Jag kommer vandra ensam och sitter som bäst och klurar på hur jag ska bygga ut bärstolen med någon form av hemmagjorda sidofickor.

Grattis om burkmat fortfarande funkar, då bör väl frystorkat funka också om hon fått testa och vänja sig vid smaken?

Min 15-månaders ska envist äta själv sedan en tid och vägrar bli matad, så burkmat och annat såsigt är uteslutet om hon bär kläder.

Så jag tar tacksamt emot idéer på fast, lättuggad och av barn uppskattad mat som funkar att bära med sig i ryggsäcken.

På dagsturerna här hemma blir det just nu falukorv, falukorv, falukorv och falukorv. Håller sig kanske inte så bra på flerdarstur. Möjligen lite av min smörgås och lite banan OM hon låter mig hjälpa henne hålla i skalet. Hon gillar parmesan i bitar. Och så pannkaka.

Den frystorkade maten från butik innehåller stora mängder salt vilket jag har för mig vuxna gärna kan äta extra av vid fysisk ansträngning (jag är ingen nutritionist). Ingen aning om det är bra för små barn men jag skulle inte oroa mig för enstaka tillfällen, om hon bara lät mig hålla i skeden.

Mitt stora dilemma är utöver matfrågan att hon SKA gå/springa själv och man får inte hålla handen eller hjälpa, vilket resulterar i att hon ramlar hela tiden och slår sig. Kan man sätta på henne en sele är frågan eller kommer folk tro att man har henne i koppel? Det är så synd att inte utnyttja det faktum att hon lätt går någon kilometer eller mer bara hon fick hjälp att inte snubbla... :)
 
Senast ändrad:
På dagsturerna här hemma blir det just nu falukorv, falukorv, falukorv och falukorv. Håller sig kanske inte så bra på flerdarstur.

Mitt stora dilemma är utöver matfrågan att hon SKA gå/springa själv och man får inte hålla handen eller hjälpa, vilket resulterar i att hon ramlar hela tiden och slår sig. Kan man sätta på henne en sele är frågan eller kommer folk tro att man har henne i koppel? Det är så synd att inte utnyttja det faktum att hon lätt går någon kilometer eller mer bara hon fick hjälp att inte snubbla... :)

O, det där med falukorv känner jag igen. Testade grabben en gång, och ja, man kan äta falukorv till varje måltid (även frukost och mellis, då skivad på smörgås) i en hel vecka. Kall, kokt, stekt, skivad, tärnad, pepparkaksformad... Den korv som jag hittat som kommer närmast i smak är den här http://www.ica.se/handla/produkt/ko...696/#s=maxi-ica-stormarknad-enkoping-id_10762 Den har fått två tummar upp av grabben. Men det är en konserv så den väger.

Tycker hon om ölkorv? Det och pasta kan funka bra.

Vad gäller att gå själv så förstår jag. Dottern var så. Och det enda råd jag har är...låt henne gå, och ramla. Hon tröttnar efter någon kilometer ;) Då kröp dottern gärna upp i bärstolen. Sele hindrar henne inte från att ramla om man inte håller den jättekort och det är jättejobbigt för den vuxne. Blir typ som att hålla i en marionettdocka fast en ytterst motvillig sådan. Kompisen testade och det vara bara pip från sonen och allehanda mindre barnvänliga ord från pappan. Om du vill testa sele kommer du nog få blickar men om du säger "hon springer bort annars" så förstår nog folk - skräcken att tappa bort en unge på fjället kan nog de flesta föreställa sig...
 
Pannkakor går ju att fixa (fast kanske bäst att prova om torrmjölkspannkakor duger först).

Äggröra kanske, även om den som jag provat var väldigt salt. Men det går ju att torka själv också.

Sen kan man väl ersätta lite av maten med extra välling/ersättning om det är en kortare tur.
 
Så länge hen får i sig tillräckligt med energi spelar det inte så stor roll vad hen äter. Några bristsjukdomar uppstår inte på en vecka. Pulvermos med en rejäl dos extra mjölkpulver och bacon/köttfärs/falukorv har varit standardlösningen för mina grabbar.

När de var mindre kunde de mer eller mindre leva på välling i perioder. Luktade fruktansvärt när de fes bara...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
Keras2006 Mat på Nattåg till Östersund med SJ? Fjällvandring 3
fredolund Mat till små barn Fjällvandring 2
JoBev Tillgång till mat runt Sylarna?? Fjällvandring 15
hsp Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat Fjällvandring 8
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
moa_k40 Laga mat med primus lite? Fjällvandring 7
Mattias70 Björn och mat. Fjällvandring 13
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
bombuspolaris Mat för fjällvandring Fjällvandring 47
fjording Skicka mat med Bussgods på Kungsleden Fjällvandring 14
create Fryspåsar eller vacuumförpacka mat? Fjällvandring 6
Dalu0700 mat 24 hour meal Fjällvandring 5
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
article Mat och matlagning på fler dagars vandring Fjällvandring 5
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
peter notstrand Torkad mat Fjällvandring 3
anders.gusten Mat för nybörjare Fjällvandring 9
devlon Kebnekaise, mat och vattetn Fjällvandring 16
Nedar Mat i Ritsem? Fjällvandring 1
eaglerock Mat i Kvikkjokk Fjällvandring 3
BeatriceK HUr laga mat vid ösregn Fjällvandring 77
avslut1008 Torkad mat? Fjällvandring 6
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
lurifix Mat! Fjällvandring 13
Barfoba Gammal mat ? Fjällvandring 10
htelander Användning av frystorkad/torkad mat? Fjällvandring 9
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
josefh Mat i Abisko Fjällvandring 6
hellstrand Torka mat Fjällvandring 4
Overland Mygg och mat i Padjelanta Fjällvandring 1
iskjnbr Köpa mat på plats eller ta med Fjällvandring 12
majsofi mat i Narvikshyttene Fjällvandring 1
sveom Torka mat Fjällvandring 7
larvik line Mat Fjällvandring 1
larvik line vad slags mat är bäst att ha Fjällvandring 1
nils73 Svensk snor mat før 100000 kr i DNT:s hytter Fjällvandring 53
smula gourmetkäk på tur???? mat i fjällen... Fjällvandring 11
JimmyBoy Mat? Fjällvandring 6
ermo Att torka mat... Fjällvandring 3
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 30
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...