Campingtält för roadtrip

Hej

Har tänkt att göra en lite roadtrip under sommaren med två barn, och för att inte vara låst till stugor / bokningar har ideen att skaffa ett familjecampingtält dykt upp. Har vandringstält, men är inte riktigt samma sak eller bekvämlighet.

Har tittat lite på AIR SECONDS FAMILY 4.2 XL F&B I 4 PERSONER VITT QUECHUA
https://www.decathlon.se/air-seconds-family-42-xl-fb-id_8384151.html .


Gillar att det verkar gå riktigt snabbat att sätta upp det, samt två "rum" + kök... Någon som testat det eller liknande och vet något om märket?

Finns det några andra bra alternativ med två rum? Prio krav är;
1. Hyffsat lätt att montera (själv med 11 & 13 åring)
2. 2 rum + gigantisk "abside" för matlagning / mat m.m.

/ T
 
Måhända är jag onödigt skeptisk men det känns som att dt kan bli punka på ett sådant tält. Har aldrig testat, men jag är skeptisk....

Som familjetält har vi ett billigt kupoltält från stadium med ståhöjd. Ok kvalitet men inte mer. Vi har sovit ca 20 nätter i det och det ser nöt ut på visa ställen. Helt ok, och gör jobbet men det lär knappast hålla livet ut.

Spana på Primus H4 eller H6. Kvalitetstält verkar det som, med aluminiumstänger. Jag skulle gärna köpa ett sådant men "någon" tycker att det räcker med tält i huset. Dessutom rullar vi tältvagn på våra roadtrips nuförtiden.

Lycka till med tältköp!
Anders
 
Punka risken ser jag som hanterbar (håller principen för gummijollar borde det funka för tält), sen går det säkert att laga, och gör det inte det finns det hotell... :D.

Avskyr att köpa för "billiga" saker, men just grejor från Dechatlon har jag ingen direkt uppfattning om även om prisnivån generellt är låg. Kan ju vara bra grejor ändå. Lokala Dechatlon hade inte fått upp tälten än, lär väl komma om några veckor så det går att känna mera på material m.m.

Men Primus H4 skulle helt klart kunna vara en kandidat, ligger i det prisområde jag tänkt (runt 4kkr ). Det enda orosmomentet är just resning när jag är själv med barn... Men det kanske är hanterbart. Verkar även ha hyfsade recensioner på nätet. Tack för tipset.

Stadium verkar inte ha kvar den typen av större familjetält på webben :(.
 
Kanske jag är onödigt skeptisk, tiden lär väl visa. Men det lär vara bra mycket högre tryck än i gummibåtar. Men det finns iofs cykeldäck... :)

Intersport och McKinley har vunnit kriget i budgetsektorn för familjetält här i Sverige. Man ser dem mycket frekvent på campingarna. Bra pris och bra tält. Två vänfamiljer har deras tält och de är absolut helt ok.

Ungarna är väl stora nog att hjälpa till med rensningen av tältet, eller?

Anders
 
Heimplanet

På tal om uppblåsbara tält så fick jag Naturkompaniets katalog 365 igår där dom gjorde mycket reklam för "The Cave" ett uppblåsbart tält. Väger nästan 5 kilo och kostar 7000:-
Undrar just till vilken målgrupp dom vänder sig med detta tält. Fult är det också :)
 

Bilagor

  • heimplanet.jpg
    heimplanet.jpg
    44.3 KB · Visningar: 1,406
På tal om uppblåsbara tält så fick jag Naturkompaniets katalog 365 igår där dom gjorde mycket reklam för "The Cave" ett uppblåsbart tält. Väger nästan 5 kilo och kostar 7000:-
Undrar just till vilken målgrupp dom vänder sig med detta tält. Fult är det också :)

Ha :), hade det varit billigare och större är det ju ett givet köp. Grabben lär ju älska att bo i det.

Intressant att pumpstänger verkar komma. Någon som testat? Kan ju vara en modegrej, eller helt underbart att använda.
 
Så här säger naturkompaniet om det:

"Innovativt, lätt och uppblåsbart tält med styrka och vindtålighet. Konstruktion och material gör den användbar i karga miljöer."
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.