Friluftsbyxor för kort och kraftig man

Har försökt söka lite i forumet tidigare men inte hittat något så bestämde mig för att registrera och skriva en enkel fråga.

Är på jakt efter bra byxor (alla prisklasser intressanta) för friluftsbruk som passar en kort och kraftig (ok, kanske lite tjock) man. Tror knappast jag är själv om problematiken att inte passa in i den smala bilden som många byxortillverkar har framför sig vid utformandet av modeller. Har väl främst tänkt att använda dessa i vandring och lite allmänt friluftsliv. Inget superkrävande, ingen klättring på agendan. Men slitstarkt och tåligt.

Är en fördel om det går att prova i fysisk butik eller beställa hem och prova i Göteborgsområdet.

Någon som har bra tips? Gärna specifika modeller om möjligt.
 
Hejhej.
Jag förstår exakt ditt problem. Skulle jag vara du så skulle jag kolla efter hantverkbyxor av nått slag. Där finns det i alla längder ,bredder och modeller. Lycka till :)
 
Står man ut med camouflage är Brittiska 95-byxor otroligt sjysst skurna. Billiga också. Finns i ca en miljard storlekar efter midjemått/längd. Borde funka.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 
Undviker camouflage, men har sneglat på svarta eller blå m90 som ju även de går att få i lite trevliga format.

Tack för tipsen hittils, ska kolla in mer noggrant. Har varit inne och nosat på flera av de ni tipsat om.

Har tidigare haft hantverksbyxor men de är inte helt optimala för friluftsbruk, även om mycket har hänt på den fronten sen mina tidigare förvärv där det var extremt tunga tjocka byxor.
 
Lundhags traverse med streachpartier och d-storlek.. Du behöver inga andra byxor för vardag eller fest eller fjäll

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
 
Kolla efter jaktkläder istället för fritidskläder. Jägare tycks vara lite fylligare än fjällvandrare om jag ska tro passformen på byxor. Jag har samma problem för övrigt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.