Hur är vår utrustning för sommartur i Söder?

Hej!
Ska äntligen få med frugan på tältvandring och har provianterat lite utrustning. Har fortfarande öppet köp på mycket utav sakerna så kan anpassa vissa delar. Är det någon som är åt skogen så skulle jag gärna vilja veta det? Tanken är gå några etapper på Bergslagsleden på försommaren samt skärgårdscamping i Vänern.

Tält: North Face Storm Break 2 (kupoltält). Frun gillade färgen, jag gillar att det är enkelt att sätta upp, självstagande, bra takhöjd och två ingångar. Relativt låg vikt. 2,6 kg. Tittade också på TNF Triarch men tyckte det såg mer komplicerat ut att sätta upp. Vi betalade 1300:-

Sovsäckar: Bergans Superlight +17 (comf). Även här var färgen viktig för frugan, jag gillade det lilla packmåttet, vikten samt att det fanns i höger och vänster variant. 720g. Vi betalade 590kr / st.

Liggunderlag: Exped SynMat UL 7 M 183. Packmått och vikt fällde avgörande här. Vi betalade 999 kr / st. Har kuddpumpen.

Jag är 179 och frugan är 160. Förstår att vissa tycker att det är helt galet att välja utrustning efter utseende / färg, men så är det bara. Jag har hellre lite fel utrustning till en början i en färg som frugan gillar så att vi verkligen kommer iväg än att det aldrig blir av.

Har provat att sätta upp tältet hemma och jämfört med de tunneltält jag har haft tidigare så var det väldigt smidigt. Kan säkert vara annorlunda i busväder.

Några synpunkter?
 
Sovsäcken verkar vara för kallt.
+17 grader, det har jag inomhus på nätterna. Om ni vill inte sova med alla kläder på, så skulle jag byta till något tyngre.
Jag är en ganska frusen och jag sover i en sovsäck som är bra ner till -5, även under sommaren.
 
Jag skulle komplettera liggunderlagen med en Schnozzel Pumpbag. Gör att det går väldigt snabbt och enkelt att få liggunderlagen klara för användning. Väger typ ingenting och fungerar som extra packpåsen.
 
Sovsäcken

Håller med om att sovsäcken känns för kall.
T-conf 17 grader är mest en inomhussäck på våra breddgrader.

//B
 
Hej!
Förstår att vissa tycker att det är helt galet att välja utrustning efter utseende / färg, men så är det bara. Jag har hellre lite fel utrustning till en början i en färg som frugan gillar så att vi verkligen kommer iväg än att det aldrig blir av.

Helt rätt inställning! Ibland ska man helt enkelt vara glad att det överhuvudtaget finns åsikter :)

F ö, jag håller med om sovsäckrna, de är för klena jag skulle säga att en +5-säck är bra. Hellre för varmt än för kallt.

//A.
 
Jag förstår att det är viktigt med färgen, men du kanske ändå ska berätta för din fru att just gul färg gillas extra av de där små svarta flygande skalbaggarna och ett antal andra flygfän i skogen :)

Tältet ni valt sätts upp med innertält först, vilket betyder att det hinner bli rätt blött vid uppsättning i regnväder, innan man får på yttertältet. Samma vid nedtagning. Det råder lite olika åsikter om hur jobbigt/viktigt det är, åtminstone om man tänkt vara ute så länge att man räknar med att behöva klara alla sorters väder. Jag vill själv inte ha det så när jag är uppe på kalfjället, men ska ni bara vandra i skogen när väderprognosen lovar högtryck, så spelar det ju inte så stor roll.

Samma resonemang om de ganska låga värdena för vattenpelare, både för yttertälttyget och golvet: duger säkert på skyddad låglandsvandring som man i värsta fall kan avbrytas vid riktigt busväder, men jag skulle inte lita på tältet för någon längre/tuffare fjälltur med drivande ösregn på tvären i flera dagar i streck och inga reträttvägar.

Bottom line: fundera lite på vad ni vill att tältet ska duga till i framtiden, när/om ni fått blodad tand på det där med vandring.
 
Tack. Menar du komfort-temp på +5 eller lim på +5?

Tcomfort gäller som lägsta gräns för en kvinna i 20-års åldern, TLimit är motsvarande för en man i samma ålder. Beakta hur frusna ni är, er ålder (metabolismen avtar med stigande ålder), men även på sommaren i södra Sverige vid klara nätter eller i närheten av vatten kan det bli svala nätter. Tänkt på att en fibersovsäck snabbare tappar loft (isolering) än motsvarande sovsäck i dun, så välj gärna lite varmare sovsäck än vad ni tror ni behöver. Det är lättare att ventilera en sovsäck varma nätter än att sova bekvämt i en för kall sovsäck. Välj hellre lite varmare sovsäck till din hustru, då en bra natts sömn är viktig för era fortsatta friluftsäventyr. Att vakna på småtimmarna strax före gryningen och frysa sig genom natten är allt annat än skönt;)

50" (1m) liggbredd i tältet är ganska lite för två personer. Det går men ger inget extra i svängrum speciellt om man ligger åt samma håll. Instämmer i övrigt med joanna's tankar om tältet.
Även liggunderlagen (Exped Synmat UL) har ganska tunn väv vilket gör dem känsliga för punktering, så ett lite kraftigare tältgolv kan vara viktigt förutom val av tältplats för att hålla dem hela.
 
Sovsäcken är iaf kritisk , högsommar med nästan tropiska nätter(eller iaf rejält torr varm mark under tältet) fungerar dom dom här +12graders syntet säckarna till och om din är +16 märkt så förstår du hur det ligger till

En regnig dag med vind så ger inte den här +16 säcken nån sömn , ha dom till vandrarhemssovaborta säckar eller förstärkningsäckar o kombo med annan säck
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...